veulen geen mooie vacht en moet naar keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

veulen geen mooie vacht en moet naar keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 20:44

het is een mooi veulen mooie benen en mooie gangen maar zijn vacht ziet er niet uit. hij schuurt heel veel en hij wordt ook heel donker. het is net of hij veel littekens heeft.
Kijkt de jury verder dan een vacht?
Kunnen we nog wat an de vacht doen zodat het wat opknapt of mooier toont?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: veulen geen mooie vacht en moet naar keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:13

ladolcevita schreef:
het is een mooi veulen mooie benen en mooie gangen maar zijn vacht ziet er niet uit. hij schuurt heel veel en hij wordt ook heel donker. het is net of hij veel littekens heeft.
Kijkt de jury verder dan een vacht?
Kunnen we nog wat an de vacht doen zodat het wat opknapt of mooier toont?


wanneer is de keuring??
wanneer heeft hij zijn laatste wormkuur gehad?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 22:07

Nou wij hebben hetzelfde probleem, alleen we wassen ze altijd met een speciaal goedje, ik zet morgen de naam er wel bij en we scheren de veulens altijd voor de keuring, zodat het zachte veulenhaar eraf gaat.
Doe het wel als dat nog mogelijk is 2 weken van te voren want dan is de vacht mooier op de keuring.

Gr. Adriana

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 22:24

Heel veel stamboeken accepteren het niet dat de dieren geschoren worden. Het kan je dan zelfs een premie kosten Huilen Het is trouwens heel normaal hoor dat je veulen nu niet in een mooi velletje zit. De meeste veulens verliezen nu het veulenhaar en dan zien ze er niet op hun mooist uit. Huilen Een goede jury kijkt daar doorheen en kijkt naar de bouw en naar de gangen en naar de ontwikkeling van het veulen. Als wij met een veulen naar de keuring gaan dan wassen we alleen de beentjes en de hoefjes. Beetje babyolie over de neus en klaar is kees.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 22:38

ik ben het helemaal met greetje eens. Veulens hebben nou eenmaal een lichtere vacht als veulen en ook lekker wollig. pas na 2 jaar kun je zeggen dat ze een goede vacht hebben gekregen. Mijn jaarling heeft nu ook een rare zomervacht niets aan te doen maar hopen op volgend jaar. En op een keuring lopen er genoeg veulens die ook zo'n vacht hebben.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 22:42

wij doen het precies zo als greetje wel vlechten we ze dan nog in en vaak lakken we de hoefjes even mee

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 10:26

Tja bij de kwpners valt het me toch altijd weer op dat de mooiste veulens echt wel vooraan komen te staan.
Ik ben echter zelf geen voorstander van het scheren omdat het voor de veulens vreselijk is.

Bij het kwpn is het wel mogelijk om de veulens te scheren, maar ik heb geen ervaring met andere stamboeken.

Gr. Adriana