Aansprakelijkheid , vraagje(s)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Aansprakelijkheid , vraagje(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 12:42

Als er nu iemand van stal , of de buren in de rijtjeshuizen achter de wei ,
Marena bijvoorbeeld brood of droge zemelen voeren , en ze krijgt er een opstopping van...

Moet een veearts bijkomen met alle kosten van dien , en het kan zelfs zijn dat de veearts niet kan voorkomen dat ze overlijdt .

Als dit nou gebeurd , kan ik de kosten op de eikel verhalen die haar die verstopping bezorgd heeft ?

En alle andere schade (aankoopsprijs van dit paardje , kosten aankoop nieuw paard , emotioneel.....enz.) , al die kosten die erbij komen kijken
en die je nooit had gehad als de "dader" haar niks had gevoerd.

Dat moet je toch zeker kunnen verhalen op diegene ?

En als mijn pony nu gedekt wordt door een losgebroken hengst van iemand anders , dan heb je daar scan-kosten van om te kijken of er een veulen in zit , die scan had je nooit hoeven maken als die hengst gewoon bij je pony uit de buurt had gebleven .
Moet de eigenaar van de hengst dan voor de kosten van de scan opdraaien , en de verdere kosten van een ongewenst drachtige merrie ?

Bv. abortus als dat aan de orde is ?
En als het veulen geboren moet worden ,
de veeartskosten om het gedurende de dracht in de gaten te houden ,
je hebt zelfs het risico dat de merrie door de zwangerschap overlijdt ,
ben je mooi je lieve diertje kwijt door een ontsnapte k*t-hengst van een ander ! En als het veulen geboren is , de kosten van de eerste paar maanden dat het bij de moeder moet blijven..misschien extra stalgeld ?
Die kosten had je ook niet gehad anders....


Hoe zit het bij dit soort zaken ?
Moet ik de kosten dragen van een fout van een ander ?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:16

Waarschijnlijk niet, tenzij je bewijs hebt dat die en die eikel haar dat gegeven heeft. Maar hoe wilde je dat bewijzen. Ik denk niet dat je daar iemand aansprakelijk voor kunt stellen.

Wat de losgebroken hengst betreft, dan kun je denk ik wel de eigenaar van die hengst aansprakelijk stellen. Door middel van DNA onderzoek kan worden vastgesteld dat het wel degelijk die en die hengst is geweest, en als er geen sprake is van een overeenkomst, dat de dekking dus gepland was e.d, dan kun je de eigenaar volgens mij wel aansprakelijk stellen. Bel anders eens een rechtswinkel, die kunnen je er veel meer over vertellen! Lachen

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 15:30

Als iemand zelf toegeeft haar dat brood gevoerd te hebben , dan is dat wel duidelijk...

Ik hoef niet meteen een rechtswinkel hiermee lastig te vallen hoor , ik vraag me gewoon af ALS je door andermans bemoeienis / fouten schade lijdt of je dan recht hebt op vergoeding ....

Je hoort soms zulke rare dingen , misschien is dit ook wel zoiets dat je mooi de pineut bent ?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 20:34

Misschien wel als je bewijs hebt, als ze het zelf toegeven.
Een kennis van mij die had een hengstje in de wei staan. Ze ging op een gegeven moment kijken, omdat ze hem niet zag. Lag hij met gebroke voorbenen in de wei. Konden ze afmaken. Nu hoorde ze van mensen uit de buurt, dat een buurman met z'n merrie in de wei was geweest, om te kijken of ze goed hengstig was. Hij wilde graag een veulentje van die hengst hebben. hij is dus de wei in gegaan met die merrie, toen de eigenaresse van dat hengstje op d'r werk was. Hengstje wilde dekken, maar de merrie wilde dit niet en heeft hem helemaal verrot getrapt.
De eigenaar ontkent, maar verschillende mensen hadden al van hem zelf gehoord dat hij dit wilde doen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:59

als het gaat om een losgebroken hengst kun je die aansprakelijk stellen voor ongewenste zwangerschap volgens mij.
Wij hebben het ook ooit eens meegemaakt...mij hengstige merrie werd bij een jaarlin hengstje geooid (met een goed papier dus zou wel hebben meegevallen)
In ieder geval, de eigenaars zeiden dat als mijn pony er drachtig van zou zijn ik ze vet mocht betalen (nou ja "vet" het zou me in ieder geval wel wat kosten) maar toen wij zeiden "oh ja, en als we nou eens zeiden dat het hier om ongewenste zwangerschap gaat, dan kan het jullie wel eens wat gaan kostten.."
Toen hielden ze wijselijk hun mond en zagen we het brein werken van "oh ja, das ni goed..." Haha! uiteindelijk bleek ze toch "leeg" te zijn, hoewel een laboratorium test wél had uitgewezen dat ze dragend was..we hebben er toen echter nooit iets zien uitkomen dus tis maar de vraag waar het eigenlijk is gebleven...maar das een ander verhaal.

het kan dus wel wat betreft die zwangerschap

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:32

Tja, als je een auto of ander vorwerp van iemand beschadigd dan ben je aansprakelijk, dus waarom niet een dier? Dierenmishandeling door een derde wordt immers ook bestraft als beschadiging van eigendom...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 00:21

Maar als jij iemand aansprakelijk wilt stellen voor het voeren van voedsel wat je paardje niet had mogen hebben, zouden ze dat dan nog toegeven?? Knipoog