Kneveltrens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 17:34

Al een tijdje zit ik te dubben over een ander bit. Mijn bit doet het nog prima hoor, ze loopt er lekker ontspannen op.

Maar, voor de buitenritten en Endurance heb ik toch liever een bit wat een rustige ligging garandeert. Als mevrouw plotseling omdraait en ik haar de juiste richting in moet zetten komt het nog wel eens voor dat ik bang ben het bit door haar mond te rossen. Ik zie dit bij een paard van ons op stal dagelijks (het bit lijkt te groot, maar is het niet), ook bij normaal sturen en kleine hulpjes.

Een Kneveltrens bevordert een rustige ligging. Heeft er iemand ervaring met dit bit? En wat is het verschil precies tussen een Kneveltrens en een Fulmertrens (bij een Kneveltrens zitten de scharen aan de ringen, bij een Fulmer aan het mondstuk, maar wat is het verschil qua werking?)?

Op de eerste plaats ben ik gewoon benieuwd, ben eigenlijk best tevreden met wat ik heb..

Groetjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 17:47

Ik heb beide en allebei 13,5 cm
alleen de knevel heeft veel meer ruimte als de fulmer.

Als je dus opzoek bent naar een rustige ligging zou ikvoor een dubbelgebroken fulmer gaan, ik gebruik ze echter omdat de vos achter het plooitje van zijn mondhoek snel een rauw plekje heeft en met deze bitten voorkom ik dat.
Als je zelf een rustige hand hebt zou ik gewoon bij het bit blijven wat je nu gebruikt.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 20:10

Ik las net dat Kneveltrensen meer druk geven tegen de kaak in een wending.. *zucht* Je wordt toch gek van al die verschillende uitspraken!

Van bit wisselen lijkt me op dit moment ook nog niet echt nodig, ze moet toch nog net iets beter naar dit bit luisteren voor we naar een nóg vriendelijkere overgaan Lachen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:37

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:06

Ik dnek dat het beter is om goed aan de basis te (blijven) werken. Daarmee kan je het gebruik van zo'n bit vaak wel voorkomen......

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:59

Piaffe schreef:
Ik dnek dat het beter is om goed aan de basis te (blijven) werken. Daarmee kan je het gebruik van zo'n bit vaak wel voorkomen......

Dit zijn naar mijn mening geen bitten met een heel andere inwerking hoor, sterker nog...
Met een water of bustrens kan de druk op een mondhoek veel sterker inwerken als bij een knevel of fulmer, omdat daar de druk veel beter verdeeld wordt.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 01:12

Ik rijd ook met een kneveltrens. Het is een heel dik bit en ligt heel mooi stil in de mond. Het bit geeft idd wel meer druk op de kaak in de wending. Daarvoor ben ik hem ook gaan gebruiken. Ze liep gewoon teveel weg in de wending en dat was heel lastig te corrigeren. Daarom ben ik zo'n bit gaan proberen. Nog steeds loopt ze wel iets weg, maar het helpt wel beter. En het ligt gewoon heel rustig in de mond.