Waarom slaat ze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:12

Hengstig?

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:27

Spierbevangen?

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:35

Ja, dat kan van de ene op de andere dag ontstaan, zelfs van het ene op andere uur.

Het kan ook van de warmte en de grote temperatuurverschillen komen, dat ze daarvan een beetje over de tik gaan. Zweet ze makkelijk? Liksteen om elektrolyten aan te vullen? Voldoende water? (en drinkt ze ook!)

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 23:03

Wat spierbevangen precies is, is in ieder (medisch) paardenboek te vinden en dat staat vast ook wel ergens hier op bokt of op internet, maar wat ik bedoel is eigenlijk niet echt spierbevangen in de zin van maandagziekte/tying up, maar een andere stoornis in de celstofwisseling.

Het fijne weet ik er ook niet van (kan ik wel opzoeken, maar heb ik nu even geen zin in), maar het heeft iets met elektrolyten te maken, komt vooral voor bij nerveuze paarden, meestal merries en dan ook weer in combinatie met ongunstige weersomstandigheden, veranderingen en inspanning na rust... Het gevolg is in ieder geval een stijf paard dat niet lekker loopt... Geen idee wat dat ene been er mee te maken heeft, maar je andere verhaal over hoe ze liep bracht me op dit idee. Ik zou de dierenarts maar even bloed laten trekken als het niet snel verbetert

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shannen6 en 95 bezoekers