ijzers eraf --> kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

ijzers eraf --> kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 12:46

omdat ik mijn paard aanstaande zomer niet op de concoursen ga uitbrengen ivm tijdsdruk krijgt hij zomerverlof

de ijzers heb ik eronder weg laten halen en wat nu...hij loopt mega slecht

heel kort ;-( zijn kogels en pezen zijn opgezwollen ;-(

wat is wijsheid..ze eronder laten zetten of moet hij hieraan wennen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

patasja

Berichten: 475
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:52

ik denk dat je beter nog even geen ijzers onder kan laten gooien ik heb het ook wel eens gehad en bij ons kwam het door dat ze te kort bekapt waaren.
als ze weer wat langer zijn en ze heeft er geen last meer van dat je dan weer ijzers onder laat leggen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:59

Dat hij kort loopt vind ik wel begrijpelijk. Een beetje hetzelfde als wanneer jij ineens op blote voeten moet lopen. Heel gevoelig dus. Dat gaat vanzelf (langzaamaan) wel over, z'n voeten moeten gewoon uitharden.

Maar dat z'n kogels en pezen zo opgezwollen zijn daar zou ik zelf toch niet zo blij mee zijn (jij blijkbaar ook niet). Dat duidt op overbelasting en/of standverandering wat ik wel een beetje vreemd vind als alleen de ijzers eraf gehaald zijn. Ik zou 't nog een dag of twee aankijken en als 't niet beter wordt toch even de DA erbij halen. Wat je ondertussen nog kan doen om de doorbloeding te bevorderen is afspuiten en als je paard 't een beetje aankan aan de hand wat stappen op een harde gladde ondergrond.

Succes ermee en laat je weten hoe 't verder gaat?
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 19-06-02 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 13:02

Falco kan absoluut niet zonder voorijzer lopen.
Dit heeft niets te maken met te kort bekapt oid. Hij heeft dunne zolen en het doet hem dan pijn.
Hij staat op ijzers met zooltjes ertussen.

Als ik jou was zou ik hem maar mininaal laten bewegen en zeker niet op harde bodem, of bodem met steentjes oid voor je het weet heb je een zoolkneuzing.

Verder zou ik even met de smid overleggen wat hij het beste vind.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 13:21

sowieso niet op harde bodem,de hoeven zijn zachter geworden doordat ie op ijzers heeft gestaan,en slijten dan dus erg hard...
wel afspuiten en aan de hand bewegen...{zie ook mijn reactie bij medisch}

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 17:54

Had je iets anders verwacht dan? Dit had ik je op voorhand kunnen voorspellen, met schriftelijke garantie *LOL* Maar je moet er niet van in paniek raken.
Een paard hoort eigenlijk op de hoefrand en de stralen te lopen, waarbij de hoefrand draagt en de stralen ondersteunen. Kijk eens onder de hoef door of de stralen niet buiten de hoefrand uitsteken. Meestal is dit het geval als een paard zonder ijzers gezet wordt. Kwestie van tijd en in het begin voorzichtig. Kijk het eens een week aan waarbij je zo veel mogelijk, rustige, beweging geeft, bij voorkeur zonder erop te gaan zitten. Na een week moet er duidelijke verbetering zijn, zo niet smid terug laten komen en z'n werk beter laten doen.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 09:17

Bedankt voor de reacties.

Ik heb 2x per dag zijn benen afgespoten en hij heeft hele dagen op de wei gestaan (snachts op stal). Na het afspuiten en na de vrije beweging op de wei waren zijn benen mooi slank.

De hoefsmid heb ik gister laten komen en heeft hem voor op ijzers gezet
(PS dit is een andere hoefsmid..die andere was een plaatsvervanger...nooit meer...!!)

Vanavond even rustig longeren en kijken hoe hij loopt.

Uiteraard rij ik niet op hem als hij voorzichtig loopt ofzo.