Wat voor strooisel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Wat voor strooisel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 22:12

Mijn paardje staat nu op zaagsel,maar dat is een complete ramp want zij schuift alles naar achter.Dat is nu niet zo erg maar in de winter vind ik dat minder want De kou uit de grond trekt wel haar benen in.En nu is het net of ik mijn paard zijn slaapplaats niet goed bij houdt(in ander mans ogen)Maar dat doe ik wel.Ik heb al van alles met dat zaagsel geprobeert maar blij niet leggen.
Nu was mijn vraag waar kan ik haar het best op zetten???

Stro kan niet ivm koliek.
Hemparade denk ik ook niet want als ze daar te veel van binnen krijgt is de kans op koliek ook heeeeeeeel groot.
En met vlasstro heb ik verder geen ervaring dus daar weet ik verder ook niks over.
Dus wie heeft er een oplossing voor mij??Groetjes van Ilona

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 22:27

Rubber matten misschien ?
Staat niet zo "luxe", 'k vind het altijd een beetje een sneu gezicht, maar het is wel effectief !

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 22:31

Ik heb van die hele dikke rubber matten met daarover heen zaagsel. Een flink dikke laag, zodat het niet zo snel kaal word. Maar áls het dan kaal wordt, dan kan de kou niet zo snel in de benen trekken. Goede rubber matten zijn wel prijzig hoor, maar gaan ook lang mee.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 22:32

Dat is ook wel een idee maar de eigenaar van de stal is wezen kijken bij een stal waar ze die matten hadden.Nou is hij tot de conclusie gekomen dat er het toch een bacterie kweker is want de urine blijft wel aan de onderkant van die matten zitten.Ik heb daar over nagedacht en ik denk dat hij wel gelijk heeft daarover.En tenn tweede is het stervens duur.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:08

Ik pb je wel over vlas...heb zelf goede ervaring met vlas...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 07:46

Ik heb een bijna driekwart jaar vlas gebruikt (ecolit). Het spul werkt echt fantastisch. Ik gooide in mijn stal van 7x3.5 meter 3 pakken en dat bleef dan 3 maanden liggen. (wel elke dag de mestballen en de natte plekken eruit halen. Van onderaf gaat het een beetje potten en dat maakt dat het een hele zachte bodem geeft. Paarden mogen het wel eten, het is niet schadelijk, maar blijkbaar is het niet lekker genoeg.
Mijn reden om weer over te gaan op stro is dat ik zag dat Imker zich ging vervelen op stal en met stro heeft hij iets te knabbelen.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 10:28

Ik denk dat ik nadat mijn zaagsel op is toch vlas gaat proberen.Ik denk dat dat toch 1 van de beste oplossingen is.Bedankt voor jullie reactie's meerdere zijn nog steeds altijd welkom.Groetjes van Ilona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 10:31

Ik heb vlas op de bodem en daar overheen stro. Misschien kun je een klein laagje stro over de vlas strooien. Kan ze toch nog wat knabbelen, maar niet haar hele stal leegeten. Toen ik mijn paard voor het eerst op vlas zette, was hij nieuwsgierig en nam een hap vlas, maar spuugde het meteen weer uit, vond het vies dus een goed teken.

Ik haal 2 maal per week de natte plek eruit. Schraap het droge stro er van af en schep het natte vlas weg. Altijd droge opp. Ik vind dat alles veel beter blijft liggen vanwege het stro er op. Als de bodem te droog is gaat het schuiven en krijg je een bult achter in de stal en een kaal middenstuk. Urinegeur ruik je niet omdat dat door het vlas wordt geabsorbeerd. Ik ben heel proper op de stal maar 2 maal per week de natte plek is echt voldoende (okey een flinke kruiwagen vol). Voorheen was ik elke dag natte drek aan het scheppen. Het stro er overheen doe ik omdat ik hem toch wat wil laten knabbelen en volgens mij zachter ligt.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 11:13

Lyr staat ook op rubbere matten met daarover stro