Toch eindelijk een andere stal??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Toch eindelijk een andere stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 20:49

Vandaag met mijn ouders nog even gauw langs ´Pensionstal Rijo´s Hoeve´gereden. Ben sterk aan het twijfelen of ik naar deze stal zal verhuizen of nog verder zal kijken. Even de feiten op een rijtje..

°Goed voer, goed kuil, goed stro. Nu krijgen ze sdagelijks een paar sprietjes kuil met schimmel, en het stro is vaak zo hard dat je er een baksteen op kapot kan gooien van de schimmel.
°Goede buitenbakken (1 ruime, 1 kleinere), maar een binnenbak is een dik kwartier rijden, dus niet alleen stappen. Nadeeltje 1..
°Goede uitrijmogelijkheden, op een prachtige dijk, km´s lang brede graspaden. Alleen ben ik bang dat deze ´s winters behoorlijk nat kunnen regenen.. Nadeeltje 2.. Waar ik nu sta heb ik overigens géén uitrijmogelijkheden, wat een van de redenen is tot vertrek.
°Veel weidegang, van ´s morgens vroeg tot ´s avonds laat. Nu gaan ze er gemiddels een uurtje per dag in, wat ook weer een reden tot vertrekken is.
°Er wordt gevoerd en uitgemest, een voordeel als je een dagje wat minder tijd hebt, maar je hebt het voeren minder goed in de hand.
°Mooie, lichte en frisse boxen.

En nog even de belangrijkste redenen waarom ik weg wil..

°Geen uitrijmogelijkheden
°Slecht en beschimmeld kuil, hooi en stro.
°Zeer weinig weidegang.
°Niet eens met de staleigenaresse.

Nu kan ik natuurlijk verder zoeken tot ik stalling bij het bos heb gevonden. Nu ben ik hier al geruime tijd naar op zoek, zonder resultaat. Het een is te duur, het ander geen weidegang.
Iemand tips??

Groetjes

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:54

Hee mandy

Die stal ken ik.Mijn vriendin heeft daar haar paard gestalt. Wel leuk maar nie zo heel erg gezellgi vond ik.
doei
-x-- mandy

pmarena

Berichten: 48093
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:02

Nou daar waar je nu staat zou ik zeker zo gauw mogelijk weg gaan !

Alleen al vanwege het feit dat je er weg wilt , dat zegt al genoeg.
Maar als je paard schimmel te eten krijgt , vrijwel de hele dag op stal moet staan , het niet botert met de staleigenaresse ....

zou voor mij een uitgemaakte zaak zijn dan , heel snel naar die Rijo's Hoeve Haha!

Die bermen moet je niet als nadeel zien imo , maar als voordeel.
Je gaat er toch op vooruit ?

Meteen doen zou ik zeggen !

Onder de omstandigheden die je nu hebt zou ik m'n paard niet willen houden hoor...

En als je wat meer uitrijmogelijkheden hebt is dat helemaal mooi Lachen.

Doen joh !

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:22

DOEN! beroerder dan waar je nu staat kan volgens mij haast niet! (heb de andere topic ook gezien)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:43

Goed van je dat je zo de voor- en nadelen opgeschreven hebt.
Als ik het zo bekijk, heeft de evt. nieuwe stal grote voordelen en kleine nadelen.
Prioriteit nr. 1 is natuurlijk een goede verzorging van je paard.
Zoals ik het vanuit m'n luie stoel kan beoordelen, is deze een stuk beter dan bij de huidige stal.
Het is jammer dat de uitrijmogelijkheden niet ideaal zijn, maar nu heb je helemaal niks, dus toch een vooruitgang.
Het gemis van een binnenbak is in de wintermaanden lastig, maar met wat improviseren vaak ook wel te overwinnen.

De ideale stal zul je waarschijnlijk nooit vinden, het is alleen de vraag of je een oplossing kunt vinden voor de kleine ongemakken die je straks misschien gaat ondervinden.
Als dat zo is, dan zou ik zeggen: verhuizen !
Het welzijn van je paard gaat boven alles, en essentieele dingen zoals voer en stalling moeten eigenlijk vanzelfsprekend in orde zijn.
Als dat niet zo is, dan kan ik je alleen maar adviseren om weg te gaan bij je huidige stal.

Veel succes met je keuze !

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Toch eindelijk een andere stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:22

NaVy! schreef:
Vandaag met mijn ouders nog even gauw langs ´Pensionstal Rijo´s Hoeve´gereden. Ben sterk aan het twijfelen of ik naar deze stal zal verhuizen of nog verder zal kijken. Even de feiten op een rijtje..

°Goed voer, goed kuil, goed stro. Nu krijgen ze sdagelijks een paar sprietjes kuil met schimmel, en het stro is vaak zo hard dat je er een baksteen op kapot kan gooien van de schimmel.
°Goede buitenbakken (1 ruime, 1 kleinere), maar een binnenbak is een dik kwartier rijden, dus niet alleen stappen. Nadeeltje 1..
°Goede uitrijmogelijkheden, op een prachtige dijk, km´s lang brede graspaden. Alleen ben ik bang dat deze ´s winters behoorlijk nat kunnen regenen.. Nadeeltje 2.. Waar ik nu sta heb ik overigens géén uitrijmogelijkheden, wat een van de redenen is tot vertrek.
°Veel weidegang, van ´s morgens vroeg tot ´s avonds laat. Nu gaan ze er gemiddels een uurtje per dag in, wat ook weer een reden tot vertrekken is.
°Er wordt gevoerd en uitgemest, een voordeel als je een dagje wat minder tijd hebt, maar je hebt het voeren minder goed in de hand.
°Mooie, lichte en frisse boxen.

En nog even de belangrijkste redenen waarom ik weg wil..

°Geen uitrijmogelijkheden
°Slecht en beschimmeld kuil, hooi en stro.
°Zeer weinig weidegang.
°Niet eens met de staleigenaresse.

Nu kan ik natuurlijk verder zoeken tot ik stalling bij het bos heb gevonden. Nu ben ik hier al geruime tijd naar op zoek, zonder resultaat. Het een is te duur, het ander geen weidegang.
Iemand tips??

Groetjes


Kijk Men...wat het moeilijk is...Jannie heeft ook tijden dat het stro iig goed is, ook het kuil in niet altijd slecht, wel vaak. Het hooi vind ik vaak nog rijkelijk goed, en we mogen WEL meer dan een paar sprietjes voeren. Verder zal je idd de binnen bak (nu op 10 min. stappen) gaan missen. Toch staan ze (iig Tiko, maar NAvy dacht ik ook wel) de laatste tijd imn. 2 uur op het land, natuurlijk nog lang niet veel......moet VEEL meer zijn..) Of je het eens bent met de staleigenaresse, kijk, dat weet je ook niet op de nieuwe stal, en in wat voor opzichten ben je het niet eens, vooral die Donja affaire zeker, ofniet?

Rijo's Hoeve is iig een stuk beter, al kunnen dingen altijd tegenvallen. Ik dacht alleen dat ze gezegt hadden dat ze alleen nog maar pony stallen over hadden, die waren niet zo gek groot, en zaten tegen een zijwand, toch een donkerder stukje, nog lang nie donker...da niet. Hoe goed de bak is, moet ook nog in praktijk blijken, maar ongetwijfeld beter dan bij jannie. Weet je wat voor voer ze voeren???

Kijk....aan de ene kant is dit al 10 X beter, maar, de vraag is, of er niet nog iets beters is, misschien nog even verder kijken, dit is nog goed betaalbaar etc, maar niet HET. Aan de andere kant hebben we nu wel de hele omgeving uitgekamd, en NIX gevonden.

Ben erg benieuwd wat je gaat doen.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:34

Ik ben ook wel benieuwd wat je gaat doen! ik vindt het stro en kuil ook heel slecht even een klein vraagje tussendoor voert jannie s'ochtends dat beschimmelde kuil aan de paarden??????? dat hoop ik toch niet!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:46

TJa Mandy wat ook het moeilijk is, dat je het nooit zeker weet!

Toen jij net hier stond, belde jij op, dat je een hele leuke stal had gevonden, met aardige mensen en eignaressen. Je was de eersteweken in luv ermee, toe nzag je pas de nadelen. Ik denk je ontzettend goed moet kijken of er geen (verborgen ) nadelen zijn. Elk jaar een andere stal lijkt me ook niet fijn voor een paard, en het wordt toch alweer je 3e stal in 2,5 jaar.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:26

Hoi Mandy, voor een paard met HKO is veel weidegang aleen maar goed. Op dat punt en op het punt van voer zou ik ervoor kiezen. Ik heb al jaren geen binnenbak meer gezien en i kvermaak me prima. Ik heb dezelfde problemen bij ons op stal. Beperkt weidegang, beperkt voer, kwaliteit voer niet altijd even goed, voerbeurtend ie worden overgeslagen. Ik hou met voeren hier al rekening mee. Daarnaast heb ik een zoldertje met mijn eigen hooi. Ik voer zelf bij. Kost ook wat. ALs ik een stal vond die op eenzelfde lokatie ligt als nu met emer weidegang en betere voerbeurten dan zou ik het doen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:38

Wat je ook kan doen is nu naar deze stal overstappen, want goed voer en weidegang zijn wel erg belangrijk! En ondertussen verder zoeken. Of misschien bevalt het wel zo goed dat je gewoon blijft ondanks de nadeeltjes (waar is het??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:44

Een andere stal is altijd moeilijk, lijkt altijd beter dan wat je nu hebt.

Kun je niet een paar keer gaan kijken voor je beslist? Praat eens met de mensen. De buitenbakken zijn misschien echt wel heel goed.

Meestal is het maar 2 a 3 weken per jaar dat het heel slecht is om buiten te rijden (vorst). Als de buitenbak snel opdroogd en regelmatig getrokken wordt, kun je altijd buiten rijden hoor. Veel beter voor je paard. In het ergste geval moet je een paar keer naar de binnenbak toe rijden.

Als je geen tijd hebt, of de bak is te slecht, maar je paard is wel de hele dag buiten geweest, hebt je een rustiger gevoel als je die dag niet rijdt.

De verzorging van je paard staat voorop. Je kunt bv na het rijden wat goede muesli voeren als je het idee hebt dat de brok niet zo oke is. Event. een plakje hooi van je zelf. Koop je gewoon een paar pakken goed hooi en sla je dat op in je schuur/garage/trailer.

Als ik dat zo lees denk ik dat je paard er in iedergeval goed op vooruit gaat. En dat zul je zeker aan je paard gaan merken.

Succes met je beslissing.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:32

Mandy, ik ben het met je eens dat kuil vaak zeer slecht is (simone, ja ze voert dat 's ochtends) maar hooi is over hat algemeen goed en stro is de afgelopen week ook één vande weinige keren dta het toevallig slecht is (valt naar mijn inziens ook wel mee over het algmeen). Wat meer weidegang zou idd fijn zijn, maar de afgelopen tijd staan ze toch regelmatig een paar uur per dag buiten en vorige zomer zette Jannie ze ook elke ochtend buiten, ik denk dat dat in overleg ook wel weer zou kunnen.
En wat myrthe ook al zegt, elke stal heeft wel weer nadelen, die je vooraf niet hebt gezien. Dit beviel ons alle drie in het begin (ook) heel goed. En de uitrijdmogeljkheden zijn inderdaad niet ideaal, maar volgens mij vinden jullie de laatste tijd ook steeds meer plekjes om buiten te rijden, en om nou elke dag de zelfde berm te rijden (waar waarscijnlijk ook veel trekkers langs komen) is op den duur ook niet alles.
Ik snap best dat je bij Jannie weg wil, maar als je nu aan die andere stal al nadelen ziet, moet je dan daar wel heen gaan, of kan je beter niet nog even wat verder zoeken?
Succes met het maken van je keuze

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:02

ga lekker naar die andere stal je geeft zelf al aan dat die stal waar je nu staat niks is dan ga je toch weg kan je altijd weer verder kijken voor een andere stal

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:05

mandyy schreef:
Hee mandy

Die stal ken ik.Mijn vriendin heeft daar haar paard gestalt. Wel leuk maar nie zo heel erg gezellgi vond ik.
doei
-x-- mandy
Dromen wat is nou belangrijker dat je paard het goed heb of dat jij het gezellig heb denk toch wel het eerste Slapen

pmarena

Berichten: 48093
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:27

Telkens komt dat verder zoeken naar de "perfecte" stal weer terug in reacties .

Maar ik heb begrepen dat je de hele omgeving al hebt uitgekamd en dit dus het beste is , ook qua reistijd en betaalbaarheid.

Je zult dus niet iets beters vinden , want dat heb je al geprobeerd ?

Nu heb je de kans om je paard een beter leven te geven met lekker op de wei lopen en goed voer en strooisel.
En je hebt wat meer uitrijmogelijkheden , da's ook belangrijker !

Als je zeker weet dat het hooi, stro en kuil goed blijven daar en dat veel weidegang gegarandeerd is moet je eigenlijk niet twijfelen .
Dan is er strakjes geen plaats meer en moet je wel bij dat schimmel-kuil blijven....

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 22:31

Ik zou snel overstappen als ik jouw was, je geeft meer voordelen dan nadelen aan dus lijkt mij duidelijk.
De stal waar ik sta heeft ook periodes dat er beschimmeld kuil en hooi gevoerd wordt en plakken stro zo hard als beton zijn bij ons ook niet vreemd. Ik heb dit opgelost door alles zelf te gaan doen en ook de bodem bedekking zelf te gaan kopen, ik heb een erg goedkope stal (tenminste voor de omgeving Amsterdam) dus ik neem dat op de koop toe maar als ik beter zou kunnen.........
De stal die je nu op het oog hebt klinkt veel beter dan die waar je nu staat, zeker de weidegang van s'morgens tot s'avonds vind ik erg belangrijk!

Succes!

Groetjes, Tanja.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 17:17

Sorry voor de late reactie van mij, alles Topicstarter Bloos Bloos

Even een quote van Tiko (Myrthe)

Citaat:
Toen jij net hier stond, belde jij op, dat je een hele leuke stal had gevonden, met aardige mensen en eignaressen. Je was de eersteweken in luv ermee, toe nzag je pas de nadelen. Ik denk je ontzettend goed moet kijken of er geen (verborgen ) nadelen zijn. Elk jaar een andere stal lijkt me ook niet fijn voor een paard, en het wordt toch alweer je 3e stal in 2,5 jaar.


Toen had ik ECHT een noodoplossing nodig, heb ook binnen anderhalve week een stal gevonden. Nu ben ik al velen maanden de omgeving aan het afspeuren, met maar bar weinig resultaat. Toch verdiep ik me er nu zoveel dieper in, omdat ik dus bang ben wéér dezelfde fout te maken. Een groot nadeel vind ik de weidegang, toen was alle beetje wei een groot voordeel, ze had ervoor immers niks, nu weet ik dat het niet genoeg is, en wéét van deze stal wel dat ze van ´s morgens vroeg tot ´s avonds laat buiten staan, ook met slecht weer is er een oplossing om ze toch buiten te hebben maar niet in nat gras of modder.

Elk jaar een andere stal is inderdaad niet fijn, maar een slechte stal wel dan?? Nee! Slecht voer (ik heb het kuil eerlijk waar nog NOOIT goed gezien, het hooi is nu wel beter, de nieuwe vracht, maar is na 2 weken al broeierig.. Erg goede opslagplaats.., het stro is met periodes erg slecht, soms is het normaal, maar dan blijft het alsnog weinig, wat ook weer een ¨probleem is), weinig weidegang (je zei me laatst dat ze gemiddeld een uur per dag buiten kwamen.. Nu hangt het er erg vanaf, heb ik veel tijd, of zet iemand anders haar buiten loopt ze langer buiten, heb ik weinig tijd, soms maar een kwartiertje.. Lijkt me ook ongezond), niet goed genoege training.. Ik heb haar hier te weinig te bieden. Dan verhuist ze maar nog een keer, maar dit keer goed, iets waar ze het de komende jaren (tot we aan huis hebben Knipoog ) mag blijven. Beter dan nog een lange periode híer. Ik voel me soms rot tegenover Navy dat ik haar híer stal, lijkt me geen goed teken..

Richtje schreef:
Citaat:
..uitrijdmogeljkheden zijn inderdaad niet ideaal, maar volgens mij vinden jullie de laatste tijd ook steeds meer plekjes om buiten te rijden, en om nou elke dag de zelfde berm te rijden (waar waarscijnlijk ook veel trekkers langs komen) is op den duur ook niet alles.


Ten eerste kun je vanaf Jannie velen plekken vinden. Maar voor ritten van 3 á 4 uur. Geen trainingen dus, gewoon recreatieve ritjes. Niks geen conditie of spierenopbouwen. Natuurlijk zal het wel helpen, maar een training is het niet. Ik wil ook voor een uurtje, anderhalf uur naar buiten kunnen, dat ik ook door de week kan. Even 10 minuutjes stappen, dan 15 km rijden in elke gewenste gang. Lijkt mij eerder een training dan een uur heen stappen, daar even rijden (flink veel tempo, want ja.. Andere mogelijkheden daarvoor zijn er niet..) en weer een uur terug.
Nogmaals, het is ab-so-luut geen berm. Een dijk!! Een strook gras van minstens 2 meter breed, en is het even smaller dan is er beneden een zandpad. Geen trekkers of wat dan ook, want naast het graspad ligt een smaller fietspaadje, waar af en toe van diue gekken rijden die van de natuur willen genieten (Myrthe en ik dus bijvoorbeeld Knipoog ). Want mooi is het er wel. En bij wijze van spreken stap je een paar keer de dijk op en weer naar beneden, voor de kontspiertjes Haha!

Ga er zo gauw ik tijd heb nog eens langs, naar het hooi/kuil kijken, de hoeveelheid voer, hoeveelheid stro, bak, en inderdaad met mensen praten..

Ik houd jullie op de hoogte,

Groetjes

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:50

ik zou ook gauw weggaan bij waar je nu staat ,want als je het zo leest is het daar echt een ramp, maarja als je weggaat wil je natuurlijk wel op een goede stal terecht komen. goed erover nadenken en ik vind dat er geen binnenbak is niet echt een groot nadeel. waar ik nu sta heb je ook alleen maar een buitenbak ,en eigenlijk heb ik er helemaal geen moeite mee .
beslis iig niet te snel want dat kan slecht uitpakken voor je paard ,heb ik ook gehad.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:55

IK ZOU OOK METEEN WEG GAAN DAAR. VIND HET ERG BELANGRIJK DAT JE PAARDJE DAAR GOEDE VOEDING KRIJGT. EN IDD. IN EEN BUITENBAK IS OOK BIJNA HEEL HET JAAR TE RIJDEN HOOR! BOU IK ZOU ER NOG EENS LANGS GAAN EN ALLES GOED IN JE OPNEMEN EN DAN NOG EENS ALLES GOED AFWEGEN........MAAR MET DE INDRUK DIE IK NU VAN JE HUIDIGE STAL HEB, KAN IK ALLEEN MAAR ZEGGEN, WEG GAAN DAAR!!!!!!!!!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:40

Gaan mandy! Niet wachten, maar gaan. Zeker weten! Laat je nog weten wat je nou besloten hebt?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:52

Ik zou ook gaan, op elke stal is wat en de perfecte stal bestaat niet.

Ik sta nu ook goed maar toch zijn er wel een paar dingen die ik anders zou willen zien.

Je kan vanuit die stal altijd je ogen openhouden voor een stal dichtbij het bos en dan kan je altijd nog verhuizen.
Maar ik denk dat dit voor jou een goede stap is zeker nu je al maanden aan het zoeken bent.
Als je nog langer wacht is het straks winter en staat alles weer vol.

Nog iets over een buitenbak, als je een goede droge buitenbak hebt van de winter dan mis je je binnenbak geen eens Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 21:56

Die buitenbak is voor mij inderdaad geen groot probleem.

Het probleem is dat ik als ik nu verhuis daar de komende tijd wil blijven. Zoals Myrthe ook al zei wordt het al de 3e keer, en ik wil toch wel wat vastigheid voor Navy. Nu moet ze gewoon weg hier, hier kan ze niet lang blijven, tussen de schimmel.. Dat doe ik ´r niet aan. Maar, ik ben dus bang toch iets over het hoofd te zien, waardoor ik wéér weg moet.. Maar, tot nu toe blijft het de enige oplossing.. Ik fiets er morgen nog maar ´es langs..

En natuurlijk horen jullie van me!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 23:15

Helaas...einde van de droom over Rijo's hoeve! ze zitten vol!
Was ik ook eindelijk errug enthousiast, gingne we vandaag, zitten ze vol!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:01

muurbloempje schreef:
ga lekker naar die andere stal je geeft zelf al aan dat die stal waar je nu staat niks is dan ga je toch weg kan je altijd weer verder kijken voor een andere stal


Dit wilde ik jou ook zeggen!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:09

ik zou gaan. wat maak een binnenbak uit als de buitenbak, maar gedreineerd is.
het klonk goed vond ik.