slim om een shet ofzo van paardenmarkt te kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

slim om een shet ofzo van paardenmarkt te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 16:05

Een kennis is op zoek naar een shetlandertje of ander klein ponytje voor de gezelligheid bij haar paard. Nou zouden ze natuurlijk gewoon ergens een shet kunnen kopen (er staan er zo veel op marktplaats!), maar hoe denken jullie er over om een pony op een paardenmarkt te kopen?? Ik ben 1 keer op een paardenmarkt geweest, en ze zagen er zo slecht uit dat ik ze zo allemaal mee had willen nemen.. Ze hebben vaak heel wat meegemaakt en ik gun zo'n pony wel een beter leventje. Maar is dat wel verstandig? ivm ziekten enzo..

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:43

Iemand bij ons op de manege heeft pas een 2 jarige shetlandmerrie gekocht van de paardenmarkt. Compleet met papier, superleuk beessie!

Gewoon goed zoeken en niet de eerste de beste nemen die je ziet staan. Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:48

niet alle mensen die daar staan zijn te vertrouwen, maar er zitten ook goede tussen.
Als je er eentje op de markt wil halen, neem dan iemand mee die er verstand van heeft, zodat je je niets laat aansmeren.

Groetjes Anke

en succes ermee!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 18:24

Je kan niet zien wat een pony heeft op een markt.
Artrose of een peesklap is met een paar verdovingsmiddeltje echt niet te zien.
Mocht je een pony van de markt kopen, neem dan een paardenkenner mee die kan zien wanneer een pony verdovende middelen heeft gehad.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 18:56

ik ben 1x op de paardenmarkt geweest en ik vond het reuze mee vallen met wat ik heb gezien veel mini shetlanders veulens. dus dat lijkt me niet echt dat het kwaad kan, maar ik zag ook twee shire's staan en vroeg naar de prijs ze waren samen 5000 gulden met papieren. nou dat zou ik dus nooit kopen veel te goedkoop voor die prachtbeesten. maar voor zo'n mini shet veulen zonder papieren 300 gulden vind ik redelijk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:36

Het is altijd beter dan een shet fokken zonder papier, daar zijn er al veel te veel van en elk jaar op de paardenmarkten worden er hopen geslacht!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:57

Een vriendin van mij studeert aan de Universiteit Utrecht en doet Diergeneeskunde. Zij kreeg ook exterieurbeoordeling als vak en daarvoor gingen ze naar een veemarkt waar ook een boel shetlanders stonden. De reden dat ze naar zo'n markt gaan is omdat daar veel dieren zijn met mankementen en die moesten hun voor school eruit kunnen halen. Vaak hebben de dieren op een paardenmarkt wel iets dat niet goed is. Er zal ongetwijfeld wel een aantal gezonde shetlanders staan maar meestal gaat het kopen daar handje contantje en zo weet je nooit of de pony wel echt gezond is. Ik denk dat je op een markt wel veel keus in shetlanders hebt maar ik zou het zelf niet zo snel doen op die manier.

Je hebt veel te veel kans dat zo'n paard iets onder de leden heeft wat van buitenaf niet te zien is. Volgens mij wordt er op lang niet elke markt veterinair gekeurd zo kunnen ze zoals al gezegd ook makkelijk een verdovend middel geven.

Ik raad het je af in ieder geval....En als je het toch doet zoek dan wel een beetje goede en nette paardenmarkt uit en neem bij voorkeur een arts en een paardenkenner mee.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 22:34

een shetlander bij ons op stal hebben ze gekocht 2 jaar terug op de paardenmarkt in zuid-laren voor 75,- toen hij was toen nog maar een klein veulentje,maar nu een hele leuke shet die eigenlijk alles voor je doet.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 17:03

Ik ben het ermee eens dat ze wel iemand mee moeten nemen die er verstand van heeft. Want anders heb je inderdaad kans dat ze een "slechte" meenemen. Wens ze veel suc6 en ga anders naar en fokker en laat ze daar goed informeren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 17:36

Nee. (Sorry, oneliner!)

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:02

Jessica schreef:
Er zal ongetwijfeld wel een aantal gezonde shetlanders staan maar meestal gaat het kopen daar handje contantje en zo weet je nooit of de pony wel echt gezond is.

Je hebt veel te veel kans dat zo'n paard iets onder de leden heeft wat van buitenaf niet te zien is. Volgens mij wordt er op lang niet elke markt veterinair gekeurd zo kunnen ze zoals al gezegd ook makkelijk een verdovend middel geven.


Kun je, wanneer je van een particulier koopt dan wél van buitenaf zien of het beest wat onder de leden heeft?
Enne....veterinair gekeurd, dat gebeurt bij een particulier ook niet en om een shetlander nou door een dierenarts te laten keuren...waarschijnlijk is die keuring duurder dan het beestje zelf!
Mensen kunnen thuis ook makkelijk iets toedienen aan het paard waardoor deze net wat rustiger is dan normaal...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:21

Je moet het gewoon zelf weten. Zoals je al zegt staan er op marktplaats genoeg. Meestal zijn die duurder dan op markt, maar kun je het beest wel in zijn eigen omgeving bekijken.

Ik vind dat je op de markt prima paarden kunt kopen, je moet er alleen wel je contacten hebben. Het beste kun je dus naar een handelaar gaan en vragen of die naar een leuk paard voor je uit wil kijken op de markt.
Zelf kopen kun je ook doen, maar je moet er dan wel veel verstand van hebben, zoals al gezegd werd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:15

marieketencate"]
[quote="Jessica schreef:
Er zal ongetwijfeld wel een aantal gezonde shetlanders staan maar meestal gaat het kopen daar handje contantje en zo weet je nooit of de pony wel echt gezond is.

Je hebt veel te veel kans dat zo'n paard iets onder de leden heeft wat van buitenaf niet te zien is. Volgens mij wordt er op lang niet elke markt veterinair gekeurd zo kunnen ze zoals al gezegd ook makkelijk een verdovend middel geven.


Kun je, wanneer je van een particulier koopt dan wél van buitenaf zien of het beest wat onder de leden heeft?
Enne....veterinair gekeurd, dat gebeurt bij een particulier ook niet en om een shetlander nou door een dierenarts te laten keuren...waarschijnlijk is die keuring duurder dan het beestje zelf!
Mensen kunnen thuis ook makkelijk iets toedienen aan het paard waardoor deze net wat rustiger is dan normaal...
[/quote]

Daarom altijd een paard/pony op proef kopen. En dan maakt het niet uit of je een rijpaard koopt of een shet. Als je een paar dagen verder bent is het duidelijk of het paard is verdoofd of niet.
Als de eigenaar van de shet geinterresseerd is of het dier in goede handen komt, is hij het er altijd wel mee eens dat het op proef wordt meegenomen.