Een fjord die tolt?help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Een fjord die tolt?help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 21:28

Kan het zijn dat een fjord kan tolten?
Gister waren we buitenrijden,en peet tikt aan achter dus ik was even aan het kijken hoe ze nu aantikte(mn vriendin zat erop)en toen dacht ik ineens wat loopt ze raar.
Ik naar een ander paard gekeken wat ervoor liep die liep normaal,en peet deed dus haar linkerachterbeen naar voor en dan haar linkervoorbeen naar achter,en hetzelfde met rechts.
Is dit tolt?
Kan iemand mij helpen hiermee,wat ik hier an kan doen of moet ik haar gewoon haar gang laten gaan??

groetjes een verwarde wendy

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:31

zover ik weet kan een fjord niet tölten,maar misschien is dit een uitzondering Verward

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 21:33

Kan iemand mij vertellen hoe tolt gaat?
peet ging dus zoals ik al zei met haar linkerachterbeen naar voor en dan haar linkervoor been naar achter dus alltwee haar benen tegelijk.

Ik weet niet of dit tolt is maar dacht er gelijk aan.

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:37

Hoe de tolt gaat weet ik niet precies.
Maar zoals jij het uit legt lijkt mij het een telgang waar die in loopt.

Gwen

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 21:56

En is een telgang tolt?
Ik weet daar dus echt niks vanaf(schaam)
Echt niemand die mij kan vertellen wat ze deed?

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:07

zoals jij het uitlegt (en begrijp mij niet verkeerd) loop jouw paardje: links voor en links achter tegelijk naar voren bewegend en dan met rechts voor en rechts achter ook gelijk.
(tjee moeilijk uit leggen zo) en dat is als het goed is een telgang.
anders zou ik het ook niet weten.

Gwen

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 22:09

nee haar linkerachterbeen gaat naar voren en links voor naar achter.
EN rechts idem dito

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:23

aahaa dus het lijkt net een stap maar dan heeft hij geen drie benen op de grond (zoals in stap) maar twee of 1, en dat is een tolt.
anders moet je even op een site kijken van ijslandse paarden daar staat vast wel beschreven hoe die gangen gaan.

Gwen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 23:24

zoals ik het nu begrijp is dit geen tolt hoor in tolt is er in ieder geval altijd 1 aan de grond zodat je geen zweefmoment hebt
in principe is het dezelfde beweging als stap dus linksvoor naar voor linksachter naar voor rechts voor naar voor rechtsachter naar voor
als links voor en achter eerst van elkaar afbewegen en daarna naar elkaar toe en aan de rechter kant ook voor en achter van elkaar af en daarna naar elkaar toe dan haal ik daar draf uit
bij telgang zet het paard linksvoor en achter tegelijkertijd naar voor en rechtsvoor en achter tegelijkertijd naar voor en dan heb je wel een zweefmoment net als in draf
om van tolt plaatje te zien kun je eens via de links van www.icelandic-horses.com naar de site van het ifijp of van het nsijp gaan daar staan wel plaatje
op icelandic horses denk ook wel maar dat weet ik niet zeker
groetjes sonja

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 07:59

Een paard kan niet aan 1 kant 1 been naar voren zetten en een ander been naar achter (dan zou hij stilstaan). Benen gaan altijd naar voren als hij voorwaarts loopt, en zet alleen benen naar achter als hij achterwaarts loopt, combi van is niet mogelijk.
Het voorbeen stond dus ongetwijfeld nog op de grond toen het achterbeen naar voren kwam, dan was hij dus gewoon in stap.
Tolt is ene snelle stap waarbij 1 been aan de grond blijft, en telgan is 2 benen aan 1 kant tegelijk naar voren.
Fjorden kunnen daar aanleg voor hebben, net als ieder ander paard, maar gebruikelijk is het niet.
Viv

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 09:13

ren-telgang:
Afbeelding

tölt:
Afbeelding

tölt
Afbeelding

Wat jou paardje deed was waarschijnlijk schweinepass.. dat is een langzame (niet gewenste) telgang.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 17:13

Vippie schreef:
Een paard kan niet aan 1 kant 1 been naar voren zetten en een ander been naar achter (dan zou hij stilstaan). Benen gaan altijd naar voren als hij voorwaarts loopt, en zet alleen benen naar achter als hij achterwaarts loopt, combi van is niet mogelijk.
Het voorbeen stond dus ongetwijfeld nog op de grond toen het achterbeen naar voren kwam, dan was hij dus gewoon in stap.
Tolt is ene snelle stap waarbij 1 been aan de grond blijft, en telgan is 2 benen aan 1 kant tegelijk naar voren.
Fjorden kunnen daar aanleg voor hebben, net als ieder ander paard, maar gebruikelijk is het niet.
Viv


Zoals ik al zei haar linkerachterbeen gaat naar voren en haar linkervoorbeen naar achteren!!
Dus niks over 1 kan 1 been naar voor en andere kan kant 1 been naar achter.

Ik ben er dus nog niet uit,zal morgen kijken of ze het nog doet.
Het is geen tolt zo te zien iniedergeval.

Pff appart geval doe little pony van mij:)

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 17:15

Die laatste foto komt het meest overeen,alleen brengt peet haar achterbeen meer naar voren.
Maarja ik 'ga wel even verder kijken.
Bedankt allemaal

groetjes wendy

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:34

De beenzetting die verteld zie je ook bij de draf.

Ik denk niet dat jou fjord een tolt heft laten zien, maar gewoon een houterige stap tegen draf aan.
Of een laterale stap.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 17:38

Het was wel draven wat ze deed,paard voor haar draafde ook,andrs houd ze het niet bij Haha!

Ik denk dat het een luie draf was ofzo kan er zelf ook niets anders van maken.
Maar toen ii het zag schrok ik gewoon van wat doet ze nu.
Maar bedankt allemaal

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:16

het lijkt me iid op scheinepass. het kan best zo zijn hoor.

vroeger konden veel veel rassen tölten, maar dat is er in de loop der jaren allemaal uitgefokt.
ooh dravers kunnen soms tölten of telgang lopen, dus waarom jouw fjord niet.
ik vind het persoonlijk wel grappig, maar kan me voorstellen dat als je echt dressuur rijd het best vervelend kan zijn.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:21

Een töltende Fjord?? Nooit van gehoord, maar ik heb wel ´es van een Ffries gelzen die dit kon.

Ik ben ook in het beizt van een töltende Draver, vandaag nog eens goed gebleken.. Dravers hebben een super laterale galop, wat al tegen de telgang aanhikt. Vaak kunnen ze ook tölten als ze kunnen telgangen, en Fjorden hebben wel vrij vlakken, maar geen superlaterale gangen, zoals Drvares, die dus niet gemaakt zijn om te galoperen..

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:16

Een paard kan nooit een been naar achteren zetten als hij voorwaarts loopt, een paard zet alleen een been naar achteren als hij achterwaarts gaat. Hij kan niet een been naar voren zetten en een ander naar achter. Als hij steeds linksvoor naar voren zet en linksachter naar achter bijvoorbeeld, dan staat hij op een gegeven moment zo, dat... Nouja moet je het zelf maar eens proberen, je rechterbeen naar voren zetten en je linkerbeen naar achter, en dat steeds opnieuw. Dan loop je dus niet, je staat stil. Zoals je het uitlegt klopt het niet iig.
Het kan wel zijn dat je bedoelt dat het linkervoorbeen naar voren gaat, tegelijk met het rechterachterbeen. Dan is het een normale draf. Het kan ook gewoon stijfheid of sjokken zijn geweest. Lachen

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:02

Tölt


De voetvolgorde van de tölt is hetzelfde als die van de stap. Het verschil zit hem in de tijd van het optillen en neerzetten van de benen. Doordat er in de tölt geen zweefmoment bestaat zoals in de draf, ervaart de ruiter geen onaangename opwaartse beweging, waardoor hij ontspannen in het zadel kan blijven zitten. In tölt draagt het paard zijn hoofd en hals hoog en er ontstaat een trotse beweging. Het gewicht wordt voornamelijk door de achterhand gedragen, zodat de voorbenen en schouders vrij kunnen bewegen. Bij zeer goede tölters gaat dit gepaard met een hoge knieactie. Behalve mooi om te zien is de tölt op de eerste plaats een comfortabele gang, zowel voor het paard als voor de ruiter. Om te laten zien hoe rustig de ruiter in het zadel zit, wordt in tölt-demonstraties met een volle pul bier in de hand een zeer snelle tölt gereden zonder ook maar één druppel te morsen! De tölt kan in verschillende tempo's gereden worden, van een langzame draf tot een zeer snelle galop. Doordat de tölt zo comfortabel zit is deze gang bijzonder geschikt voor mensen met rugklachten

http://www.ponynet.nl/IJslander_tolt_tek.gif (ff op klikken)


zoiets?