Jullie staleisen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Jullie staleisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 10:20

Ik zit er over na te denken om straks in oktober als Levi weer weg moet uit de wei, om niet terug te gaan naar de manege waar hij eerst stond. (weet ik dus niet zeker )

Donderdag ga ik kijken bij een andere stal. In de advertentie stond dat ze ruime boxen hadden, een verlichte buitenbak, longeerbak en weidegang.

verder weet ik natuurlijk nog niets, maar misschien weten jullie nog dingetjes waar ik op kan letten als ik ga kijken Lachen

boemel

Berichten: 8399
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 10:44

Ik zou in ieder geval kijken hoe de bakbodem is. Het mooiste kan je dat zien als het flink geregend heeft. Maar dat is natuurlijk moeilijk plannen.

Ik zou ook even kijken hoe de kwaliteit van het hooi en/of stro eruitziet en als de paarden naar de wei gaan of ze bijv. in grote of kleine groepen gaan, hoe de omheining is en of de wei een beetje schoon is.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 10:51

Ik let altijd op de paarden.. glimmen ze, kijken ze wakker uit hun ogen, is er rust op stal enz enz.
En heel belangrijk is of jij je er lekker voelt.. aan een stal waar je niet op je gemak bent heb je niets.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 10:56

Rust op stal, hoe worden de stallen bijgehouden, is er weidegang, hoelang gaan ze naar buiten, conditie buitenbak en omheiningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:02

Let er goed op dat de stallen wel veilig zijn. Veel stallen zijn in de loop van de tijd aan elkaar getimmerd met stukjes brak-hout. Zit alles wel goed vast en kunnen er geen schotten losraken.
Zijn de stallen fris en wordt er vaak genoeg uitgemest. Is er voortsurend vers water in de stal, hoe vaak wordt er gevoerd en wat. Staan de stallen op een rustige plaats, kunnen de paarden elkaar zien, kunnen ze een stukje de gang in kijken of kunnen ze het terrein overzien?
Verder wil ik altijd weten hoe veel personeel er overdag en in de nacht aanwezig is. Mijn paard staat in pension omdat ik zelf de tijd niet heb om het full-time te verzorgen. Ik wil dus zeker weten dat mijn paard in goede handen is.
Een goed bodem in de rijhal is ook zeer belangrijk want dat is het behoud van je paard. Verder vind ik het altijd erg fijn als er ook warm stromend water op de spuitplaats is.
Op niet alle stallen mag je je eigen instructie meenemen. Vraag wanneer de rijhallen voor de pensiongasten vrijgesteld zijn. Mag je je eigen voer meenenen en krijg je daardoor korting op de stalling. Kijg je een eigen zadelkast. Wat zijn de openingtijden van de stal.
Nou een heel lisjtje al weer Haha!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:06

Mooie stevige stallen, van goed materiaal gemaakt waar lekker veel ruimte is en veel fisse lucht. Een luik naar buiten toe vind ik heel erg belangrijk. Het paard heeft dan ook lekker wat te kijken.
De stallen moeten rijkelijk voorzien zijn van zaagsel of stro, daar moet niet op bezuinigd worden.

Een goede bodem van de bak is belangrijk voor de beentjes van je dier. Maar wat jij verder wilt aan 'extra' luxe, dat ligt natuurlijk aan jou wensen en je budget.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:26

1ste punt: hoe zien de stallen eruit en wat ligt erop de bodem.Wordt er gemest of moet je het zelf doen.
Wat zit er bij de prijs in begrepen.
Hoe zien de paarden eruit die er al staan.
En vooral vergelijk ik de prijs met wat ik nu heb en wat ik voor bijna hetzelfde ergens anders zou moeten betalen.
Bij mij op stal heb je 1 grote rijbak en een kleinere rijbak. 6 grote stukken land voor de paarden. een soort van paddock's waar je paarden 'snachts(in de zomer) en winters(hele dag) in kunnen lopen. Ruime boxen. je kunt zelf bepalen wat je in je stal wilt hebben stro, zaagsel of koolzaadstro. Onderling is de sfeer goed. niemand heeft ruzie met elkaar. 'smorgens voert de boer je paard van het voer wat jij zelf hebt klaar gezet en geeft ze nog wat kuil. en 'savonds geef je ze zelf te eten en zet je ze binnen of waar ze ook 'snachts staan.
Zelf betaal ik zomers 50 Euro en 'swinters 80 euro. Dit is vind ik best wel goedkoop,want ben eens gaan vragen wat ze in de omgeving voor dit vragen en zit je zomers op 100 euro en 'swinters op 190 euro. Ik vind dit nog wel een verschil met wat ik nu betaal. En de paarden zien er super goed uit.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:06

zoals al gezegd de bodem en de stallen.
Krijg je genoeg ruimte om je spullen kwijt te kunnen
Als er voor je uitgemest wordt; staan ze een beetje ruim in de bodembedekking en de sfeer op stal, is het een beetje gezellig zodat je er later met plezier heengaat.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 15:08

Weidegang en rust!
Ik heb medelijden met paarden waar dag in dag uit condstand mensen voorbij komen lopen als hun opgesloten staan in hun boxje....

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:00

moet er wel netjes uitzien, ik bedoel daarmee niet alles schoon en sjiek maar gewoon, niet overal rommel en mest dood de hele stalling.....en ik let ook op of er genoeg ruimte voor alles is, (poetslaats, gangen blablabla) en nartuurlijk of t er gezellig is want dat vindt ik heel belangrijk, teminsten als je niet alleen komt voor paardrijden en dan weer weg, ook zou ik kijken of de stallen er goed uitzien , vooral van bnnen, de bodemdekking , voerbak en drinkbak moeten goed zijn enne er moet frisse lucht binnen kunnen

Dat Waren te Tips van Renee Haha! Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:04

Rust (lopen er niet de hele tijd schreeuwende kinderen langs/ staat de radio niet heel hard aan). En hoe schoon zijn de stallen, is het niet te stoffig.
En buiten de bak, moet natuurlijk ook de wei niet na één regenbui een grote modderplas worden. En als de wei wel modderig is mogen / gaan ze dan wel de wei in?
Is het kuil / hooi van goede kwaliteit

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:14

Met stip op 1: dagelijks (ook in de winter) weidegang.
Verder: ruime boxen, fatsoenlijke buitenbak, redelijke uitrijmogelijkheden. Ook moet er met de stalhouder gewoon goede afspraken gemaakt kunnen worden, als er eens dingen (tijdelijk) anders moeten. Alles voldoet nu aan mijn eisen, alleen jammer dat het hier 40 km vandaan is...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:45

Ik lees dat jullie ´rust´een heel belangrijke en zwaar meespelende factor vinden.. Dat heb ik hier helemaal niet, en nu ik erover nadenk voel ik me daar wel banketstaaf over..

Ik ben het momenteel niet eens met de stal waar ik sta, ben ook druk op zoek naar een andere. Misschien is het handig voor je als ik schrijf wát ik er zo slecht aan vind? Kun je daar dus ook extra opletten..

°Kleine stal, wel helemaal open aan de voorkant, maar wel met uiticht op.. mijn kastje.. Niet echt vermakend..
°Slecht ruwvoer (krachtvoer voeren we zelf). Kuil is beschimmeld, broeierig of er kruipen allerlei beesten in.. Hooi is muf, stinkt, stoffig, en oud.
°Te weinig weidegang, vaak maar een uurtje per dag. Hier moeten we zelf voor zorgen, en je mag niet van het erf af terwijl je paard in het land staat.
°Op het stro en hooi wordt veel te veel bezuinigd, pak je teveel, dan wordt er ´s morgens minder gevoerd, of wordt het stro eruit gehaald..
°Geen uitrijmogelijkheden.
°Slechte bodem in de buitenbak (momenteel valt het wel mee, maar na een flinke regenbui ligt het echt een paar dagen blank, of wordt na superdroog weer juist veel te mul.
°Bemoeien en commentaar van anderen.. (`Je gaat toch niet helemaal daar heen rijden?´ Als het gaat om een uurtje stappen.. `Waar is dat goped voor?´ Als je volgens de NHmethode werkt..)
°Maar paarden kunnen wel verwaarloosd worden.. Waar dus niks van wordt gezegt.
°Drukte, veelal kleinere kinderen (van 9 tot 12) die de hele dag lopen te bleren, spelen en schreeuwen, of van die fijne mensen die wel houden van een achtergrond muziekje tijdens het mesten (volume 10 dus.. *diepe zucht* )
°Het niet mee eens zijn van de gang van zaken, manier van omgaan en het geroddel van de staleigenaresse..

Was wel genoeg neem ik aan.. Helaas heb ik nog niks gevonden dat wel aan mijn eisen voldoet, het vaklt me op dat veel stallen geen weidegang hebben, terwijl ik dat toch ontzettend belangrijk vind. Maar, ik geef niet op, en blijf zoeken!!

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 17:54

Buiten hoe de paarden erbij staan vind ik het belangrijk hoe de eigenaar is. Is deze benaderbaar? Staat hij/zij open voor jouw wensen? Hebben jullie dezelfde ideeen over paarden houden? Wat is zijn motivatie om de stal te runnen: hobby, liefde voor het vak of alleen maar geld? Er zijn niet veel goede pensions dus orienteer je goed!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:02

Ik denk dat je ook heel veel zaken tegen elkaar af moet wegen..

Fleurtje staat prima op de stal waar ze nu staat. Ze komt veel buiten, ze heeft een vriendje, het is er rustig, het voer en strooisel zijn goed enz enz

Ik sta er prima omdat het gezellig is, dichtbij het bos, je wordt niet op je vingers gekeken en als je een keer niet kan vangt iemand anders je paardje op.

Tuurlijk is de stal niet perfect.. ik zou nu bijvoorbeeld erg blij zijn met een goede all weather bak, maar ik weet ook dat als ik een stal met een goede bak zou gaan zoeken ik weer uit zou komen bij een stal waar het bijv minder gezellig is en waar Fleur minder buiten zou komen.
Geen enkele stal is perfect, tot je ze aan huis hebt en genoeg geld hebt alles aan te leggen. Tot die tijd zal je compromissen moeten maken.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:38

Het belangrijkste is veiligheid.
maar meteen daarna komt dagelijkse weidegang (ook veilig!)
daarnaast moet er gevoerd worden en uitgemest en binnen en buitengezety worden want dat lukt mij niet ivm werk.
wordt er goed gevoerd grijpt de stalhouder in bij ziekte laat ik 'm met een gerusthart achter als ik 3 weken met vakantie ga en wat zijn de mogelijkheden tot rijden iig verlichting in de winter binnenbak hoeft niet perse als er maar 1 te huur is in de buurt tijdens een vorstperiode

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:24

mijn pony staat nu even voor nood (ivm een hoefzweer) op een stalling alleen gaan ze daar op zaterdag en zondag om 18.00 uur dicht Boos!
is heel onhandig, lijkt me dus ook iets waar je op moet letten

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:10

Frisse lucht op stal, een ruime stal en buitenruimte (wei en paddock) en goed voer vind ik erg belangrijk. Na een aantal ongelukjes met bijvoorbeeld een niet goed afgesloten stalling waardoor Sefja ineens buiten het terrein liep en een wond aan haar been kreeg, staldeuren die afbreken, prikkeldraad omheining, een gangpad wat niet breed genoeg is etc... ben ik ook veel beter gaan letten op veiligheid. dit soort dingen moeten gewoon degelijk en in orde zijn vind ik. Voorzieningen zijn fijn maar extra. Op mijn huidige stal is dat gelukkig allemaal prima in orde.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:50

Ik sta met Mandy op een stal, en erger mij aan gelijke dingen als Mandy (NaVy!)
Zomers gaan ze wel mer naar buiten, zo'n 3 uur per dag, maar t liefst heb ik natuurlijk de hele dag. Verder hebben wij 2 schuren, de ene te tochtig en lek, de ander te stoffig. Verder vind ik het zelf ook belangrijk of er een plek is waar je je paard makkelijk kan vastzetten, om te poetsen etc. en ook een spuitplaats waar je je paard netjes kan aanbinden is handig (missen wij dus ook Verward) Ook is een toilet handig Haha! (hebben wij dus niet, en dat is zeeeer k*t). Kijk verder ook naar de bodem van de stallen (heb op een stal gestaan waar een gierputonder de stal zat, met zo'n rooster er boven en daar was een paard door heen gezakt....matten zijn wel fijn, mits urine en vocht kan weg lopen.

Zou op zich wel weg willen bij huidige stal, maar zit met financieel probleempje, en de stallen hier zijn duuuuuuuuuur!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 23:49

Wat ik op m'n vorige stal ook miste, waren de tijden dat ik terecht kon. Op zaterdag werk ik en moest ik direct na m'n werk door naar stal, terwijl ik toch liever even ga zitten en rustig ga eten. Verder ging de manege op zondag om 14.00 uur al dicht, dat vond ik minstens zo vervelend.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:06

Waar ik altijd op lette: is er een GOEDE rijbak,vooral als je afhankelijk bent van een buitenbak; is die altijd goed begaanbaar of niet?
Is er een aparte longeerbak (niets zo irritant als gelongeer tijdens het rijden!!!) Hoe zijn de boxen, groot genoeg? Kunnen ze contact hebben met elkaar of kunnen ze elkaar nog geen eens zien? (dan zou ik dus al niet meer hoeven..) Is er een spuitplaats, met misschien zelfs wel warm water? Kunnen ze los in een paddock om lekker te spelen??
Zijn ze makkelijk met supplementen voeren en/of medicijnen mocht dat nodig zijn? Kun je lekker naar buiten met je paard vanaf die stal?
OF je eventueel dichtbij wedstrijden kunt rijden als je dat wilt
Nou noem maar op he.....

Succes

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:24

Behalve de tijden die je kunt komen op de stal vind ik het ook belangrijk of je de bak vaak moet delen of evt. ook eens alleen kunt gebruiken.
Verder staat een hele belangrijke eis van mij hier nog niet genoemd:
Is er hindernismateriaal en mag je dit in de bak laten staan? Of moet je het steeds weer opruimen.