In de wei gaan en aansprakelijkheidvraagje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

boemel

Berichten: 8275
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

In de wei gaan en aansprakelijkheidvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 19:11

Ik heb mijn paard op haar huidige stal gezet omdat ze me beloofden dat ze daar met hooguit 2 andere paarden tegelijkertijd naar buiten zou gaan.
Ze ging in het begin inderdaad netjes met 1 of 2 andere paarden naar buiten. Netjes aan het halster en peesbeschermers.

Na een tijdje werden het 5 paarden, had ze geen peesbeschermers meer op en ook geen halster. Ze lieten de paarden in de stal al los, zetten het erf een beetje af en de paarden razen lekker in galop of draf het (verharde) terrein over.

Van de winter stond ze al met 16 paarden in die zelfde wei. De meeste paarden zaten onder de (oppervlakkige) verwondingen van bijten en slaan. Er stond geen sprietje gras in de wei en ze werden op het zand gevoerd met kuilgras.

Ik heb diverse malen gezegt dat ik het onverantwoord vond, dat ik niet wilde dat mijn paard iets zou gebeuren. Dan kreeg ik te horen dat ze geen tijd hadden om het anders te doen en dat ik mijn paard anders zelf maar naar buiten moest doen. (tja, ik werk 40 uur per week, dus dat wordt erg moeilik).

De omheining klopt voor geen meter, 1 enkele stroomdraad, waar vaker geen als wel stroom op staat. Onlangs is er een groep paarden losgebroken en het dorp ingetrokken. Het paard van een andere pensionklant heeft daarbij zijn been gebroken. De staleigenaar zegt hiervoor niet aansprakelijk te zijn.

Hoe gaan jullie paarden de wei in. En weet iemand hoe het zit met de aansprakelijkheid bij dit soort ongelukken??


boemel

Berichten: 8275
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 18:15

Ja, als je dat artikel uit de BIT zou kunnen vinden zou dat heel fijn zijn.

Ik heb trouwens eind vorig jaar gehad dat een ander paard mijn paard de vernieling in getrapt heeft. (ze heeft 4 weken op de kliniek gestaan). Toen stond ze in een groepje van 4. Ik had wel een sterk vermoeden welk paard het gedaan had, maar bewijzen is weer iets heel anders.

boemel

Berichten: 8275
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-02 18:52

Vandaag een pittig gesprek gehad met de stalhouder. Het kwam er uiteindelijk op neer dat ze geen verantwoordelijkheid willen dragen voor hetgeen er in de wei gebeurd, dus als we ons paard in de wei willen hebben, we hem er zelf in moeten zetten.

Nou onder die afspraak ben ik daar dus niet gekomen. Dus ik heb meteen gezegd dat die vlieger niet opgaat. Verder heb ik gezegd dat ik het hele weide beleid onverantwoord vindt. Ze beloofde direct verbetering, maar blijft vaag over het in de wei zetten. "Zo van kunnen jullie pensionklanten dat niet onderling regelen?" Nee dus, ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. Ik heb bij hun mijn stal gehuurd op basis van volpension en daar hoorde weidegang bij.

Ik heb gezegd dat als ze geen duidelijkheid geven of als er geen duidelijke verbetering in komt, ik mijn paard daar weghaal.
Ik hoop dat het echt veranderd, omdat het op iedere stal wel wat is en ik bij mijn eventuele volgende stal ook maar moet afwachten wat ik tegenkom.

boemel

Berichten: 8275
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 21:25

Ik was eigenlijk benieuwd in wat voor omstandigheden jullie paarden naar de wei gaan en in de wei staan.
Of het vaker voorkomt dat paarden zelfstandig de weg naar de wei moeten vinden en met zoveel bijelkaar in staan.

Ik heb mijn paard op haar vorige stal weggehaald omdat het weidebeleid daar zo ontzettend slecht was. Op mijn huidige stal beloofden ze het allemaal heel anders te doen. Tuurlijk zat en zit ik ermee dat ze zich totaal niet aan de afspraken hielden, maar ik heb hier in de buurt rondgekeken en ik moet eerlijk gezegd zeggen dat er op heel erg veel stallen zulke zaken op te merken zijn (prikkeldraad, troep in de wei). Dus ik begon me eigenlijk af te te vragen of ik nou zo'n zeikerd ben met mijn paard. Aan jullie reacties merk ik dus dat ik dat niet ben. Dank je.

Dat aansprakelijkheidsvraagje is niet voor mezelf bedoeld, hoewel ik het wel fijn vind om te weten hoe zoiets geregeld wordt.
Het gaat om een mede pensionklant, waarvan haar paard haar been gebroken heeft door (naar mijn mening) laks gedrag van de staleigenaar.

Het gekke is dat ze op stal alleen wat de wei betreft laks zijn.
Als mijn paard iets mankeert, bellen ze me direct op het werk op om te vertellen dat mijn paard wat mankeert. Met eventuele medicijnen toedienen zijn ze ook erg netjes. Dit is trouwens geen hobby-stal, maar een stal, waar mensen echt van rond moeten komen. Het ziet er verder ook super professioneel uit.

De eigenaren hebben in ieder geval beterschap beloofd. En zoniet dan gaat mijn paard daar absoluut weg. Ik wil ze nog wel een kans geven. Ook omdat het een superlokatie is met goede faciliteiten, mijn paard het daar goed naar de zin heeft en de mensen eromheen verder allemaal erg aardig zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke_S, nienmoon en 24 bezoekers