trailer tips?? + update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

trailer tips?? + update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 15:35

Hai allemaal!

Volgende week woensdag gaat chinouc een maandje de wei in,misschien langer.
Maar nou komt het,ik heb dus echt geen flauw idee of ze trailermak is,en ze moet er dus met de trailer naar toe.
Ik denk dat ik haar er wel in krijg maar toch kan ik wel wat tips gebruiken.
Ik heb ook weleens gehoord dat je een paard beter los in de trailer kan zetten, klopt dit?

groetjes
Janneke
Laatst bijgewerkt door SheMellon op 26-06-02 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:48

Je had dus eigenlijk al lang moeten oefenen met trailer op en afladen. NOOIT een paard loszetten in de trailer, je moet niet denken wat kan gebeuren als hij gaat draaien of onder de voorste stang gaan duiken.

Rustig blijven, das nr een.

Je kan nu al oefenen met achterwaarts lopen met je paard (velen vinden eerste keer achterwaarts van de trailer af heel eng omdat ze nooit eerder op comando achterwaarts hebben gelopen). Achterwaarts stal in en uit lopen helpt ook.
Sla een maaltijd over, voer niet je paard vlak voor hij de trailer in moet, dan wil een handje biks of wortels net die angst overwinnen om de trailer in te gaan. Zorg voor een longeerlijn terplekke en voldoende kundige hulp die allen rustig blijven.

Succes

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 16:03

Ja vind ik een hartstikke goed idee dat oefenen maar er is geen trailer in de buurt om mee te oefenen,dus dan gaat dat wat lastig .Ik heb zelf geen trailer dus moet er 1 huren.

Volgens de hoefsmid moet ze er wel aan gewend zijn aangezien ze ex-draver is,daarom verwacht ik niet veel problemen.Ik ben zelf altijd rustig en geduldig.

Over los in de trailer.Ik heb me eens laten vertellen door iemand die bij emiel voest was geweest, dat het beter zou zijn.Waarom ?geen flauw idee.

Alvast bedankt!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 18:57

Ik heb een heel simpele tip (die ik zelf laatst nog over het hoofd zag Haha! ): zet het zijdeurtje open, zodat je paard "door de trailer heen" kan kijken. Probeer eerst alsof het de normaalste zaak van de wereld is de trailer in te lopen met je paard achter je aan. Mocht je paard voor de klep weigeren, dan kun je proberen steeds een voetje op te tillen en vooruit te zetten, op de plank. Liefst niet aan het hoofd/halster trekken, want dan heb je kans dat je paard omhoog komt, of als een idioot achteruit begint te peddelen (ik spreek helaas uit nog niet zo lange ervaring Bloos ). Hopelijk heb je wat aan deze tips ...

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:03

mijn pony gaat ook voor een maandje weg, en moet ook met de trailer toen hij bij mij was gekomen had hij er 3 uur in gestaan en nu moet hij een uur ongeveer. ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hij krijgt wel wat kamerende druppels (van de riform winkel natuurlijk dus) hij is namelijk erg snel gestrest na een ongeluk van een paar maanden geleden. misschien ook wat om je paard het te geven dat hij ieder geval wat rustiger is. loop hij ook wat makkelijker mee.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:12

Geduldig blijven, niet aan z'n hoofd gaan hangen, en eventueel voer gebruiken als "lokmiddel".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 00:58

De trailer strak langs een muur zetten zodat hij aan die kant aanleuning heeft.
Als je er ruimte voor hebt kun je ook de trailer voor de staldeur zetten zodat hij als het ware van uit de stal de trailer inloopt.
Succes ermee.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 11:03

Mocht je bijv. de dag van tevoren kunnen 'oefenen':
geef je pony een emmertje met wat bix 'op de plank'.
Dus dat hij uitgebreid de plank op moet, wie weet zelfs in de trailer maar dat hoeft niet, om daarna te eten.
Lekker rammelen met het emmertje hihi.

Wij probeerden met een paard bij ons op stal wanneer hij niet wilde: een longeerlijn aan de ene kant van de trailer vast maken, en er mee achter de kont van het paard (tegen de bovenbenen/billen aan) laten lopen.
Paard staat voor de klep dan, of het liefst er al op.
Dan loopt de lijn naar de andere kant van het paard, waar jij staat met het uiteinde in de hand.

Zorgen dat de lijn niet naar beneden zakt, naar zijn onderbenen, dus de lijn strak houden.
Sommige paarden hebben iets tegen een lijn tegen de benen, en lopen al snel naar voren.
Maar anders de lijn iets strakker trekken, terwijl een ander het paard erin probeert te krijgen.

Nog een tip wanneer het paard gewoon koppig is en er niet in wil, dus niet echt bang:
neem een waterspuit mee, of een plantenspuit, en spuit hem als hij voor de plank staat of half erop, met de spuit op de achterbenen/billen, het liefst IN zijn kontje hihi.
Wel zorgen dat hij je niet kan raken mocht hij achteruit trappen, dus op afstand spuiten.
Als het werkt, vliegt je paard een paar passen naar voren haha.

Bij Cerise, die nogal panisch wordt bij die longeerlijn, proberen we het eerst met voer.
Dan geven we haar niet of nauwelijks eten van tevoren, rond een uur of zes 's avonds, zodat ze i.i.g. honger heeft! Vingers aflikken
Lukt dit niet, dan proberen we haar op de plank te krijgen, sterke Peter houdt haar daar vast en geeft niet toe wanneer ze achteruit wil lopen, en ik sta aan de zijkant en krabbel haar wat op haar kont en dijbeen, en klop op haar achterste en zeg:
"Kom kom, stap, kom kom, toe maar... Cerise... Kom kom, stap, jaaaa ik weet het het is niet leuk.... Kom kom, stap...?"

En dan lukt het meestal wel, vooral wanneer Peter met zijn andere hand een emmertje met voer heeft, en Cerise na een stapje een hapje krijgt...
Dit hielden we de afgelopen weken vijf keer vol, en de zesde en zevende keer liep ze er zo in. Lovers

Veel sterkte en wie weet gaat het hardstikke goed!
Eerst gewoon 'zonder tips' proberen hem erin te zetten hoor.
Pas daarna kun je iets 'erbij' proberen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 11:57

Probeer rustig te blijven, Als je paard angstig wordt gewoon koel toespreken.
Probeer met zo min mogelijk mensen te zijn (2 is genoeg) en de trailer zo licht mogelijk te maken
Loopt langs de trailer, keer er achter en loop er zo in, Niks geen gemuut van te voren.
Bij Tos werkte het hooinetje erg goed (maargoed, die vind trailer niet eng, en hooi errug interesant Haha! )

Wat je vooral niet moet doen is ze er in jagen, aangezien je ze er dan de volgende keer alleen maar moeilijker erin krijgt. (en je wilt der toch ook weer over ene maand terug krijgen?)

succes!
KEEP IT COOL!

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 16:58

Eleonoor schreef:
Je had dus eigenlijk al lang moeten oefenen met trailer op en afladen. NOOIT een paard loszetten in de trailer, je moet niet denken wat kan gebeuren als hij gaat draaien of onder de voorste stang gaan duiken.



Waarom zou je een paard NOOIT los op de trailer mogen zetten? En wat doe jij dan als je paard zichzelf losmaakt? Wat moet er gebeuren als ie omdraait, anders dan dat ie dan achterstevoren op de trailer staat? Onder de voorste stang doorduiken kan maar op twee manieren a) je bent een ongeloofelijke lompe chauffeur b) de stangen sluiten het paard onvoldoende op.
Ik vervoer mijn paard, en alle andere paarden op mijn wagen/trailer, altijd los, het geeft ze meer ruimte en meer mogelijkheden om in evenwicht te blijven, ze kunnen makkelijker bij het hooi en ze kunnen om zich heen kijken en daarmee minder schrikkerig zijn.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-02 17:07

Allemaal hartstikke bedankt voor de tips!!

Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat.We halen de trailer s'avonds al op dus dan kan ik smorgen zowiezo oefenen voor we echt weg gaan.

Ik vertel nog wel even hoe het is gegaan woensdag!

Groetjes Janneke!!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 17:09

de klikkermethode werk bij zoiets heel snel.

het gaat als volgt:

je pony snuffelt aan de trailer, klik en een snoepje
dit herhaal je net zolang tot hij zonder angst aan de trailer snuift.

je pony zet een stap in de richting van de trailerklep, klik en een snoepje
wederom net zolang tot hij (bijna) op de klep stapt.

Zo ga je eigelijk iedere keer een stapje verder.

Het is zowiezo een hele prettige methode voor met name wat angstige paarden. Het kost ff tijd maar het blijft ook bij het paard hangen. op den duur hoef je alleen nog maar te klikken en vervolgens helemaal niet meer!

Ik leerde het van iemand die zijn paarden volledig zo traint ivm onze tressie arabier. Mijn ervaringen ermee zijn tot nu toe super, en relaxter.

Maar goed, sommige pony's waar je problemen mee verwacht stappen er zo'n eerste keer zo in. Als je zelf maar een houding aanneemt van de normaalste zaak van de wereld. Die voorbereiding met trailer in het land werk ook goed, maar dan moet je idd al ver van te voren beginnen met bijv. voeren in de trailer.

succes! en laat ff horen hoe het gegaan is. misschien ontdek jij nog een betere methode

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-02 21:03

Hai allemaal!

Als eerste...heel erg bedankt voor alle reacties en tips!

Vandaag zou chinouc dus voor het eerst de trailer ingaan omdat ze naar het land zou gaan.Nu gaat ze pas morgen naar het land ,maar we konden de trailer vanavond al ophalen.Dat was hartstikke mooi, want dan konden we nog eventjes oefenen.

We hebben net 3 x geoefend.Meer was niet nodig.We hebben het rustig aan gedaan en hebben haar alleen maar aangemoedigt.Ze vond het allemaal geen probleem.Spannend vond ze het wel ,maar gelukkig is ze erg nieuwsgierig en doet ze altijd haar best als ik iets van haar vraag Lovers
Het verbaaste me echt, ze was heel kalm en liet het allemaal maar gebeuren.
Terwijl ik vannacht echt wel 20 x gedroomd had dat ik haar in de trailer zette en dat er iets niet goed ging Haha!

Al met al ben ik reuze trots en blij dat het zo goed ging.Dus morgen laden we haar in en brengen we haar hopelijk zonder problemen naar de weide.

Groetjes
Janneke

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:51

ik weet niet of deze tip al genoemd is maar goed:

maak een longeerlijn vast aan de ene zijkant van de trailer. degene die de longeerlijn vasthoudt moet dan achter hem langslopen zodat hij de lijn achter zijn kont voelt.
zet voor je dit doet (bij een 2 paards trailer) het tussenschot opzij. als hij erin staat dan direct de klep of stang achter zijn kont doen zodat hij niet terug kan lopen.

verder sluit ik me bij de andere tips aan.
ik zou hem niet te vroeg met voer lokken. als ze dan later de trailer in moeten wachten ze tot ze eten krijgen en stappen er dan pas in.