Aanleg kleine bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Aanleg kleine bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 00:11

Ik wil in mijn weiland graag een bak(je) aanleggen van ongeveer 15 bij 30 en nu vroeg ik me af: zou dat een goede maat zijn voor het rijden met een Fjord? Ook ben ik benieuwd of iemand me meer kan vertellen over de aanleg van een bak. De wei is niet gedraineerd en dus erg nat in een een wat nattere periode. Is het mogelijk hierin een bak aan te leggen of moet sowieso eerst de hele wei gedraineerd?

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 07:16

Hier is ook net een bakje van die maat aangelegd.
Ik dacht dat het een rot klein maatje zou zijn maar nu hij er ligt valt het me 100 % mee.

Is een prima maat eigenlijk , je hebt in principe niet meer nodig.

Had ik absoluut niet verwacht vantevoren !

Marena haar buurfjord kan er prima uit de voeten , net als de jonge kruising Fries die er nu in wordt ingereden. Die is zo'n 1.65 m hoog schat ik .

Alleen is erin het zand zo mul dat ik het onverantwoord vind om erin aan het werk te gaan ...*snif.....*

Hier is ook eerst drainage aangelegd en de bak heeft al aardig wat flinke buien gehad de afgelopen weken maar had er absoluut geen problemen
mee , hij werd iets steviger na regen eigenlijk.

Als het land al nat is dan zou ik toch maar draineren , is ook zonde als je moeite gaat doen en geld uit gaat geven voor het maken van een bak , en dan kun je 'm vaak nog niet gebruiken..
Moet je het alsnog draineren > nog meer werk > nog meer kosten .

Gooi er niet zomaar een laag zand op zoals hier kan ik je op het hart drukken , dit is 3 x niks....

Rood zand schijnt goed te zijn ? (wel wat duurder)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 08:03

Onze bak is om de meter gedraineerd en het weiland zelf om de 3 meter anders blijft het hier in de veen niet droog genoeg.
Als zand hebben we draineerzand gebruikt, dat werkt het beste. Als je er dan Dennen-snippers ingooit (die blijven een ruime 5 jaar liggen) blijft de bak meestal wel droog.
Ik heb een bak van 20x40 en heb die ook echt nodig omdat mijn pony er wel is als een gek vandoor stiert, maar met een normale pony of paard moet 15x30m heel goed te doen zijn.

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 08:07

De perfecte bakmaat blijft toch 25 x 50 meter , maar die zie je eigenlijk nooit.... Groter dan 15 x 30 is natuurlijk altijd fijner , dus als je die mogelijkheid hebt ?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 10:23

ik rijd af en toe ook in een bak van van 15 x 30, op een kleine e-pony, en dat gaat makkelijk! er worden ook lessen ingegeven, en dan zijn er ongeveer 3 paarden tegenlijk in, paarden he.
het is natuurlijk niet zo fijn als een 20 x 40m of groter, maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik het zeker doen!
het rijd niet irritant ofzo..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:24

Ik ken een manege waar dit ook de maat was van hun bak. Hij is denk ik wel geschikt, maar niet voor een hele jonge pony ivm krappere wendingen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 18:07

ik rijd dus zoals boogiegirl bedoeld (dezelfde bak) altijd in een bak van 15x 30
gaat makkelijk

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 18:52

ik heb ook een bak van dat formaat en dat gaat prima. (met een haflinger)