wanneer deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wanneer deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 13:46

Ok ok, ik weet het, de zomer moet nog beginnen, maar toch Haha!
Ik wil jamaica van de winter een beetje kort in het haar houden.
Ik heb een 200 grams winterdeken.
Wanneer moet ik met die deken beginnen?

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:59

ligt een beetje aan t weer, zo rond september/oktober kun je meestal wel een dekentje opgooien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:42

Als de dagtemperatuur onder de 16 graden komt, en de nachttemperatuur onder de 9. Da's mijn grens voor dekentjes. Ik begin trouwens met een katoenen deken, daarna door naar tussendeken, en dan winterdeken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 15:43

jah, maar jou knollie wordt altijd geschoren, en dat wil ik met jamaica (nog) niet doen.
Hoe dik is jou winterdeken?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:31

200 grams deken is mijn herfstdeken, in de echte vrieskou heb ik een 400 of meer grams winterdeken op. Ik weet niet precies hoeveel grams deze is maar iig erg dik en met bont gevoerd.

Ik begin meestal eind oktober met een zomerdeken of iets eerder, ligt aan het weer. Die ligt ongeveer 2/3 weken op en dan doe ik de 200 grams erop, daarna heb ik nog een 300 grams en daarna die superdikke.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:44

mijn paard wordt ook niet geschoren.
Omdat het niet eens koud wordt dat je er 200 gram op kan gooien moet je geleidelijk werken met dekens. anders heeft het paard het meteen stikw arm en krijgt ie even later alsnog veel haar

Zodra lodewijk begint te verharen eind september krijgt hij een ongevoerde regendeken op.daarna doe ik het op gevoel. soms bevries ik al bijna bij 10 graden soms loop ik dan nog met t-shirt de wind speelt ook een rol mee..
meestal ga ik midden oktober/eind oktober na een herfstdeken toe en dan eind december na een winterdeken.
pas als het overdag ook blijft vriezen krijgt hij een extra dikke winterdeken op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:51

Ik begin standaard per begin september met de deken op te doen, als het heel warm is alleen snachts. Verharen heeft niet alleen met de temperatuur te maken, maar ook met het korter worden van de dagen, als je begin sept. start heb je ze meestal goed in de vacht.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:29

ik heb een waterdichte deken (paard staat altijd buiten) gekocht, ongevoerd. wil ik voor het eerst opgooien om z'n haren kort te houden.
dus dit doe ik dan eind september zo, ook afhankelijk van het weer.
Voor als het kouder wordt ben ik van plan om er dan gewoon een zweetdeken onder te doen. dit is toch ook genoeg voor de winter? paard is wel wat gewend..... advies???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:28

stef schreef:
jah, maar jou knollie wordt altijd geschoren, en dat wil ik met jamaica (nog) niet doen.
Hoe dik is jou winterdeken?


Ja maar ik scheer niet meteen als ze het land af komt (in oktober), daar begin ik pas mee als het echt nodig wordt. En Mileen kan ik verpletteren onder dekens, die wintervacht komt toch door... Huilen
Voor Leonardo, die niet geschoren wordt, hou ik hetzelfde aan.

M'n tussendeken is 200 grams en m'n winterdeken 300 en de outdoor 400, daarmee kun je een geschoren paard op de Noordpool zetten en dan heeft 'ie het nog lekker warm *LOL*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:52

Ik leg ook altijd vroegtijdig een dunne ongevoerde deken op, om die haren tegen te houden, dat hielp altijd perfect.
Daarna bouw je de dekens steeds meer op.
Mijn paarden heb ik nooithoeven scheren, en ze hadden altijd mooie dunne velletjes. Haha!
Dat kan je krijgen door vroeg al een deken op te leggen. Een dunne.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:27

De haargroei heeft niet alleen de maken met kou, maar vooral met de lengte van de dagen. Zodra de dagen korter worden gaan paarden langzaam aan een wintervacht aanmaken. Helemaal tegengaan kan je het imo dan nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:03

En ik dan de erfelijke aanleg van het ras nog natuurlijk. Onze KWPN'er komt nooit dik in z'n vacht te zitten, maar de Fjord moet ik soms 4x per winter scheren...

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 12:56

Ik heb altijd geleert dat het beste is, om alle maanden waar een R in zit, om dan je paard een deken op te leggen.
Oke, soms is het in september nog wel warm, dus moet je iets langer wachten. Schijnheilig