kunnen paarden kleuren onderscheiden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

kunnen paarden kleuren onderscheiden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 19:36

Blijkbaar wel dus...

Sinds een week of 2 denk ik staan er hier langs de slootkanten purno-paarse bloemetjes in bloei , en Marena vertrouwt ze voor geen cent Haha!.

ze is er heel scherp op , je voelt haar wat snuiverig worden als er weer eentje staat Clown

Bij andere struikjes is het niet echt alleen bij die paarse.

Zou ook aan de geur kunnen liggen misschien hoor , maar het viel me erg op vandaag en gisteren.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:48

Volgens mij onderscheidt mijn paard maar 1 kleur en dat is groen Haha!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 19:59

Wat denk je van oranje ?

Standaard worteltjes-kleur Haha!

(mijn paardje onderscheit ook wel eens iets , maar dan meestal smeuiig
bruin Misselijk Knipoog )

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:17

Ik heb het me ook weleens afgevraagt maar ik denk van wel
paarden reageren ook op verschillende kleuren hindernissen...
tenminste die van mij!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:26

volgens mj zien ze maar twee kleuren zwart en wit.
en op de verschillende kleuren van hindernissen is het dan gewoon zwarter of witter

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:56

Ik weet wel dat heel veel paarden waaronder Levi Knipoog de witte aftekeningen op het wegdek niet zo leuk vinden.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:11

Ja hoor, paarden zien best wel kleuren, alleen niet zoveel als wij. Wij zien het spectrum rood-oranje-geel-groen-blauw-paars. Een paard ziet het spectrum rood-oranje-geel-groen. Blauw en paars kunnen ze moeilijk van elkaar onderscheiden. Dat is ook niet zo nodig als je alleen planten eet. Veel belangrijker zijn dan de groen en geeltinten.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:49

Novelle schreef:
volgens mj zien ze maar twee kleuren zwart en wit.
en op de verschillende kleuren van hindernissen is het dan gewoon zwarter of witter


zwart en wit zijn geen kleuren Haha!:D maar ik ben het wel met je eens hoor!

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:55

volgens mij wel, want ik ken een paard en die werd heel vaak getrapt door een bruin bonte en die vond gelijk alle bruin bonte niet te vertrouwen

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 22:16

chanickyo schreef:
volgens mij wel, want ik ken een paard en die werd heel vaak getrapt door een bruin bonte en die vond gelijk alle bruin bonte niet te vertrouwen

Dat ruiken ze wel hoor, dat heeft niets met de kleur te maken Haha!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:11

Ja hoor,michelle is ook als de dood voor witte en paarse bloemetjes!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:15

Ik denk van wel. Op wedstrijden ligt er vaak een zeil in de bak, meestal wordt er thuis geoefend met oranje en dan ligt er op de wedstrijd een blauwe. Nou dan kunnen ze het thuis nog zo makkelijk doen, die blauwe is toch echt eng...Lachen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 08:15

Toen ik Lois net had was hij echt bang voor rode en oranje objecten. Alle auto's best maar rode waren niet te vertrouwen. Dat is nu gelukkig wel over door de" oranje bouwzeilen therapie".
Maar zondre gekheid de ene "kenner" zegt dat paarden geen kleuren zien, de ander wel. Ik heb een boek van ene meneer Grzimek (die ook de grote dierenencyclopedie heeft geschreven) en die heeft arabieren gefokt. Hij heeft diverse kleurentesten beschreven en daar kwam uit dat zijn paarden diverse kleuren konden onderscheiden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:35

Er is weleens onderzoek naar gedaan. Paarden zien wel degelijk kleuren. Bij een bepaald onderzoek werd getest of ze geel/rood/groen/blauw konden onderscheiden. Groen en blauw reageren ze niet erg op. Rood kunnen ze al beter zien en geel reageren ze heel erg op. Let maar eens op: een rode jas valt minder voor ze op dan een gele.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:45

volgens mij zijn er niet veel dieren die kleuren kunnen onderscheiden.
ze zien dan alleen verschillende grijstinten. wat voor ons rood en geel is is voor een paard dan donker grijs en een wat lichtere grijs...die dingen kunnen ze dan wel van elkaar onderscheiden....het geel valt dan op omdat het lichter is als het rood.
maar of dit bij paarden ook zo is weet ik niet...wat ik wel weet is dat je géén felgekleurde (lees fluoriserend roze, oranje, geel, groen en blauw) regenjas moet aantrekken als je gaat paardrijden Haha! daar worden sommige paarden zo bang van dat ze je niet eens meer laten opstijgen *LOL*

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:37

ik denk dat hun de felle kleuren het snelst opvallen

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:38

Ineke2 schreef:
Ik weet wel dat heel veel paarden waaronder Levi Knipoog de witte aftekeningen op het wegdek niet zo leuk vinden.


En je hebt ook van die paard, waaronder Wietze, die de witte strepen op de weg op proberen te eten Vork *LOL*

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 19:16

Ludo schreef:
Ik denk van wel. Op wedstrijden ligt er vaak een zeil in de bak, meestal wordt er thuis geoefend met oranje en dan ligt er op de wedstrijd een blauwe. Nou dan kunnen ze het thuis nog zo makkelijk doen, die blauwe is toch echt eng...Lachen


Maar je moet er toch ook niet aan denken als er opeens kabouters uit tevoorschijn komen......... Haha!
ik herken dat wel hahahaa gekke beesten

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:11

Als mijn zoontje zijn beker bij zich heeft met rode dop dan let mijn paard er niet op, maar zit de groene dop erop dan blijft ie er achteraan lopen Haha!
Over oranje zeil en zwart zeil loopt mijn paard wel, pakt het zelfs tussen zijn tanden en schud ermee Haha! Maar over een groen zeil? hij volgt me wel maar springt er overheen, ik stond dus nogal perplex de eerste keer Lachen

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:21

Een paard wat ik ken heeft het niet op vossen (de paarden dan hè *LOL* ). Zodra ze een vos ziet en je bent er niet snel genoeg bij, draait ze zich razendsnel om en lig jij ernaast. Ze loopt in de les (het is een manegepaard) ook liever niet achter een vos (laat staan wat er gebeurd als een vos haar "klem rijdt").

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:23

ducotjuh"]
[quote="chanickyo schreef:
volgens mij wel, want ik ken een paard en die werd heel vaak getrapt door een bruin bonte en die vond gelijk alle bruin bonte niet te vertrouwen

Dat ruiken ze wel hoor, dat heeft niets met de kleur te maken Haha!
[/quote]

Ja, maar dan alle bruin bonte pony's?? Die ruiken toch weer anders? Haha!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:32

wit vind * niet zo heel erg, maar laatst moest ze over een blauw geschreven woord op het wegdek (iets van stop ofzo), nou dat vond ze dus echt heel gevaarlijk hor, hahaha

ook oranje pionnen zijn nog wel eens eng
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 10-02-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:58

Citaat:
Dat is ook niet zo nodig als je alleen planten eet. Veel belangrijker zijn dan de groen en geeltinten.


Het gekke is alleen dat paarden geen groen kunnen onderscheiden. Ze zien groen nl. als grijs in diverse gradaties. Gek eigenlijk voor een planteneter !

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 00:00

Ineke2 schreef:
Ik weet wel dat heel veel paarden waaronder Levi Knipoog de witte aftekeningen op het wegdek niet zo leuk vinden.


Inderdaad... Maar of ze dat als 'enge kleur' zien?? Volgensmij is het gewoon dat felle doordringende ding Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 00:02

Mijn paard heeft al wat aanmoediging nodig om van asfalt over te gaan op een landweggetje Haha!