hoefijzer-vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

hoefijzer-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 13:54

Hoi allemaal,

Gamble staat nu op ijzers voor en achter. Voor had hij al bij aankoop achter zijn eronder gezet omdat er toen met hem buiten gereden werd. Dat is nooit meer veranderd, in principe zouden ze er in ieder geval achter af kunnen ( hij heeft ze niet voor hoefproblemen) maar volgens de eigenaar is het beter om voor wel ijzers te hebben. De meeste manegepaarden hebben mits problemen met hoeven of benen geen ijzers. Is het dan echt nodig om een paard dat bijna niet op de verharde grond loopt op ijzers te laten lopen?
Wie weet er meer van?????

Groetjes en een hoefje van Gamble
Laatst bijgewerkt door gamble op 03-07-02 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 14:01

nee naturrlijk niet !
wat een onzin!
Ik heb mijn pard deze zomer voor het eerst op ijzers gezet omdat ik lekker buiten wil gaan rijden.
maar als het kan dan haal ik ze er in de winter gewoon weer af..

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 18:16

Hoi,

Het is wel slim om dit met je hoefsmid te overleggen.
Ik wilde ook na 12 jaar de ijzers er afhalen.De smid raade het af ! Niet dat hij hoefproblemen heeft maar je moet het zien als steunzolen bij mensen.
De hoeven zijn al die tijd in een bepaalde steunvorm gezet en die valt ineens weg.Dit kan problemen gaan geven aan benen en hoeven.

Ik zou dus zeggen even met de smid gaan praten.

Groetjes Jacqueline.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 20:03

Hoi,

Mijn pony van 22 jaar, heeft ook jaren lang alleen maar op ijzers gestaan en nu had ik afgelopen herfst ook ineens het idee om hem alleen voor ijzers te geven. Hij loopt toch wel wat op de voorhand als ik eerlijk ben en vooral buiten had ik (als ie toevallig eens op blote voeten liep als ik de smid te laat gebeld had) wel het idee dat ie dan wat gevoelig was op zijn voorhoeven. Maar alleen voorijzers ging prima. Nadat ie er een hele tijd onder zaten, raakten ze eraf en heeft ie ongeveer een maandje helemaal zonder ijzers gelopen. Een beetje bij gewerkt en toen liep ie zowaar ook prima. Het zal per paardje wel verschillen, maar bij Voice pakte het goed uit en ik ben ook van plan hem in de winter in ieder geval achter op blote voeten te laten lopen. Hij loopt in de winter toch meest niet voor de wagen, dus dan kan ie wel zonder, dacht ik zo.

Groetjes,
Judith

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 10:23

Bedankt voor de antwoorden,
mijn idee was ook om voor de ijzers er onder te laten ( hij loopt ook erg op de voorhand) en achter eraf te halen. En natuurlijk overleggen we met de hoefsmid.

Groetjes en een hoefje van Gamble

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:39

Dat overleg met de hoefsmid kan ook heel verschillend uitpakken.
Ik probeer meestal swinters de ijzers er af te hebben, kunnen ze ff luchten zeg maar, da's op advies van mijn hoefsmid.
Andere hoefsmeden zeggen weer van eens er op, nooit meer er af.
Persoonlijk vind ik dat onzin.
Als een paard nooit echt op de verharde weg hoeft te lopen en geen buitenwedstrijden rijdt, kunnen ze er prima af.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:57

Ik heb altijd te horen gekregen dat een hoef waren jarenlang ijzers onder zaten, zwakker waren op blote hoefjes. Een hoef vernieuwt zich geheel in 1 jaar, dus zou dat ook over moeten gaan..
Met Navy heb ik zo´n 1,5 buitengereden met alleen voorijzers. Zelf Endurance meegereden! Maar, de laatste tijd werd het toch wel heel erg, en staat ze nu ook achter op schoenen.