mag ik hier rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

mag ik hier rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 15:40

Ik heb op een half uur afstand van stal een stukje natuurgebied
ontdekt waar je 1 route kan rijden. Hier ligt een breed wandelpad.
Aan het begin staat een bordje van staatsbosbeheer, verboden voor
(brom)fietsers, honden aangelijnd houden, op de paden blijven.
Over paarden staat er niks, mag ik hier nu rijden?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:42

Ik denk van wel. Als er nergens staat dat het niet mag, dan zal het dus wel mogen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:46

in principe mag je op een wandelpad niet rijden. Niet met je fiets en zeker niet met je paard. Met je paard mag je officieel niet eens op het fietspad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 15:50

nouja, wandelpad... Het is een breed stuk kort gras tussen de brandnetels van een meter hoog Haha!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:51

Als je je paard aan de hand houdt ben je geen ruiter. Dus snel afstijgen als er politie aankomt. Lachen

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:55

Sugarmiss schreef:
Als je je paard aan de hand houdt ben je geen ruiter. Dus snel afstijgen als er politie aankomt. Lachen


Maar ook geen wandelaar hoor! Je bent dan nog wel een 'bestuurder'. Maar het lijkt me sterk dat je daar niet mag rijden hoor. Gewoon doen! Als je een boze boswachter achter je aan krijgt, vraag dan eerst maar eens aan hem hoe je dat dan had moeten weten.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:04

Gewoon doen , als je erop wordt aangesproken door een uniform dan kun je toch uitleggen dat er geen verbod stond ?

Is trouwens wel meestal , waar honden aangelijnd moeten blijven mogen geen paarden...

Hier langs de Brielse Maas stonden vroeger ook van die grote borden met regels , honden alleen aangelijnd en verboden voor ruiters .

Maarja iedereen reed er toch met z'n paard...je woont niet voor niets vlakbij zo'n mooie route toch ? Schijnheilig

Nu is het overigens opengesteld voor ruiters , en hebben ze nog een ruiterpad gemaakt ook Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:18

je gewoon dom houden als je erop word aangesproken. Verward

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:32

Inderdaad, zo rijd ik ook heel af en toe naar landgoed Den Treek, een mooi bos op de Heuvelrug. Maar, een vergunning daarvoor kost ongeveer 20 Euro (volgens horen en zeggen..). Beetje veel voor een dik uur rijden *LOL* En, nog nooit gesnapt..

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:48

ik zou het gewoon doen, al mag het niet en komt er een politie zeg je gewoon dat je niet wist dat het niet mocht.
ik had eerst in het park gereden en ik wou over steken, dus stond voor een drukke weg, reed er net een politie voorbij maar die zei er niks van. Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 19:31

Als ik twijfel of ik ergens wel/niet mag rijden bel ik gewoon de Boswachter (onder Staats Bosbeheer in het Tel boek)
Ze zijn meestal heel vriendelijk en kunnen je precies vertellen wat wel en niet mag...

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 19:40

Om hier in de duinen te mogen rijden heb je ook een vergunning nodig , kost toch nog 30 euro per jaar !!

En dan mag je eigenlijk nog geeneens op het strand komen , ja , belachelijk vroeg , of juist weer 's avonds...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 19:48

phoenix4ever schreef:
je gewoon dom houden als je erop word aangesproken. Verward


Zou ik ook doen. Meestal geven ze je gewoon een waarschuwing en je kan altijd nog zeggen dat je niet wist dat je er niet mocht rijden..het is toch ook zo? Anders had je dit onderwerp nooit op Bokt besproken..
Haha!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:20

Annekdote:
Een bekende 4-spanrijder trainde nogal eens in een park tussen de bomen (hij woont in een gebied zonder bos). Toen iemand uit de buurt daarover klaagde en de politie arriveerde, zei hij "mijn paarden schrokken ergens van en voor ik ze weer in de hand had stond ik hier tussen de bomen".
Lachen Lachen
Ik houd hem altijd in mijn achterhoofd als ik eens niet op een ruiterpad rijd, maar heb hem nog nooit hoeven te gebruiken. Knipoog

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:55

ik woon aan een natuurgebied dat ze sinds kort helemaal hebben afgesloten met bomen, ook nog borden met verboden voor o.a. paarden. het pad ligt naast mijn huis notabene en de sleutel van de boom heb ik ook omdat we recht van overpad hebben ivm ons weiland. Ik rij er al 15 jaar en ben gewoon boos! Ik spring dan ook gewoon over de boom of stap af en doe hem open met mijn sleutel. de boswachter (een nieuwe pennelikker) sprak mij aan of ik wist wie er nu nog rijdt. vanwege de sporen. Ik heb eerlijk gezegd dat ik dat ben, en dat ik het ook blijf doen. Ik verniel niets, blijf keurig op de zandpaden en vertik het om over het fietspad te gaan zoals meneer mij adviseerde. Ik vind dat nl. levensgevaarlijk met al die fietsers hier! Ondertussen heb ik samen met andere ruiters en omwonenden contact gezocht met de rentmeester van dit gebied om te praten over dit beleid.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:58

Meestal mag t niet, maar daar kom je altijd (de 1e keer) met een waarschuwing van af, dus gewoon doen, de kans dat je politie tegen komt is erg klein...

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 12:52

Dat is niet waar sugarmiss Verward of je nou rijdt of ernaast loopt je bent en blijft een ruiter en ruiters behoren tot bestuurders net als fietsers en brommers dusse je mag daar helaas Huilen niet rijden stef,officieel dan.Maar denk je nou echt dat daar 24 uur per dag een boswachter staat?Ik zou er gewoon rijden want ze krijgen je toch niet te pakken als je weggalopeert,hihi Haha!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 13:09

pmarena schreef:
Is trouwens wel meestal , waar honden aangelijnd moeten blijven mogen geen paarden...


Dit klopt bij ons niet, Op de wandelpaden mogen de honden los en daar mag je met je paard niet komen (logisch). Op de ruiterpaden moeten de honden aan de lijn en mag je met je paard dus wel komen (nog logischer)

Je kan zoiets gewoon bij de bemeente navragen (meestal weten ze het nit en zeggen ze dat het mag, is bij ons tenminste zo Haha!)

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 13:11

Sugarmiss schreef:
"mijn paarden schrokken ergens van en voor ik ze weer in de hand had stond ik hier tussen de bomen".


Ik zeg meestal dat we "verdwaald zijn en de weg terug niet meer wisten" Schijnheilig
maar die is ook wel goed ja Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 13:26

Ik zou het gewoon even navragen en anders gewoon rijden en dom houden!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 13:49

ducotjuh"]
[quote="pmarena schreef:
Is trouwens wel meestal , waar honden aangelijnd moeten blijven mogen geen paarden...


Dit klopt bij ons niet, Op de wandelpaden mogen de honden los en daar mag je met je paard niet komen (logisch). Op de ruiterpaden moeten de honden aan de lijn en mag je met je paard dus wel komen (nog logischer)

Je kan zoiets gewoon bij de bemeente navragen (meestal weten ze het nit en zeggen ze dat het mag, is bij ons tenminste zo Haha!)
[/quote]

Ik heb het natuurlijk over van die natuurlijke paden he , geen voet/fietspaden of ruiterpaden , daarvoor zijn de regels bekend.

Maar in een bosje , natuurgebied(je) ofzo daarvoor geldt toch echt vaak dat als een hond aangelijnd moet blijven , er geen paarden mogen .

Valt mij althans altijd op.....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:25

Gaat niet altijd samen hoor aanlijnen en geen ruiters. Losse honden rennen achter wild aan, dat doen paarden met hun bestuurder meestal niet, dus dat is niet logisch. De regels voor natuurgebieden verschillen. Als er bij de ingang een bordje staat (meestal groen) met verboden en er wordt geen paard bij genoemd mag je er volgens mij gewoon rijden. Als het niet mag (heel vaak) staat het namelijk altijd op het bord! Soms zelfs nog een keertje extra op een groter bord zodat je niet kunt zeggen dat je het niet had gezien Knipoog Echte voetpaden met van die borden erbij zijn natuurlijk niet voor paarden. Het beste kun je het navragen bij de eigenaar/organisatie van wie het bord is. Dan heb je zekerheid.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 16:05

gewoon doen zeg maar dat je het niet wist als die bos wachter komt had ie maar een bord moeten plaatsen!