wel/niet keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
schatjuhh
Berichten: 227
Geregistreerd: 12-04-02

wel/niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 23:14

jullie ervaring met keuren en is het erg als je een paardje koopt zonder te keuren??

[edit] nimber titel veranderd[/edit]

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:30

phoeh...dat noem ik gewaagt Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:50

ik heb mijn pony laten keuren (een shet) niet omdat ik er verder de wedstrijdsport in wil maar gewoon omdat ik nogal twijfelde over haar toestand. Gelukkig was alles goed

manzano

Berichten: 23921
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 23:59

Ik zou de titel van dit topic ff veranderen, want dan is het wat duidelijker. Maar nu even over je vraag. Zelf heb ik geen eigen paard ofzo, maar ik ken verschillende mensen die een paard hebben gekocht zonder te keuren en ik denk toch dat je het beter wel kan doen. Eentje blijkt nu heel zwak beenwerk te hebben. Dat is niet iets wat je zo op het eerste gezicht altijd ziet, maar na een tijdje wordt dat toch wel duidelijk. Zeker als je door omstandigheden gedwongen heel veel op de verharde weg rijd. Als ik dus zelf een paard zou kopen, zou ik hem zeker laten keuren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 00:16

Ik heb een paardje van bijna 2 gekocht. Rontgenologisch keuren zou niet veel uitmaken omdat hij nog volop in de groei is, en dan is er nog weinig te zien in zijn toestand. Ik heb hem wel klinisch laten keuren, om zeker te weten dat hij geen long- of hartkwalen heeft, en verder goed kan lopen op het eerste gezicht.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 07:43

hoi,

Ik ben het met XoNo eens en het ligt er een beetje aan wat het paardje kost.
klinisch laat ik ze altijd keuren !!!!!!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 08:45

Ligt aan de leeftijd en de prijs van het paard. Als ik een 10-jarige koop die vorig jaar nog 100% goedgekeurd is, dan laat ik hem niet keuren. Als de prijs van het paard onder de €500 ligt dan laat ik ook niet keuren, misschien alleen klinisch. Een paard waar je €2.500-€10.000 voor betaald zou ik altijd helemaal laten keuren. Dat zijn toch wel bedragen waar je wat meer zekerheid betreffende de toestand van het paard voor moet hebben.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:24

Ik heb mijn 2 shetmeiden niet laten keuren. De kosten van de aanschaf wegen in eerste instantie niet op tegen de kosten van de keuring. Bovendien kan ik een heleboel zelf zien, evenwicht, buigproef, etc. Alleen hart en longen kan ik niet luisteren.

Het ligt er idd ook aan wat voor soort paardje je koopt. Shetten zijn over het algemeen heel sober en dus sterk (wat niet wil zeggen dat ze niks hebben!).......

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:50

ik heb hem ook niet laten keuren, de prijs waarvoor ik mystery heb gekocht was het niet waard. en hij zag er goed uit, stralende vacht staalende ogen, en mooie gangen. geen spijt gehad van mijn aankoop Knipoog

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:56

Evita is wel gekeurd, maar was niet helemaal goed. Ik wist de oorzaak zelf omdat ze de dag er voor haar linker voorbeen had aangetikt. Ze liep op de harde grond dus heel ietsje onrekelmatig linksom, ik zag het zelf ook en ik weet dat ze normaal goed loopt daarbij. De veearts zou 3 weken later terug komen om haar opnieuw te keuren, hij dacht namelijk ook dat het gewoon iets was dat ze zich aangetikt had ofzo.
aangezien wij van de eigenaresse binnen 1 week moesten beslissen hebben we haar toch gekocht, ik kende dat beestje al zo goed en ik wilde haar gewoon niet kwijt! Ze heeft in al die jaren nog niks gehad (ja 1 keer een ontstoken oogje) maar laat ik dat even afkloppen.. maar behalve dat vond de veearts haar heel gezond..

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:24

Ik vind dat je altijd moet laten keuren, hoe duur of goedkoop het paard ook is. Straks is er iets heel ergs met het dier en dan zit je er mee. Dan zijn de dierenarts kosten veel hoger dan die klinische keuring
Als je er zelf heel veel verstand van hebt, of iemand mee neemt die er veel verstand van heeft, dan zou je het misschien achterwege kunnen laten

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:32

Ik heb de Haf die ik voor Sheril op proef had laten keuren door de dierenarts uit Bodegraven, ze bleek dampig te zijn. Niemand die dat gezien had, de dierenarts zei ook dat het bij de vorige eigenaar (toen stond ze in de wei) slecht zichtbaar moet zijn geweest. Ben blij dat ik heb laten keuren, anders had ik nu met een paard gezeten dat niet volop aan het werk kon.
Sheril is ook gekeurd, helemaal in orde. Geeft toch een fijn gevoel!

schatjuhh
Berichten: 227
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 10:35

ok bedankt voor de reacties
ze neemt waarschijnlijk iemand mee die er veel verstand van heeft en laat misschien klinisch keuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:28

Gezien het feit dat het hier om een Shetlander gaat, zou ik niet keuren, maar idd een ervaren iemand meenemen, meer niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:47

mijn shet is bij aankoop niet gekeurd. Toen ik haar 3 jaar had, en ineens allemaal enge verhalen hoorde over verborgen beengebreken e.d. heb ik haar alsnog laten keuren, puur voor mijn eigen zekerheid.
Mijn haf is bij aankoop wel gekeurd, en is in principe afgekeurd. De DA keurde namelijk een 3 jarige merrie, die ze niet was, ze was 2

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:07

Ik zou inderdaad sowiezo laten keuren. Ook al koop je een shet van 100 gulden. Wanneer je er eenmaal aan gehecht raakt, en er iets met het beestje mis is, en je krijgt hoge DA kosten door iets wat je misschien bij aankoop al had kunnen weten, dan zit je...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:45

Dierenartskosten zijn voor een Shet in principe net zo hoog als voor een grotere pony. Bovendien heb je van een Shet die je na een jaar af moet laten maken op iets wat tijdens de keuring eruit was gekomen net zoveel verdriet als om een grotere pony. Natuurlijk is het wel zo dat de keuring voor sommige Shets net zo duur is als de pony zelf, maar dat is elk dierenartsbezoek voor die Shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 13:31

Iemand met ervaring in de paarden laat zich geen paardje aansmeren met gebreken waardoor íe binnen een jaar naar de slager moet Haha!
Geen verhaal over OCD op gaan hangen nu, want dat constateer je alleen met een rontgenologische keuring en wie geeft er 1000 piek uit voor het keuren van een Shet?
Die meisjes gaan een beetje hobbelen met dat dier tot ze er niet meer op passen zonder mee te lopen, en daarna staat íe de rest van z'n leven werkloos in een weitje te vreten.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:41

Ik zal altijd een paard laten keuren. Het geeft weliswaar geen garantie ( ik heb mijn paard 2 jaar geleden rongenologisch en klinisch laten keuren en hij blijkt nu artrose te hebben.......) maar het is zeker verstandig om hem te laten keuren het is gewoon een klein beetje meer zekerheid dan als je het niet zou doen

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:11

Wij hebben misty ook niet laten keuren, mede doordat we de oude eigenaar best goed kennen, en we zeker weten dat hij ons niet zal belazeren. HIj heeft er zelf veel verstand van dus hij heeft hem nagekeken. Natuurlijk is dat NIEt hetzelfde als de da, maar hij ziet er toch ook veel aan. Hij had ook een ander paard staan waar we interesse in hadden, maar dat moesten we niet doen vond hij, want die had geen goede benen, misty wel. Tja, het is een risico, maar ik vertrouw deze man in ieder geval, want hij wilde misty eigenlijk ook niet verkopen omdat hij zijn kinderen erop wilde, maar die waren toch nog wat jong.
groetjes iris

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:25

wij hebben cheval de eerste x dat we haar kochten niet laten keuren dat deed je toen alleen bij hele dure paarden volgens mij Knipoog
en toen we haar de 2e x kochten hebben we haar ook niet laten keuren omdat het ons toen er vooral om ging dat er niet meer met haar gesleept werd en het is eeen hele gezonde pony alleen is ze na een meting laatst kleiner uitgevallen dan we dachten dat ze was, ze is namelijk 1.39 inplaats van 1.45 Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:17

altijd keuren, vooral paarden in de lagere prijsklasses is wat mee aan de hand, dus ik zou voor hoeveel je een paard ook koopt, hem altijd klinisch en rontgenologisch laten keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:20

Klinisch EN rontgenologisch Pipo???? Hoeveel ben jij bereid te betalen voor een shetlander dan?????

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:26

Destinietje schreef:
Wij hebben misty ook niet laten keuren, mede doordat we de oude eigenaar best goed kennen, en we zeker weten dat hij ons niet zal belazeren. HIj heeft er zelf veel verstand van dus hij heeft hem nagekeken.


Tja en zo hebben kenissen dus na 2 jaar hun paard in kunnen laten slapen!! Ze hadden haar gekocht van hun instructeur die ze helemaal vertrouwde en die zei dat het paard picobello in orde was. Ze hadden zo'n goede band met hun instructeur het waren ook vrienden van elkaar. Ze hebben haar dus niet laten keuren en het uiteindelijke resultaat: beide voorbenen hoefkatrol 4 en aan beide achterbenen OCD!!! Het paard bleek 2 jaar lang pijn gehad te hebben tijdens het rijden en moest afgemaakt worden. Mensen heel verdrietig natuurlijk, bleek achteraf dat er meerdere mensen zijn bedonderd door deze goede kennis en vriend!

Laat je paard nou maar gewoon keuren dan weet je tenminste voor een klein gedeelte dat het goed of fout is, je slaat jezelf voor je kop als er na een jaar mega hoge rekeningen moeten worden betaald als er toch iets mis blijkt te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:28

Sonja schreef:
Klinisch EN rontgenologisch Pipo???? Hoeveel ben jij bereid te betalen voor een shetlander dan?????


Uhh, oke, maar ik had het over rijpaarden/pony's. Niet over shetties.