Paard kleeft erg aan mensen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Paard kleeft erg aan mensen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 13:52

Bij ons op stal, is een leuke kwpn'er die ik aan het inrijden ben. Eerst stond er op stal een fries, waar zij ongeloofelijk aan kleefte. Toen was ik alleen nog maar grondwerk aan het doen, naast het paard. Dus echt vervelend was het toen nog niet. Nu de fries weg is gaat het stukken beter. Alleen het longeren is echt een probleem. We hebben het al geprobeert, met iemand ernaast lopen, en iemand de longe vast. Ook met een paard ervoor, maar zodra het paard weg is, heb je niks meer. Op de zweep reageert ze niet, dan staat ze juist stil. Op stem reageerd ze heel goed, als ze naast je loopt. Voorderest is ze heel braaf, heb er al opgezeten, doet helemaal niks. Zadel, hoofdstel etc. allemaal niks aan de hand. Dus ik heb zoiets van eerst het longeren, maar perfect voordat ik verder ga.

Het probleem is dus niet dat ze protesteerd, maar dat ze het niet snapt, iemand nog tips, of suggesties?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:24

dat ze niet protsteerd, wat bedoel je ik snap je verhaal niet helemaal

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 21:44

Sorry, ik bedoel dat ze het niet eng vind, of gaat staken, omdat er iets zeer doet, zeg maar. Het is echt duidelijk dat ze je niet snapt, ze is erg onderdanig ook in de kudde. Ook wil ze graag werken, maar ik kom op dit punt niet verder. Ze begrijpt het longeren gewoon niet( als je er iemand naast loopt, doet ze het perfect, tot het persoon weg is, en dan staat ze stil), en ik dacht misschien heeft iemand nog tips, die eventueel kunnen helpen.
Evengoed bedankt voor je reactie!

ria

Berichten: 147
Geregistreerd: 10-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:49

Heb je al geprobeert om zelf naast het hoofd mee te lopen en dan steeds iets meer afstand nemen naar het midden toe?
Wil vaak wel een oplossing zijn.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 22:52

Ja, heb ik al geprobeert. Ze is ook heel braaf als je naast je loopt, loop het hele land met haar door zonder een touwtje, het vertrouwen in elkaar is heel goed. Alleen als je dan met longeren iets meer afstand neemt, gaat ze weer naar je toe, en dan geef ik haar een speels zetje, en dan gaat het van begins af aan...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:19

Ik kan het hiervandaan natuurlijk niet zien, maar ik denk dat jij haar met jouw houding uitnodigt om bij je te komen. Zeker omdat het vertrouwen zo goed is, reageert ze daar meteen op. Loopt ze met grondwerk wel van je af? Anders zou ik dat eerst gaan oefenen. Het is van belang dat ze weet wanneer ze mag komen en wanneer niet.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 12:12

Dat is idd een idee manon, want met grondwerk was het ookal heel moeilijk, en loop ze liever op je hakken, dat gaat nu wel beter. Ik laat wel horen hoe het straks verder gaat. Iig bedankt iedereen!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 12:18

Ik begrijp namelijk het dilemma wel. Als je haar van je afstuurt, vindt ze dat niet leuk. Jij ook niet want ik denk dat je hartstikke gek op haar bent en het super vindt dat ze jou zo vertrouwt. Dat is natuurlijk ook super, maar soms moet de kuddeleider ook beslissen dat het paard even weg moet. Leuk of niet.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 12:35

Ik denk ook dat je het stiekum wel lief vind dat ze zo naar je toe komt , en als ik lees dat je haar een speels duwtje geeft om weg te sturen : tja...

Dat is alleen maar leuk en speels en geen teken om een beetje op te zouten Lachen en aan het werk te gaan ...

Je moet OF streng en duidelijk zijn , gewoon van je af houden en als ze naar je toe wil komen terug"jagen" . Werken is werken , even concentratie.

Of laat het longeren lekker voor wat het is , en ga er gewoon langzaamaan OP aan het werk.

Nu ben je een eigenzinnig paard aan het kweken dat niet doet wat je wilt en dat niet leert , alleen dat zij zelf bepaald wat er gebeurd , en dat wil je juist NIET aanleren lijkt mij.

Dus serieus even longeren of gewoon meteen nu erop.
Te lang aanklooien aan de longe gaat je toch opbreken , je kunt er beter zo snel mogelijk op gaan als het een braaf dier is en het klinkt alsof het in jouw geval beter zou zijn als je dat deed.

Maar wees wel duidelijk en consequent , hou vast aan wat je wil.
Dan zul je best eens streng moeten zijn , anders kom je nergens en sta je alleen nog maar de hele tijd te knuffelen Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 12:59

[quote="pmarena"]Ik denk ook dat je het stiekum wel lief vind dat ze zo naar je toe komt , en als ik lees dat je haar een speels duwtje geeft om weg te sturen : tja...

Dit dacht ik eigenlijk ook....

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 13:43

Okay, tja ik ben ook hardstikke gek van dat beestje, dus dat klopt wel. Enneh tis natuurlijk ook lief dat ze naar je toe komt. Schijnheilig Maar ik zal dan gewoon wat duidelijk moeten zijn tegen over haar. Ik heb er touwens al opgezeten, dat gaat heel goed ookal los. Maar daarin heeft ze het zelfde probleem, of niet lopen, of klakkeloos de mee lopen achterna lopen. Vandaar dat ik het longeren eerst goed wou hebben. Maar iig bedankt, voor jullie reacties, ookal hebben jullie stiekum door, dat ik het wel lief vindt Haha! haha thnxxx

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 15:37

Aaah , ik vind het ook altijd rot hoor , Marena heeft best weinig vertrouwen en is wat angstig , dan is het natuurlijk hartstikke lief en voel je je wel heel warm en trots als ze naar je toe komt...

Maar als ik haar even wat longeer en ze wil met zo'n lief kijkend koppie naar me toe komen ,
moet ik toch even streng zijn en haar weer terugsturen.

Gaat me wel dwars door m'n ziel hoor , want dan zie ik dat gekwetste koppie ... voel ik me echt een slechterik ....

Het is bij haar eigenlijk een hle eer dat ze zo naar me toe komt voor een knuffeltje , vol vertrouwen , en dan stuur ik haar met een waarschuwing weg , m'n hart knijpt echt samen dan.

Daarom laat ik haar nog even braaf 2 rondjes afmaken waar ze mee bezig was en dan krijgt ze alsnog die knuffel die ze wou , maar dan in drievoud Knipoog arm diertje Lachen

Net als straffen voor van die kleine vervelende dingetjes ....

ik geef haar ook niet graag een pets , maar liever dat ik 1 of 2 keer duidelijk moet zijn en we daarna weer lol hebben ,
dan dat ik me de hele tijd aan haar loop te ergeren en haar met "hou nou op"en tikjes lastig ga vallen.

Gisteren ook , dan was ze best braaf geweest , net voor het eerst wat
oefeningetjes gedaan in de bak die mag gaan gebruiken (JOEPIE !!!!) en we
zijn weer terug op stal.
Afgezadeld , beetje zweet onder de singel dus ik laat haar even binen in de schuur staan om helemaal op te drogen voor ze weer naar de wei gaat.

Ik geef haar zelfs nog een plukje hooi om op te knabbelen , krijgt ze meestal geeneens als ze vast staat .
Ook vast een bekertje biks voor na het rijden.

Ik ga ondertussen water bijvullen en spullen opruimen enzo.

Ze eet haar biks op en gaat hooi stelen van het plukje naast haar dat al voor een ander paard voor de volgende ochtend klaar ligt.

Ze weet allang dat ze daar af moet blijven , dus ik waarschuw als ik het zie : MARENAAAAAA !! (zo heel vals waarschuwend weet je wel Lachen )

En ze trekt gauw haar kop in. Niks aan de hand dus.
Even later hoor ik haar toch knabbelen en staat ze van dat hoopje te plukken , dus ik echt boos en vernietigend : RENA ! DENKT EROM !

Paard schrikt en schaamt zich diep *staart tussen de benen* en normal gesproken laat ze het niet verder komen dan dit , ze heeft aardig manieren geleerd :-D .

Mar nu zie ik haar even later weer ineens met dat hoofd aan dat plukje , ben ernaartoe gesprongen en heb een keiharde kledder op d'r dikke reet
gegeven , die maakte toen wel indruk.

Jammer dat ze het toch nog even probeerd of ik nog wel de baas ben , en jammer dat ik haar moest slaan , maar deze kledder is weer goed voor weken lang een brave pony .

Het ergste in dit soort dingen is nog dat ze altijd wel wat lekkers van me krijgt , een snoepje hier , appeltje daar , bekertje biks alvast ..
Dus ze hoeft helemaal niks van een ander te pikken !

Nu ook had ik al een plukje hooi voor haar neergelegd , staat ze toch aan dat verboden plukje te knagen.... GRRRRR !!

Ze blijven toch hun hele leven lang zo nu en dan eens even proberen de grenzen te verleggen , die stiekumerds .... Knipoog

Maar even on-topic :

Als je haar niet aan het lopen krijgt erop dan is het mischien toch verstandig om haar eerst netjes te leren lopen aan de longe , en haar duidelijke stemhulpen te leren waar je altijd gebruik van kunt maken als je erop gaat . Dan snapt ze zeker wat je bedoeld.

Dus in het geval dat ze niet wil lopen , en je het inrijden toch helemaal zelf wilt doen , dan zou ik haar serieus aan de longe leren lopen en / of ernaast om de stemhulpen aan te leren . (stap , draf , halt , galop , back)