Hoe gaat dit op een paardenmarkt??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Hoe gaat dit op een paardenmarkt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 20:23

Hoi,
Ik heb al een aantal oude topics teruggehaald over paardenmarkten, maar antwoorden op mijn vragen kon ik niet terugvinden:
Een kennis wil graag een paardje kopen op de markt. Risico's kent hij en hij neemt een bevriende dierenarts mee.
Hij heeft zelf geen mogelijkheid tot het vervoeren van een paard. Wie weet hoe de mogelijkheden liggen om een gekocht dier te laten thuisbrengen. Moet je dat van tevoren zelf regelen of is er op de markt mogelijkheid om dat te doen? Een trailer huren kan wel, maar kost een hoop geld en misschien komt ie weer leeg naar huis.

We weten dat er het risico in zit dat je een "slecht" dier koopt. Ik vraag dus niet om goedbedoelde waarschuwingen hierover.
Wel zou ik graag jullie ervaringen horen. Wat heb je er gekocht en voor hoeveel geld?
Mijn kennis zoekt naar een leuke 2 jarige haf, fjord of tinker (evt. een kruising). Iemand enig idee wat zoiets kost?

Alvast bedankt!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:59

Op de markten verschillen de prijzen nogal. Bij de een kun je wel een hoop afdingen, bij de ander niet. Je moet het gewoon treffen. Je kunt je paard thuis laten brengen, spreek het dan goed af. De een wil het wel doen en de ander weer niet. Het verschilt allemaal nogal.

Ik vind dat je op de markt leuke dieren kan kopen, maar een heleboel anderen delen mijn mening niet echt. Het lijkt me een goed idee dat die dierenarts meegaat. Veel succes!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132050
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:06

Wat betreft het vervoer, dit zou je met de verkoper kunnen overleggen.
Het paard is er tenslotte ook met de trailer gekomen, dus de eigenaar heeft vast wel een trailer tot zijn beschikking.
Evt. kun je afspreken om het paard later op de dag op te komen halen met je eigen (of gehuurde) trailer.

Mijn oude buurman (waar mijn paard gestald staat) heeft vroeger eens een rijpony gekocht op de markt.
Was best een leuke pony, erg lief en betrouwbaar ook.
De prijs was laag (ca. 1500 gulden), maar dan hebben we het ook al over ca. 18 jaar geleden, dus die prijs is waarschijnlijk niet meer te vergelijken met nu.

Mijn opa was vroeger paardenhandelaar, en kocht vaak paarden in op de markt.
Verkopen deed hij altijd aan huis, omdat hij genoeg klanten had die hem wisten te vinden, daarvoor hoefde hij niet op de markt te gaan staan (luxe probleem Haha! ).
Naar mijn weten deed hij op de markt altijd wel goede zaken.
Komt natuurlijk ook omdat hij verstand van zaken had, dat is echt wel nodig als je op de markt een paard koopt.
Verstandig van je dat de DA mee gaat, daar heb je vast veel aan.

Veel succes !

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:12

Ik ben er ook wel eens geweest, (gewoon een beetje kijken, verder nix)
en er wordt om de haverklap omgeroepen " vervoer richting.....gevraagd/aangeboden"
Er zijn vaak mensen met een vrachtwagen of trailer die nog een plekje over hebben, die bieden dat dus weer aan via de omroep, dan kun je daar dus naar toe gaan en dan kun je wat afspreken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:28

op een paardenmarkt komen er heel veel mensen uit allerlei richtingen om hun paard te verkopen. Je kunt op de markt laten omroepen dat je vervoer zoekt om je net aangekochte paard naar huis te laten brengen. uiteraard staat er wel vergoeding tegenover. Maar stel dat er iemand zijn paard daar verkoopt en met lege trailer naar huis rijdt, en die woont bij je in de buurt, dan is die vaak best bereid te vinden om jouw paard te vervoeren. Maar zo gaan die dingen vaak op de markt. Je moet gewoon een beetje geluk hebben maar daar moet uit te komen zijn.

wat risico's betreft, hoe jonger de dieren zijn, hoe minder risico. OVerigens heb ik zelf een 3 jarige merrie gekocht op de markt, nog helemaal groen. Dat blijkt achteraf de koop van de eeuw te zijn geweest. Ze is super geworden, en heel mooi ook. Mankeert niets. Verder is het kopen van een paard op de markt net zo risicovol als kopen bij een handelaar, particulier of handelsstal indien je geen veterinaire keuring laat doen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:49

Okee als het paard bij een handelaar vandaan komt neemt die handelaar hem meestal weer mee naar huis en kun je hem daar op komen halen. Ook kun je hem thuis laten brengen maar dat moet je dan overleggen met diegene die ook het transport heeft geregeld voor het paard die je hebt gekocht(hij moet er ook gekomen zijn) Maar meestal is het wel zo dat de pony direct meegaat. Maar je moet op de markt gewoon goede afspraken maken en een tekening zetten op de pony die je mee wilt want anders is ie later toch nog weg.
En je moet een goed gevulde beurs meenemen.
Heb zelf ook een keer op de markt gestaan met paarden en dat tekenen moet omdat wij met meerdere stonden te verkopen en als je dan het vervoer door de handelaar laat regelen willen er wel eens misverstanden over bestaan!!