geschikt voltige paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

geschikt voltige paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 14:19

op de manege willen we misschien kijken of we voltige kunnen gaan doen.
Op zich zou jamaica hier denk ik heel geschikt voor zijn, omdat ze een vrij vlakke galop heeft, maar die vind ik echt nog te jong om continu op de volte te laten lopen.
Vandaar mijn vraag: Wat maakt een voltige paard een voltige paard? Welke karakter en exterieur eigenschappen moet ie hebben? Rond welke hoogte (voor kids tussen de 10 en 16 zoiets).

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:48

Ik voltigeerde af en toe een beetje mee vroeger op de manege..

Het is fijn als het paard een lange rug heeft, een rustige galop en vlakke gangen. Op de manege hadden we 4 paarden waarmee we het wel eens geprobeerd hadden, en het is niet makkelijk om een geschikt paard te vinden Scheve mond
Veel paarden vinden het vervelend als je op de lendenen komt, en sommigen beginnen dan te bokken. Dat moet je dus niet hebben..
Van karakter hoeft het paard niet eens zo héél braaf te zijn, Kayleigh was een rotknol (ja sorry...) met rijden in de bak, maar de voltige deed ze heel braaf, zelfde verhaal bij Havera.. Wel moet je er gewoon naast kunnen rennen enzo zonder dat het paard zich gelijk een hoedje schrikt.

een groot paard is vaak wel fijn, een kleine lijkt makkelijker maar omdat kleinere pony's toch vaak kleinere passen maken is een groot paard makkelijker, ook omdat een grote een bredere rug heeft.
Havera van de manege was 1,70 m., voor de allerkleinsten niet zo makkelijk om er op te komen alleen.
Kayleigh was 1,60 en ik denk dat dat ook wel het meest geschikte maatje is!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:01

Het lijkt me ook fijn als het dier niet te smal is. Op een lekkere brede rug blijf je meestal toch wat beter zitten.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:43

wij deden ( puur voor de lol) voltige met Nicky, dat was een brede haf met een vlakke draf en stap. Alleen haar galop was te onregelmatig en hobbelend. ze was niet in een rustig, verzameld net doorgesprongen galopje te krijgen.
dat is dus wel zo handig bij een voligepaard.

en natuurlijk moet hij/zij heel rustig zijn, je hebt niks aan paarden die van alles wegspringen of er ineens tussenuit knallen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 17:32

Niet te smal maar ja dat zal ze wel niet zijn. Vlakke galop en graag willen galoperen, en een beetje koel in het hoofd, dus niet overal van schrikken.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 17:42

het paard moet ten eerste een ronde rug hebben, en een vlakke, fijne galop.
hij moet ook braaf zijn en lang achter elkaar kunnen galoperen.
en natuurlijk geen paard met een redelijk zwakke rug, maar dat lijkt me logisch. de hoogte lijkt me wel fijn rond de 145m, 150m. voor kinderne van die leeftijd.
ook moet het paard goed ontspannen zijn en met bijzets goed 'aan de teugel' gaan, (dus niet er doorheen lopen) zodat de rug van het paard lekker ontspannen wordt.