pony is ONTZETTEND sterk aan het halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

pony is ONTZETTEND sterk aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 14:03

Net ging ik even naar Nesty (welsh x shet) en omdat het regende had ik hem even binnen gezet in de stal, toen was het droog en ik wou hem buiten zetten, dan moet ik eerst met hem het erf over. Hij staat speciaal in een weitje waar het gras al erg kort is omdat hij een beetje te dik is. Toen ik bijna bij de wei was (hij was heel braaf meegelopen) schoot ie ineens de boomgaard in.. het sloeg nergens op! hij schrok nergens van ofzo en ik zag het ook niet aankomen. Ik werd een klein stukje meegetrokken en toen gleed het halstertouw uit mijn handen, was opzich niet zo erg omdat hij vanuit de boomgaard net weg kon. hek dicht gedaan en hij liet zich niet meer pakken, totdat ik zei EN NESTY NOU IS HET AFGELOPEN!!!!!! toen kon ik hem weer pakken en ik wou hem in zijn eigen wei zetten. Hij liep heel braaf mee, en ineens spoot ie er weer tussenuit!! alleen dat keer op het erf, ik wou hem per se niet zijn zin geven en liet niet los maar toen trok hij me gewoon onderuit (ik ging er nog een tijdje op m'n buik achteraan *LOL* ) Mijn hele handen liggen open omdat dat touw heel erg brandde.
Daarna heb ik hem maar weer op stal gezet..

Het is een ontzettend lieve pony, maar als hij dit bij die kinderen flikt... Scheve mond
Het is niet dat ie gemeen is maar hij is heel erg op eten uit, hij wil gelijk naar gras toe als hij dat ziet.. en dan kon ik hem zelfs niet meer houden! Het lastige is dat hij het ook heel onvertwachts deed!

Hoe moet ik hem dat nou afleren?? ik moet er niet aan denken dat hij dat bij die kindertjes doet als ze eens met hem aan het wandelen zijn..
ik kan hem dus niet meteen straffen, omdat ik hem eerst weer moet gaan pakken en als ik hem dan eindelijk weer te pakken heb, is het een beetje oneerlijk tegenover hem om hem dan nog te straffen, of niet?

Hij is er trouwens nog maar 2 dagen, misschien is het wennen of ons uitproberen?

iloontje87

Berichten: 77
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Strijen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 14:14

dit is een kwestie van uitproberen en wennen
en als het de volgende keer nog is gebeurd gelijk straffen
anders gaat hij er een spelletje van maken

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 16:17

misschien kun je een klein zweepje meenemen en dat voor zn borst houden als hij gaat tik op z'n borst en goed kwaad aanspreken...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 16:28

ik denk dat het ook wennen is en uitproberen, was ie bij de vorige eigenaar ook zo? misschien handig om eens na te vragen..
het is wel stom als het niet over zou gaan, je zei dattoen je 'boos'werd hij ophield,dus ik denk dat streng aanspreken goed zal helpen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 16:33

Barb is ook ooit amper te houden en als het niet gaat doe ik gewoon het touw om zijn neus. Dan luistert hij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 16:35

Ketting om zijn neus, en als ie doordramt er een flinke ruk aan geven, leert ie het snel af.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 18:08

met een zweepje ben ik denk ik te laat, hij gaat echt in 1 keer..
daarna heb ik trouwens ook het touw om zijn neus gedaan en toen liep hij wel braaf mee..
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 30-06-02 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 19:55

als het met een touw om zijn neus wel lukte dan doe je dat tog een tijdje en als hij dan bij z'n wei is een kleine beloning geven (stukje appel ofzo)...dat werkt bij honden ook...en alstie dan na een tijdje weet dat als hij liev naar de wei is gegaan een beloning krijg dan kun je het proberen zonder touw om de neus.

wat mij is geleerd als een pony ervandoor wil gaan, dan moet je in 1 keer een hele ruk aan het touw geven waardoor hij z'n ogen dicht moet doen en daardoor niet ziet waar hij heen moet rennen en dan stopte (als het goed is) misschien dat je er wat aan hebt...je moet gewoon verschilende dingen uitproberen Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 21:54

ik zou een hengstenketting gebruiken, en desnoods een halstertouw als bit gebruiken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 22:30

Ik zou inderdaad ook een hengstenketting gebruiken. Één ruk en hij staat stil. Tiko heeft ons ook een tijdje het hele erf over getrokken. En hij is niet zo gevoelig en dramt meestal eindeloos zijn eigen zin door. Maar zelfs bij hem hielp de hengstenketting heel goed. Na een tijdje hoefden we de ketting niet eens meer te gebruiken. Als we die er aan deden ipv het gewone touw was ie al heel rustig.

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:47

dat had mijn pony ook
ik pakte haar, ze liep een stukje braaf mee en dat opeens begon ze te rennen niemand kon haar meenemen en toen heb ik een hengstenkettingkje geprobeert en dat hielp perfekt ik heb hem 1 zomer gebruikt en nou is hij niet meer nodig

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 18:00

Je zou ook kunnen proberen om je pony een tijdje alleen met hoofdstel in naar de wei te latan lopen.
Dan heb je wat meer over hem te zeggen.
Als hij eenmaal in de gaten heeft dat z'n feestje niet doorgaat, heb je grote kans dat je later gewoon weer met een halster kunt werken en dat hij z'n trucje afgeleerd is.
Desnoods een hengstenketting of touw over neus / door mond gebruiken.
Dit is gewoon een vervelende streek die je geleverd wordt, en daar kun je maar beter zo snel mogelijk een eind aan maken !
Succes !

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 18:03

wij doen altijd halstertouw door de mond help echt goed!!!!!!!wel door de halster ringen halen!!!!als je berijpt wat ik bedoel s6

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 22:35

Dominantieprobleem!? Laat hem altijd achter je aanlopen en geef hem onmiddelijk op zijn kop (niet letterlijk Haha! ) als hij langs je probeert te crossen door bv een tik op zijn neus of een zwieper met het halstertouw door de lucht. In de kudde loopt de leidende merrie ook altijd voorop en volgen de lager in ramng staande dieren. Als jij voorop loopt ben je meer leider en kan je sneller ingrijpen als ze er langs wil. Wat ook helpt is het touw door een van de ringen van het halster heen rond haar neus doen zodat je door te trekken het hoofd sneller bij je hebt. In geen geval het touw door de mond!
Een touw wat minder snijdt is ook prettig trouwens.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 17:33

Ik denk ook dat hij wat aan het uitproberen is, wie er de baas is (dominantie). Dus zorg dat je rechtop loopt, maak je groot en zorg dat je naast/schuin voor hem blijft. Let goed op zijn koppie, vaak kan je aan de ogen of oren wel zien wat ze van plan zijn Vork , als je hem wat beter leert kennen. Als hij dan maar iets voor je komt, dan blijf je staan en geef je hem ineens een ruk aan het halster, vaak schrikken ze daarvan en blijven ze wel naast je lopen (moet misschien wel een paar keer herhalen). Wat ook kan werken is hem bezig houden, dus niet in een rechte lijn naar de wei toe, maar houdt hem attent op jou en loop eens een xtra rondje op het erf of maak ineens een bocht.
Wij hebben makkelijk praten als je achter de computer zit...
Wat ook wel wil helpen is idd het touw aan 1 ring vast klippen, onder de kin door aan en door de andere ring, dan heb je net even wat meer te vertellen.
Ga niet gelijk met een ketting aan de gang, dat kan altijd nog....
Succes ermee Party!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 17:39

Buddy doet dat elke keer als ik hem in de buitenbak wil zetten. Dan heeft hij niet in de gaten dat ik hem al los heb gemaakt, en rent hij er al vandoor. De eerste keer zag ik het gelukkig al snel genoeg dat ik me schrap kon zetten, en hem flink op zijn sodemieter kon geven, en de tweede keer ben ik ontploft. Gister deed hij het weer, en ben ik weer half ontploft (het is echt niet lekker als ruim 500 kilo er ineens vandoor gaat, je arm ligt er verdorie haast af!), en als het goed is doet hij het nu niet meer Knipoog Ik heb hem gewoon een hele grote mond gegeven, en een paar flinke rukken, en vorige keer zelfs een mep met het halstertouw. Als hij braaf blijft staan, beloon ik hem ook uitvoerig.