Springen met een dressuurzadel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Springen met een dressuurzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 22:08

Ik heb dus alleen een dressuurzadel maar we springen af en toe ook wel eens gewoon voor de lol en voor de afwisseling.
Nu heb ik ook wel eens zin om een x naar springles op de club te gaan en een keer een oefenparcoursje springen in de buurt.
En heel misschien maar dat duurt nog ff, een x een onderling wedstrijdje springen.

Maar dan gaat t dus maar om een paar x in de maand dat we dan springen.
Is t dan erg om dat met een dressuurzadel te doen???
Want de meningen zijn nog al aardig verdeeld geloof ik.

Misschien als ik een x geld over heb dat ik dan een oud springzadeltje ga halen maar dat zit er nog ff niet in.

Wat vinden jullie er van??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:38

ik heb vroeger ook een tijdje gesprongen met mijn oude dressuurzadel maar erg fijn is het niet. Toen ik een keertje niet helemaal lekker met de sprong mee ging en met mijn kruis op die hoge boom van mijn dressuurzadel klapte Huilen ben ik nooit meer met dat zadel gaan springen.
Misshien kun je van iemand een spring- of een veelzijdigheidszadeltje lenen, dan merk je meteen het verschil.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 08:07

Mijn paard heeft zadeldwang en het enige zadel waar hij goed op reageert is mijn dressuurzadel en ik spring er de hele wereld mee over......

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 15:25

Ik spring ook altijd met mijn dressuur zadel. Zit wel niet zo heel fijn, maar het kan wel. Let idd wel op dat je niet op de boom knalt Haha! , want dat zit niet lekker! Tong uitsteken

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:29

het zit niet zo lekker, een dress zadel met springen, ik (spring nu niet meer) maar ben een beetje aan het stuntelen met mijn houding, als ik op een dress zadel spring.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:31

omdat je met langere beugels rijdt (want met korte beugels gaat niet omdat je dan met je knieen over de wrong komt), heb je minder balans. DAarbij is het iets moeilijker om uit het zadel te komen waardoor je geneigd bent achter de beweging van de sprong te blijven. Voor het paard lijkt me dat niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 18:14

idd wat Desiree zegt.
Het is moeilijker om mee te komen op de sprong en als je daarom je paard te vaak hindert heb je wel eens kans dat hij gaat stoppen.
En dan heb je met een dress.zadel weer meer kans dat je er langs ligt Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 20:44

Da's zeker waar Haha! !
Ik maakte ook weleens een sprongetje met m'n dressuurzadel, en dat ging eigenlijk best wel.
't Waren dan ook geen mega-sprongen, volgens mij maakt dat ook nog best wel verschil.
Wel opletten dat je niet met je d**s op de boom knalt, want da's niet lekker hoor Haha!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:29

Hangt ook een beetje van het zadel af hoor ,
op een oude Wintec sport Dressuur kon ik prima springen , geen probleem !

Dan heb ik het wel over sprongetjes onder een meter hoog Knipoog .

Als jij het zelf goed genoeg vind zitten en het stoort je springbeweging niet
dan kan het geen kwaad.

Behalve dan natuurlijk voor je zadel misschien ,
als je daar een lekkere dressuur-zit in gereden hebt en je gaat er ook
mee springen dan gaat je zadel er wellicht naar staan Haha!