rijden met halster , pony vervelend ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

rijden met halster , pony vervelend ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 09:37

Sinds ik Marena heb , ben ik 3 keer op haar gaan zitten met alleen een halster met een touwtje als teugels eraan vastgeknoopt.
Mijn enige bedoeling daarmee was een rondje braaf stappen , meer niet.

De eerste keer dat ik erop ging , naast de ring waar ik haar gepoetst had ,
ik zat nauwelijks , ze schiet er in een snelle draf vandoor , de bocht om en in de modder naar haar wei , springt ondertussen in galop en stuift hard galopperend (op die gladde zooi) op het hek af.

Dit hele stukje is alles bij elkaar 20 /30 meter lang , maar ze ging HARD !!
Reageerde nergens op (ging er alleen maar harder door) en zat te mikken om over het hek heen te springen , wat dus nevernooit veilig
zou lukken.
Gelukkig kon ik haar NET met haar schouder tegen het hek douwen , maakte een hoek van 90 graden en stond min of meer stil , klaar om weer weg te denderen.

Ik had haar toen 2 maanden ofzo en had absoluut niet verwacht dat ze zo dramatisch zou reageren.

Afijn , een paar maanden verder , pony is veel braver geworden en heeft veel meer vertrouwen gekregen , is lekker rustig.

Ik stap er eens op in de wei , wederom om alleen maar een rondje te stappen.

Ik zit erop , ze rilt meteen van de spanning over haar hele lijf en ik voel dat ze elk moment bokkend danwel scheurend kan ontploffen , ze houdt zich alleen uit pure beleefdheid in.

Ik voel dat ze zodra ik haar been geef ontploft.

Maar snel eraf gegaan voor het fout ging en wat gehoorzaamheidsoefeningetjes aan de hand gedaan , goed beloond.

Weer een paar maanden later , ik heb inmiddels al eens zonder zadel buitengereden , meerdere keren met barebackpad of zonder zadel wat rondgehobbeld , en dat ging prima.
Wel gewoon met hoofdstel.

Vanochtend voor het voeren wil ik eventjes aan het halster erop 1 rondje stappen om haar braafheid te testen (eigenlijk om haar braafheid te bevestigen en haar daarna als beloning haar voer te geven en in de wei te zetten)

Afijn ik stap erop , braaf , stap de bak in , braaf en volg de hoefslag , meer wil ik niet .
Ze geeft een bokje , doet ze heeel soms wel eens als ik er net op zit , dus niks aan de hand.
Maar even later een wat vuiler bokje , ze wil gaan rennen en me eraf gooien , maar blijft NET stappen.
Op een rondje van 15 bij 20 meter heb ik wel 5 voor haar doen vrij smerige bokken gehad.
Ze vond het helemaal niks en lijkt nog steeds angstig.
Kan er elk moment vandoor schieten.

Ik bleef wel zitten , als ze had gewild had ze me er best af kunnen krijgen maar zover ging ze toch niet.

Conclusie : het is puur het rijden met halster dat haar bang / onzeker of whatever maakt.
En dan vraag ik eigenlijk niks !

Hebben jullie dat ook met je pony dat met halster rijden voor zo'n rare reactie zorgt ?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 09:47

Nope, soms mogen weleens kleine kindjes op Lex rijden met halster, en dan is hij hardstikke braaf.

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 10:01

bij de vzpony's van mijn vriendin doen we dit welleens maar als we gaan galopperen ja dan willen ze nog welleens te snel gaan maar verder gaat alles goed dan.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 10:58

Allebei mijn pony`s (Shet en Fjord) kan ik rustig zonder halster rijden. Met Beau (de Shet) kan ik ook rustig zo met naar buiten gaan en stukjes draven. Met Pjelk heb ik het alleen nog maar in de bak gedaan maar dan was hij wel heel braaf. Niks geen pogingen om te gaan rennen maar gewoon rustig naar mijn zithulpen luisterend sloft hij dan door de bak Dromen .

Van zo`n reactie als bij jouw paard heb ik nog nooit gehoord. t`Is echt wel heel apart. Kan je misschien de overgang geleidelijker maken? Halster en hoofdstel samen om bv en halstertouw en teugels vasthouden. Dam stuur je gewoon met je zit en het touw en pak je de teugels alleen voor het geval het misgaat? Besy apart dat ze met hoofdstel geen problemen geeft maar zonder zo gek doet..

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 11:31

Nee hoor, juist helemaal niet.
Ik ga weleens op mijn verzorghaffie rijden, zonder zadel en dan met halster met gewoon teugels eraan.
Dan doet hij ook gewoon braaf.
Alleen ga ik dan weleens in het weiland rijden, dan is ie een beetje vrolijk, maar dat zou hij ook zijn met zadel.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 11:57

Ik zou het eens proberen met een hoofdstel om, heb je meer te zeggen.
Verder misschien slim iemand mee te laten lopen?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 12:38

Sommige paarden vinden het rijden zonder zadel eng. Ik weet niet of je het probleem ook hebt als je zonder zadel en met hoofdstel rijdt.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 12:54

ik denk dat zij gewoon denkt dat jij geen macht meer over haar hebt en dan dus gewoon haar eigen gang kan gaan. dat is eigenlijk ook wel een beetje zo want jij kan op zo'n moment toch niks. en met een hoofdstel kan je op zo'n moment toch wel meer..

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 13:18

Ik vind het wel vreemd maar het kwam zo in me op, kan ze niet iets aan dr neus hebben? Dat als je wat druk erop geeft dat dat dan zeer doet? Bij een hoofdstel heb je dat niet zo erg. Ik heb geen idee of dit echt zou kunnen maar wilde het even zeggen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 15:20

De laatste reacties :

Zonder zadel maar met hoofdstel is er niks aan de hand , is ze heel braaf.
Ik rijdt haar op een Hackamoortje dus druk op de neus is ze gewend.
Meestal rijdt ik met heel weinig contact , zelfs een boogje in de teugel en ik stuur al altijd op m'n zit en benen , teugels gebruik ik zowat alleen voor de buiging in de hals .

Ik vraag ook he-le-maal niks aan het halster , wil simpelweg een rondje
stappen aan een lange teugel zoals ik haar zovaak laat stappen.

Alleen met het halster vind ze het gewoon eng...
Is geen vervelend zijn voor het vervelend zijn maar haar bekende onzekerheid , ze krijgt er de kriebels van....

Van de week toen het zo warm was ben ik er eens spontaan zonder zadel , met hoofdstel opgestapt en een buitenritje gaan maken.
Was even wat onrustig maar ontspande toch heel behoorlijk.

Nu weer een l*lluig rondje met stappen (had pas 1 hoek v/d hoefslag gehad en er gebeurde niks ofzo) en toen gaf ze in haar spanning al weer een bokje....

Werd in die grote volte die ik toen maakte steeds gespannener en hield zich nog net in op die bokken na dan .

Ik ben eraf gegaan voor ze helemaal over de zeik ging en heb gauw het zadel erop en hoofdstel erom gegooid ,
weer de bak in , netjes stappen , figuurtjes en buigen , hartstikke braaf Lips are sealed

Ze snapt het niet en wordt er onzeker van aan het halster , raar hoor vooral omdat ik alleen een rondje suffe stap van haar vraag aan een lang teugeltje Verward

Het is trouwens niet zo'n "suffe" pony ,
is altijd vrij oplettend en voorwaarts , dus door de bak sloffen doet ze sowieso al niet Haha!

Iemand ernaast laten lopen is ook geen optie ,
daar wordt ze alleen maar onrustiger van omdat ze dat niet vertrouwt ,
en ik heb ook niemand die IK vertrouw mocht het misgaan.

Daarbij wil ik het niet zo ver laten komen dat het misgaat , dan maak ik meer kapot dan goed.

Blijft raar dat zo gestresst reageerd....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 18:13

misschien maakt het haar onzeker dat je wél op haar rug zit, maar ze voelt zelf dat je niks over heer te zeggen hebt. ze loopt dus gewoon "helemaal alleen" in de bak, je bent er wel, maar dan op d'r rug, terwijl dat niet "hoort" als ze een halster om heeft..

ik weet het niet hoor Verward ik heb dit nog nooit meegemaakt, wel pony's die in de stress raken als je er zonder zadel op gaat zitten maar niet zoals bij jou..

mijn eigen pony maakt het totaal geen verschil of ik haar met hoofdstel of halster rijd, met halster rij ik haar voornamelijk op stem en zit en dan is ze heel braaf (ik galoppeer ook wel gewoon met halster enzo)

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 18:27

Tja je kunt het eventueel eens met een zadel op en halster proberen maar ik vraag me dan toch een beetje af wat daar het nut zan zou zijn. Sommige paarden hebben nu eenmaal hun eigenaardigheden en met dit probleem is volgens mij goed te leven.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 20:17

Wat Ireentjuh zegt dat is het dus ook volgens mij , het maakt haar onzeker.
Is natuurlijk nergens voor nodig , wat is immers het verschil tussen een rondje stappen zonder zadel met Hackamoortje met los teugeltje ,

en zonder zadel met halster met los teugeltje Verward

Ik ga er wel eens een paar keer zonder zadel op uitstappen ,
en wat vaker zonder zadel erop en dan later met het halster.

Tuurlijk is hier goed mee te leven maar ze moet zoiets simpels toch gewoon accepteren Boos!

Het schijnt dat ze vroeger door de vrouw die haar heeft ingereden regelmatig alleen met een halstertje gereden is.

Maarja daarna werd ze naar een paar mafkezen verkocht en wat daar allemaal gebeurd is ?

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 14:07

Kan je haar niet eens longeren met halster.
Dan kan je kijken of ze het alleen doet als ze met halster moet werken of dat het echt aan het met halster & zonder zadel rijden ligt.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 15:14

Hihi , ik longeer altijd met halster Clown
Dus dat is het 'm ook niet.

Ze loopt dan in principe heel ontspannen voorwaarts-neerwaarts , tenzij de buurman aan het klussen is achter de heg Extreme duivel Haha!

Dit zal een gewoon een geval zijn van een vreemde tic in m'n knollie ,
of slechte ervaring ?

Ach ergens is het wel fijn , dan klimmen er tenminste geen snotneuzen op,
stiekum in de wei Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 16:21

Waarom wil je dan zo graag met haar zonder zadel met halster rijden?!
neem dan gewon het hoofdstel als je weet dan het dan wel goed gaat.Ze is blijkbaar erg bang met alleen een halster... en waarom zou je dat gaan forceren...

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 22:43

Hihih wel grappig verhaal.
Mijne pony is net het omgekeerde, is braver met halster dan met hoofdstel Tong uitsteken
Tja ik ben geen paardenpsycholoog dus zie eigenlijk ni direct de reden...

Marijke

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 22:54

Marijke , had ik van die van mij ook verwacht Knipoog !
Zij heeft immers alles te vertellen en ik niets met zo'n halstertje , dus dan is het logisch dat ze zich juist ERG op haar gemak voelt....

Maar zij wordt er angstig van Verdrietig ......

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 18:08

He , dat probleem ken ik !!
Mijn verzorgpony faust had dat ook in het begin . Freakte totaal als ik met halster reed .
heb dan halster om gedaan , en naast hem gaan lope . Zo een toertje lang . Daarna ben ik over zen rug gaan hangen , zodat ik er kon afspringe als hij iets zou probere . Dat deed hij Knipoog !! Maar dat heb ik zo een maand gedaan en toen had hij dat wel aanvaard .
Volgende stap : als hij stil staat (aleen halster) op zijn rug gaan zitten , niet stappen . Goed belonen . Zo weer een maand lang , afgewisseld met de eerste oefening . En toen ben ik er gewoon op gaan zitte en ben ik gaan stappen . En ik weet niet hoe het komt , maar hij deed niets .
Resultaat : ik kan nu zelfs met hem springe met alleen halster .
Je kan dit misschien eens probere , wie weet lukt het bij jou ook wel !!!! Maar geen enkele pony is natuurlijk hetzelfde ...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-02 19:42

Dat doe ik ook zo nu en dan ja ,
even aan de ring eropzitten .

Ik moet het gewoon langzaamaan opbouwen en op de juiste momenten een een stukje stappen.

Het is geen ramp dat ze dit niet braaf doet natuurlijk , maar ik vind dat als een pony een rondje stappen aan het halster al niet accepteerd ,
dat is niet fraai .

Maar ook hier komt wel verbetering in hoor !

In het begin vond ze het sowieso maar eng als ik op haar blote ruggetje
kroop en nu zijn we dan al zover dat ik een rustig buitenritje met haar kan maken op een blote rug.
Dat was eerst al absoluut niet mogelijk dus is al een hele vooruitgang.

En stiekum vindt ze het eigenlijk best grappig nu Clown , lief paardje ....
jammer wel dat ze zo nerveuzig altijd , hoop dat dat slijt als ze langer bij me is....

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 20:46

Ja , ik wens je alle succes toe !!!
En laat iets weten als het gelukt is !!