Een Shetlander...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Een Shetlander...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 20:05

Ik droom al heel lang van een eigen paard, maar dit zit er helaas gewoon nog niet in voor mij. Het aanschaffen van een paard is het probleem niet, ze zijn er in alle prijsklasses, maar daarna komen de problemen. De stalling kan ik nooit betalen, ik zal hem toch op de manege moeten zetten en dat kost niet niks en ook een pensionstal is niet goedkoop. Bovendien komen daar nog allerlei andere kosten bij, denk maar aan dierenarts en hoefsmid en dan heb ik het nog niet eens over de kosten die niet telkens terugkomen, zoals dekens en harchanement. Ik ben pas 16, bijna 17 en ik werk wel zaterdag om de week, maar van dat kleine bedrag kan ik geen paard onderhouden, hihi, en ook voor mijn ouders wordt dit te duur. Natuurlijk zou het kunnen, maar dan moeten we andere dingen laten, dus dit zit er voorlopig nog niet in voor mij. Bovendien ga ik naar 6 vwo, dus tijd is ook een probleem, ik heb 1 keer per week les op de manege en daar ben ik zo'n 3 uur aan kwijt, inclusief ernaartoe gaan enzo en ik ga ook 1 keer per week naar een verzorgpaardje toe, dan ben ik ook zo'n 3 uur kwijt inclusief erheen fietsen. Als ik me haast ben ik dus minimaal 3 uur per dag kwijt en dat zou ik gewoon niet redden met school denk ik. Deze wens zal ik dus even voor me uit moeten schuiven totdat ik meer geld en tijd heb...
Nu zat ik echter te denken, misschien kan een shetlander wel? Ik ben 1.83 dus ik ben veel te groot en te zwaar (ook al zijn shetjes sterk) om op een shetje te rijden, dus daar doe ik het niet voor, dat snap ik zelf ook wel. Maar toch, als je een shetje hebt kun je toch poetsen en knuffelen, bovendien lijkt het me heel cool om vrijheidsdressuur te doen en werken aan de hand kan natuurlijk wel! Rijden kan ik dus op de manege en op mijn verzorgpaard, maar een eigen paardje, pony dus Knipoog is wel even wat anders he, ook al kun je er niet op rijden, tis toch heel leuk!
Het moet echter wel te doen zijn, dus wil ik eerst informeren wat je aan een shetlander kwijt bent!
Waar ik zelf op kan komen is het volgende: hij moet natuurlijk ingeënt worden en wormenkuren krijgen, hoe vaak moet dit gebeuren en wat kost dit? Hij moet natuurlijk ook af en toe bekapt worden, hoe vaak moet dit en wat kost dit voor een shetje? En hij moet een stalling hebben he, hij moet wel bij andere paarden in de wei, want anders is het zielig. Nou is er bij mij in de buurt wel iemand met meerdere weides waar shetlanders in staan, dus wie weet zou ik hem daarbij kunnen stallen? Maar voor ik dat zou vragen moet ik eerst weten of ik het doe natuurlijk Knipoog Maar wat kost een stalling ongeveer, ik bedoel, een weide dus, want een shetje kan toch zomer en winter in de wei? En moet hij dan ook een schuilstal hebben of is dit in principe niet eens nodig?
Okay, verder moet ik natuurlijk een halster hebben en wat poetsspullen, maar dat is geen enorme uitgave.
Ook vraag ik me nog af wat een shetlander ongeveer kost als je gewoon een gezond beestje wilt, dus geen super fokmerrie ofzo Knipoog En welke leeftijd kun je het beste nemen, of maakt dat weinig uit? En waar kun je hem het beste aanschaffen, op een paardenmarkt, gewoon van een advertentie, of echt bij een fokker? En hoe moet ik hem uitkiezen, ik bedoel, er is altijd wel een beestje waarvan je zoiets hebt, die is super, maar hoe weet ik of hij gezond is zeg maar? Er is namelijk niemand die ik ken die verstand heeft van shetjes, hihi. En maakt het geslacht nog uit? Een hengst is natuurlijk niet zo handig als hij bij anderen in de wei komt te staan en een merrie of ruin maakt me weinig uit. Een merrie heeft nukkige periodes, dus later als rijpaard wil ik het liefste een ruin (ook al weet je nooit wat je tegenkomt, als je een supermerrie tegenkomt neem je die natuurlijk), maar voor een shetje maakt het denk ik weinig uit, of wel?
Zijn er nog andere dingen die ik vergeet die je wel aan moet schaffen? Dekens enzo hoeft een shetje niet en een zadel enzo hoef ik dus ook niet, want rijden doe ik dus niet op hem Knipoog
En hoeveel tijd kost een shetje je eigenlijk? Ik bedoel verplicht he... is het zo dat als je een dagje weinig tijd hebt dat je dan niet naar hem toe hoeft te gaan, of moet dat wel? En wat moet je dus verplicht doen bij een shetje, ik kan alleen bedenken dat je hem moet controleren enzo op ziektes, maar poetsen hoeft niet eens echt elke dag toch? Heeft een shetje genoeg aan het eten van gras, als je dus niet met hem rijd enzo, of moet je hem bijvoeren en zo ja wat en hoeveel kost dat ongeveer?
Ik wil dus alles weten, dus vertel maar op Lachen Zoals je merkt weet ik er niets van, dussuh, brand maar los!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:38

Je zegt zelf al dat de uitgaven aan hoefsmid ed toch betaald moeten worden. En dat kost hetzelfde als voor een paard. Als je je SHet op de manege zet, kost dat ook aardig wat. Mischien kun je een boer vinden die goedkoop is, maar je hebt altijd het risico op onverwachte uitgaven (veearts) en je hebt weinig tijd vanwege school. Een Shet vraagt net zoveel aandacht als een paard.
Denk er dus goed over na.
Succes.
ps een redelijke Shet heb je vanaf 100 euro.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 20:57

Ik ben het niet helemaal met je eens... ik bedoel, een shet kost niet evenveel aandacht als een paard, of... zo bedoel ik het niet, natuurlijk moet je een shet aandacht geven, maar ik zou hem niet berijden (=een uur tijd) en natuurlijk heb je ook hoefsmid enzo, maar daarom wil ik ook graag weten wat je daaraan kwijt bent... en op de manege stallen doe ik dus niet, maar als ik een shet neem moet ik natuurlijk eerst een landje voor hem vinden om het te stallen, maar ik ga niet eerder rondvragen voor ik zeker weet dat ik dat kan betalen enzo, dus daarom vraag ik het he...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:01

Over de tijd hangt er van af waar je hem stalt.Kan je hem op een wei zetten,met andere shetlanders ofzo,en je shet zou nog een klein beetje bijgevoerd moeten worden,zou je of elke dag dus móeten komen,maar als je bij een vriendelijk iemand komt,kan die misschien wel voeren(als dat al nodig zou zijn,hangt van de hoeveelheid gras af,en of je misschien iemand ermee laat rijden).Misschien kan de eigenaar van de wei ook wel even samen met die andere shetlanders controleren op wondjes e.d.?
Hoeveel tijd je nodig hebt,hangt denk ik heel veel af van de persoon bij wij je hem/haar stalt.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:05

Bij mijn pony heeft ook een hele poos een shetje gestaan.
Ontwormen kun je met verschillende wormenkuren doen dus ook verschillende prijsklasses. Ik gebruik equest dat is eenmaal in de drie maanden en het kost iets van 18 euro geloof ik??
Voor een schet heb je natuurlijk geen hele nodig maar een halve of zo.
De hoefsmid kost in principe hetzelfde als bij een gewoon paard want hij moet toch komen. Alleen bekappen kost bij mij 20 euro en ik laat de hoefsmid om de acht weken komen maar voor de shet was dat minder (om de twaalf weken ong.)

Bijvoer kreeg hij niet, alleen hooi en af en in de winter wel mais. Geen brokken in ieder geval.

En verder had ik eigenlijk geen kosten. Als de veearst moet komen kan dat wel een flinke uitgave zijn. Ik heb voor mijn pony bijna zes jaar geen uitgaven aan de veearts gehad en nu de laatste twee/drie maanden heeft het me al wel bijna 400 euro gekost........
Daar moet je dus gewoon rekening mee houden. Als er wat is heb je dan een reserve?
Maar verder denk ik dat een shetje heel betaalbaar is, mits je een beetje een goedkope stalling kunt vinden.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:10

Een shet kost eigenlijk evenveel tijd als een groot paard, want hij heeft toch echt je aandacht nodig, als je rijdt op een "groot" paard dan schenk je ook aandacht eigenlijk en als je dan niet rijdt moet je toch aandacht schenken en zoals al gezegd is, de meeste hoefsmeden maken geen onderscheid of doen zelfs helemaal geen shetlanders, omdat die zo klein en vervelend zijn als ik zo naar jouw situatie kijk, zou ik geen shetlander nemen, ik ben voor mijn eigen shet al gauw 2 uur per dag kwijt en als ik rijd, rijd ik ook echt geen uur maar eerder 20 min ofzo.
Misschien kan je beter wachten totdat je klaar bent met school en dan kan je misschien toch een groter paard kopen!!
Maar als je echt denkt dat het je lukt en je wilt het echt zou ik het gewoon doen!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 21:12

Ja, het hangt dus wel heel erg af van de stalling he Knipoog Hihi, als ik besluit het te doen dan hoop ik dat die boer bij mij in de buurt die en wei heeft vol shetjes er nog wel een shetje bij wil in die wei, hihi...
Maar shetjes zijn op zich toch niet zo gevoelig voor ziektes? Okay, natuurlijk kunnen ze wat krijgen en moet je een reserve hebben, maar goed, ik snap wat je bedoelt
Ik zou er verder niemand op laten rijden, waarom zou ik, het is toch niet belangrijk dat hij wordt bereden? Ik zou wel gaan trainen aan de hand en aan vrijheidsdressuur doen, lijkt me heeeeeeel erg leuk in ieder geval Haha!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:16

bij ons worden ze 1x per jaar ingeënt, ong. f80,-. Sommige dierenartsen doen het 2x per jaar. om de 6-8 weken hoefjes bekappen tussen de f25-f40,-. als je hem voor een karretje wilt zetten of veel naast de fiets op de harde weg, dag heeft hij ijzertjes nodig. 1x per 6-8 weken ong. f120,-
als de shet op het land loopt ong. elke 8 weken een wormspuit. spuit kost ong. f15 tot f20,- maar daar kan je een shet wel 2-3 x mee ontwormen.
Stallingskosten. Ik betaal voor m'n shet f130,- per maand. hij loopt ong. 8 maanden in het land en de rest in een stal met een uitloopje. hij krijgt dan kuil en biks en stro voor z'n stal.
De tijd die je eraan besteed ligt grotendeels aan wat jij wilt. ik ben toch wel minstens 2 uur met hem bezig. lekker borstelen, wandelen en ik ging bijna elke dag met hem fietsen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:10

Waarom denk je dat het houden van een Shet bij voorbaat goedkoper is? Oke, een shet is een stuk soberder dan bv een KWPN-er, maar zoals gezegd, een shet moet ook geent worden (zelfde kosten als bij een groot paard), een shet moet ook naar de smid (zelfde kosten als een groot paard), een shet moet ook ontwormd worden (zelfde kosten als een groot paard), een shet moet ook zijn aandacht krijgen en niet omdat ie klein is ineens minder aandacht nodig hebben dan een groot paard?

Ik sluit me bij Miesie aan, als ik jou zo hoor, heb je geen tijd voor een eigen pony, of het nou een ini-mini shet is of een groot paard. Ik heb zelf 2 shetmeiden en die vreten tijd hoor! Sinds gister heb ik er 2 (hengst)veulens bijgekocht die over een paar maanden ook aan huis komen, dus nog meer energie in de shetties steken!

Ik heb het idee (sorry, niet als aanval bedoeld) dat je heel graag een eigen pony wil hebben puur voor de heb......en imo kan je idd beter wachten tot je tijd en geld hebt voor een rijpaard.

ria

Berichten: 147
Geregistreerd: 10-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:26

Ook ik sluit me bij o.a. Mies aan.
Ik heb zelf een minishet hengstje en daar zit volop tijd in.
De kosten van dierenarts en hoefsmid en ook het ontwormen zijn gelijk aan een paard.
Op het land gaat vaak lastig in een kudde omdat het vaak uitbrekers zijn.
Veel boeren willen in de winter geen pony op het land omdat ze het grasveld stuk lopen.
Maar buiten dit lijkt het mij dat je een eigen paardje wil om op te rijden.
En wat ik hier dan zie gebeuren is dat als de tijd rijp is dat je een eigen paardje kan aanschaffen en onderhouden, de shet het veld moet ruimen omdat twee paardjes weer te veel gaat kosten aan stalling,etc.
Dat vind ik altijd zo bedroevend van het aanschaffen van shettie's zonder vooruit te kijken wat er met de shet gaat gebeuren als er een ander paard gaat komen om wat voor reden dan ook.
Ikzelf heb afgelopen jaar mijn dressuurpaard moeten laten inslapen, maar de shet blijft tot het eind van zijn dagen en dan zie ik wel weer verder.
Het zijn levende dieren en geen handelswaar.
Dus denk 10 keer voordat je 1 keer een besluit neemt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:56

daarbij moet je absoluut geen shetlander nemen om maar een pony te hebben. Hou al dat geld dan lekker in je zak voor als je later een groot paard of pony hebt.
Ook een shet kan een ernstige ziekte krijgen waardoor je torenhoge DA rekeningen krijgt.
Je hebt het hier wel over een levend wezen, niet over een hobbelpaard.
Wees blij dat je een verzorgpaard hebt, dan kan je tenminste nog iets.
het voordeel van een verzorgpaard is over het algemeen dat je wel de lusten, en niet de lasten hebt.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:28

een shetlander is niet veel goedkoper als een ander paard, in onderhoud.
je kan al shetjes kopen voor 200 euro, soms zelfs nog minder(mn nicht kon er kopen voor 50 GULDEN).
als je een goedkope hoefsmid hebt, id dat ook niet eens zo duur, ik betaal 11 euro voor bekappen, hoevaak hij moet is verschillend per pony, als ze echt goede hoeven hebben, hoeft het soms maar 2 keer per jaar.
maar daar moet je vantevoren niet vanuit gaan.
een wormenkuur zonder horzels ongeveer 7 euro, en dat 1x per 2 maanden.
en een shetlander kan denk ik 3x met een wormenspuit doen, dat is dus ook niet duur.
inenten, 1x per jaar ong. FL. 90,-.
stalling is ook erg verschillend, als iemand een wei met shetjes heeft, en jij die van jou erbij mag zetten, zou het heus niet zoveel kosten.
ik zou eerst een wei huren, 750m2 voor FL600,- per jaar, zonder andere paarden en omheining werd geregeld.
verder ken ik nog iemand die huurde een half hectare voor FL500,- per jaar. niets van te zeggen dus.
en de dierenarts kan ook veel geld kosten, daar moet je ook rekening mee houden.
als je hem bij moet voeren; een 25 kilo zak is ongeveer 6,50 euro en daar doe je denk ik een paar maanden mee, een shet hoeft niet veel.
ik doe er uitgeteld bijna 4 maanden mee voor een 2 jarige 2 pony.
en als je hem niet bij moet voeren, hij met andere paarden op de wei staat vind ik best dat je een keertje kunt overslaan.
ik ben vast nog wel wat vergeten, maar als het doorgaat(dus ook heel goed nagedacht hebt), veel plezier met je pony!