heleboel deken vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

heleboel deken vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 16:45

omdat ik toch van de winter serieuser aan t werk wil met Ailin zal haar kleding(deken)kast flink uitgebreid worden. maarja ik als dekenleek heb dus geen flauw idee hoe ik dat op moet bouwen(en afbouwen) en wat voor dekens ik nou hebben moet. ze is 1.55 en een vrij iele tinker dat zou dan maat 175/185 worden. ze staat overdag altijd in de wei en 's avonds binnen. ik zet haar niet zelf binnen of buiten dus de deken moet voor beide doeleinde geschikt zijn (ze kunnen niet voor elk paard deken wisselen voor ze naar buiten gaan) wel waterdicht want ze staat ook in de regen buiten (of t moet echt te erg zijn). ze is een echte smeerpoets dus de deken moet ook tegen een stootje kunnen.
wat raden jullie me aan is dus de belangrijkste vraag. en tips zijn altijd welkom Haha! wantja ik wil niet dat mijn koe van de winter t koud heeft omdat ik zo blond ben.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 17:33

Mijn haf staat ook overdag buiten en 's avonds binnen. Hij kreeg een verschrikkelijk dikke wintervacht en dat in combinatie met rijden was niet zo'n succes.
Toen hebben we een winterdeken gekocht, een waterdichte, niet te dik (we kwamen eigenlijk alleen voor een zweetdeken Haha! , gelukkig betaalden m'n ouders). En gelijk daarbij een zweetdeken. In het begin van de winter krijgt hij die alleen 's nachts op en als het kouder wordt de hele dag. En als we gereden hebben krijgt hij eerst de zweetdeken op.
Het bevalt me zo prima, hij krijgt niet zo'n hele dikke vacht (wel wat, maar het verschil lijf - nek is toch erg duidelijk te zien *LOL* ) Veel verschillende dekens, om het op te bouwen, heb ik dus niet.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:11

Ik heb voor m'n Fries ook maar 3 dekens. een dunne fleecedeken voor als hij erg gezweet heeft. een zomer-regendeken met een dun laagje fleece aan de binnenkant. deze is 100 % waterdicht en als hij gezweet heeft, wordt dit erg goed opgenomen. en hij heeft nog een waterdichte winterdeken. Niet zo'n hele dikke. Koud krijgen ze het echt niet. die krijgt hij op om te voorkomen dat hij een dikke wintervacht krijgt.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:28

Navy (die zelfs na 2 jaar scheren nog een behoorlijke wintervacht weet te kweken) heeft 3 winterdekens, en 2 zweetdekens, waarvan er eentje bij extreem weer als onderdeken dient. Lekker warm Knipoog
Ik begin erg vroeg met deken opdoen, om die vacht dus tegen te gaan. Wordt het erg koud krijgt ze een extra deken op, ditzelfde geldt alsz e geschoren wordt, ook een extra dekentje.. Alleen dus met echt extreem weer, als ze een beetje verkouden is, ziek is, of het voortdurend koud heeft, krijgt ze er 3 op. Maar, over het algemeen dienen mijn winterdeken en thermodeken (type: van oor tot staart helemaal ingepakt..).. Nu nog een waterdichte..