Wie heeft zijn paard op wachtlijst Paardenkamp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Wie heeft zijn paard op wachtlijst Paardenkamp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 18:05

Ben daar wel benieuwd naar...

Persoonlijk ben ik niet wild van deze stichting, ik vind het niets om de complete zeggenschap over je paard kwijt te raken.

De vitale paarden staan er lekker hoor, zomers dag en nacht op het land.
Maar de paarden die in mindere conditie zijn vind ik persoonlijk wat sneu, ze komen dagelijks in een paddock waar ze dan maar in een hoekje staan te suffen, op stal doen ze uren over een beetje geweekte meusli...
Ik kan me niet voorstellen dat zulke paarden nog een waardevol leven hebben, zijn ze dan niet beter af bij de slacht?

Ik ben benieuwd wie dit compleet anders ziet!

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 22:08

ik vind het ook niks om m'n paard aftemoeten staan,maar ik vind het wel een goede oplossing.ik zelf heb mijn paard wel bij een rusthuis staan,maar hij is nog gewoon van mij en betaal en beslis gewoon over hem dit vind ik veel beter.als ik vind dat hij geen paardwaardig bestaan meer heeft laat ik hem inslapen maar zover is het gelukkig nog niet.

groetjes

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 22:25

ik vind het wel goed. Zelf zou ik mijn paard er niet neer zetten, maar er zijn natuurlijk ook mensen die hun paard een goede oude dag willen geven, maar geen zin/geld hebben om daar zelf voor te zorgen. Bovendien is het ook handig voor oude manegepony's en andere werkpaarden (alhoewel die er tegenwoordig niet zoveel meer zijn). Wij zijn begunstigers van stichting paardenkamp, we waren er een keer geweest en mijn ouders vonden het een goed doel. Er staan trouwens niet alleen maar pony's die door andere mensen zijn afgestaan, ook veel (oudere) pony's die door de dierenbescherming in beslag zijn genomen komen daar te staan.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 23:15

Ach , beter dat het er wel is dan dat het er niet is...
Zelf zou ik gewoon m'n pony in eigen beheer een oude dag gunnen , of afstaan aan een heel goed tehuis als veredelde Shet zeg maar Lachen

Heb ik met ons 7/8 Arabiertje ook gedaan , ging naar een geweldige grote wei ( in topconditie , echt mooi ! ) met fijne ruime stal erop als gezelschap voor 3 Friezen.

Ze kreeg er later zelfs zelf nog een Shet bij heb ik gehoord Lachen

Ik heb van Soest wel eens stukjes op TV gezien , van die stalletjes met een klein uitloopje , allemaal naast elkaar , en dan tientallen van die pennymeisjes die aan lopen te mutsen met die beesten , rijden enzo , tot vervelens toe ermee prutsen....

Daar zou ik m'n pony op z'n oude dag niet mee op willen zadelen , kinderoppas spelen....
Alhoewel sommige ouwetjes dat juist weer geweldig vinden natuurlijk !

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 23:30

Mijn Manjo heeft 'voor de zekerheid' op de wachtlijst van De Paardenkamp gestaan. We wilden hem zelf een fijne oude dag geven (en dat is ook gelukt, hij is tot zijn dood bij ons gebleven), maar we wilden iets achter de hand hebben voor als hij om een of andere reden een 'noodgeval' zou worden. Volgens mij hebben we hem ingeschreven toen hij 23 of 24 was, hij stond toen iets van 135e op de wachtlijst. Toen hij 6 of 7 jaar later overleed, was hij gestegen naar een eervolle 30e plaats ofzo. Echt opschieten doet het dus niet... en achteraf ben ik blij dat het op deze manier is gegaan. Overigens hebben we ook bij verschillende andere rusthuizen gekeken, zo zit er ook eentje in Hardenberg (Noord-Overijssel bij de Duitse grens) en een op de Veluwe.

Een eventueel volgend paard zou ik niet meer op de wachtlijst voor Soest zetten. Destijds was dat het enige (betrouwbare) rusthuis, maar tegenwoordig zijn er zoveel dat er altijd wel eentje tussen zit die naar jouw wens is en waar je paard voor een schappelijk bedrag per maand van z'n oude dag kan genieten. En eerlijk gezegd hoop ik het weer net zo te kunnen doen als met Manjo: lekker bij een oud boertje op stal die zelf ook een oud paardje heeft, weinig omkijken meer naar, gewoon als gezelschapspaard. Maar goed, dat is iets voor de toekomst.

BTW dat 'afstand doen van' hebben we destijds voor lief genomen. Bij die andere rusthuizen blijf je gewoon eigenaar, je betaalt gewoon pensiongeld en dat is dan vaak minder dan op een doorsnee pensionstal omdat je nu eenmaal niet van faciliteiten als een rijbak etc. gebruik maakt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 00:43

ik heb mijn paardje ook niet op de wachtlijst.

nu ben ik dan ook in de luxe omstandigheid dan mijn paardje hoe oud ze ook wordt gewoon bij ons thuis kan blijven. weiland enz genoeg.

we hebben op dit moment zelfs 1 oude pony van 30 . en die loopt gewoon lekker in de wei te genieten en zo blijft dat tot ze niet meer kan of dood gaat.

het idee van soest is verder wel goed hoor voor diegene die zijn of haar paardje een goede oude dag wil geven en hem niet thuis kan houden.
maar als ik mijn paardje niet meer thuis kon houden zou ik haar nog niet naar soest brengen als dat al zou kunnen want afstand doen van mijn paardje en er niets meer over te zeggen hebben. nee dan zou ik haar naar zo'n tehuis brengen waar ik nog wel steeds de eigenaar van mijn paardje blijf. er is er ook nog 1 in drenthe in schoonebeek als ik mij niet vergis.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 09:17

Nee mijn paarden blijven tot het einde bij mij en gaan zeker niet naar het rusthuis in Soest of naar de slacht. Volgens mij nemen ze sowieso ook geen nieuwe klanten meer aan op de wachtlijst.

Ik vind het eigenlijk ook wel zielig voor die hele oude paarden die geen plezier meer in hun leven lijken te hebben. Maar af laten maken...ik weet het niet. Ik ben er eigenlijk niet voor om dieren zomaar in te laten slapen als ze nog gezond zijn.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:09

Voeg me toe bij Jura, ook Navy blijft bij mij tot het einde. Daar komt niemand tussen, al moet ik dagelijks op een sneetje brood met water leven, ze gaat echt niet weg. Ook niet als ze 40 is en zo terecht kan bij een rusthuis. Die overgang naar een andere stal lijkt me sowieso niet al te fijn voor een oud paard..

Zelf woon ik rijkelijk dichtbij de Paardenkamp, en kwam er, voor dat ik Navy had, ongeveer 1 keer in de 2 weken. Ik was helemaal gek op een Friese ruin, Gurbe. Urenlang heb ik met hem staan knuffelen en mijn zak snoepjes ging altijd aan hem op.. Omdat we de Paardenkamp doneren krijgen we om de zoveel tijd een nieuwsbrief. Helaas kreeg ik vorige week te lezen dat Gurbe was ingeslapen doordat hij het gewoon niet meer aankon, kon zelfs niet meer opstaan. was wel even slikken, alhoewel ik helemaal niks speciaals had met het beestje, heb ´m al 2,5 jaar niet gezien.. Als het echt niet meer gaat worden ze dus wel ingeslapen. Maar ja, wanneer gaat het niet meer? Voor de een is dit punt natuurlijk eerder bereken dan voor een ander. Velen hadden Navy het liefst ook bij de slacht zien staan toen bekend werd dat ze hoefkatrolontsteking had, maar ondertussen rijd ik wel Endurance met ´r..

Groetjes