Vraag over zadelligging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vraag over zadelligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:38

Hoi,
Ik vraag me af of mijn zadel wel goed past. Het is een Wintec 2000, en ik gebruik het voor een haflinger. De boom is vermaakt, en dat past allemaal goed vind ik. Het "probleem" komt als ik ga rijden. Ligt het zadel erop zonder dat ik erop zit, dan rust het op de gehele rug. Ga ik er op zitten, ook geen probleem. Het punt is dat als ik ga lichtrijden dat de achterkant van het zadel mee opwipt. Als ik dus sta, dan is er ruimte tussen de kussens aan de achterkant en haar rug. Is dit schadelijk?, kan het haar pijn doen? Is het slecht voor het zadel? Of is dit zo bij elk zadel? Verder, vind ik dat er van voren zo weinig ruimte is tussen de kamer en schoft, als ik dus lichtrij, en ik steek mijn hand in die ruimte dan zit mijn vinger knel (als ik sta), en moet er eigenlijk niet meer ruimte tussen zitten of niet?
Ik weet het niet meer en ik twijfel dus. Ze heeft geen wondjes, of drukplekken, aan haar rug zie je niets, ook doet het geen pijn ofzo, ze lijkt er ook geen last van te hebben, maar ik vraag het me gewoon af. Dus alvast bedankt voor alle tips/vragen/antwoorden en weet ik veel wat.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:57

Klinkt niet goed hoor. Er hoort ruimte bij de schoft te zitten, je moet er makkelijk een hand tussen kunnen steken. Nou is dat bij hafjes e.d. types vaak lastig omdat die meestal nogal rond zijn en weinig schoft hebben waardoor het zadel snel in de schouders gaat drukken.
Wat de achterkant betreft, daar kun je van Wintec speciale schuimrubber onderleggers voor kopen. Er zijn 2 soorten, eentje die van voren opvult en eentje voor de achterkant. Oke, eigenlijk is het een lapmiddel en hoort een zadel gewoon goed te passen. Maar als je bv een jong paard hebt wat zijn spieren nog moet opbouwen kan het wel een tijdelijke uitkomst zijn. In die wintec's kun je geloof ik ook het voorboomijzer laten vervangen. Als je er dus een smallere beugel in laat zetten komt het zadel van voren iets omhoog. Met een beetje mazzel zakt daardoor ook gelijk de achterkant en zijn beide problemen in één klap opgelost.
Dus : je zadelmaker er bij halen !

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 12:32

Als het zadel opwipt is het een kwestie van wachte voor je rugproblemen krijgt en inderdaad bij de schof moet het vrij liggen. Drukkingen zijn het gevolg van langdurig met een slecht passend zadel rijden, laat het niet zover komen en haal er iemand bij.

Markus
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: N-B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 14:51

Het zadel past dus niet.
Dat is onder andere 1 ding (dat opwippen) waar je op moet letten.
Heb zelf ook weer een ander zadel erbij en door kenners werd er meteen gevraagd of ik even wilde draven en of het dan nog goed bleef liggen (de lepel). Deze bleef dus stabiel liggen.
Je moet minimaal 2 vingers tussen schoft en kamer kunnen doen en achterkant moet hoger liggen dan voorkant van zadel (ong 2,5cm).
En nog iets heel belangrijks: als je op je paard zit moeten de beugelriemen recht naar beneden hangen, dus als het ware 90 graden. Wanneer deze iets naar voren of achteren hangen (wel met voeten gewoon in beugels) past het zadel niet. Veel ruitersportzaken kijken daar naar, anders ruilen ze 'm niet eens, want heeft ie altijd slecht gelegen.
Hopelijk kan en doe je er wat mee.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 16:32

Markus schreef:
Je moet minimaal 2 vingers tussen schoft en kamer kunnen doen en achterkant moet hoger liggen dan voorkant van zadel (ong 2,5cm).
En nog iets heel belangrijks: als je op je paard zit moeten de beugelriemen recht naar beneden hangen, dus als het ware 90 graden. Wanneer deze iets naar voren of achteren hangen (wel met voeten gewoon in beugels) past het zadel niet.


Dit is dus wel het geval bij mij. Als er geen gewicht op het zadel is, of de ruiter zit in het zadel dan kan je 3 vingers (op de breedste kant) er tussen steken. Als ik sta, dan kan ik er 1 en met een beetje moeite 2 vingers op de zijkant er tussen steken. Die stijgbeugelriemen zijn wel 90 graden naar beneden. Maar wat bedoel je met : "De achterkant moet hoger liggen dan de voorkant van het zadel (ong 2,5 cm)." Ik snap dit niet precies.
Maar ik heb in ieder geval al eh 3 keer gehoord dat het zadel niet past. Dus moet de zadelmaker maar komen.
Maar ik wil nog wel graag een antwoord op m'n vraag aan Markus.

Markus
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: N-B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 18:23

Hoi, Daar wordt mee bedoeld dat als je er van opzij tegen aan kijkt (je staat dus naast je paard en kijkt recht naar het zadel), dan moet de achterkant van het zadel hoger liggen dan de voorkant. Dus eigenlijk gewoon normaal. Als ie daarvan afwijkt dan ligt het zadel achterover zeg maar. Ik heb nl een uitdraai met al die gegevens erop.....
OK? Groeten, San

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 18:43

Als het zadel zegmaar met je kont mee omhoog wipt, is het idd niet goed. Je zou dan proberen een gelpad of iets dergelijks eronder te doen, wat de schokken opvangt.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 11:02

dit heb ik dus ook gehad.
op mijn paard lag het zadel super, maar zogauw ik ging rijden kantelde die naar voren op de schoft.
Ik heb alle mogelijke bomen geprobeerd, maar ik bleef het probleem houden.
Ik heb dit zadel een jaar gehad en in het begin lag het wel altijd goed ook met rijden.
Ik denk dat de bouw van pen gewoon heel erg veranderd is.
Ik heb dit zadel verkocht aan stal die het op veel manege paarden kunnen leggen en daar ligt het wel goed op.
Ik zou voor een ander zadel gaan als ik jou was.
Ik had trouwens hetzelfde probleem bij de andere wintec zadels.
Mocht je toch een kunststof zadel willen, dan kan je altijd nog een thorowgood kopen.

veel succes met de beslissing, maar ik zou er niet mee doorrijden, want de kans bestaat dat je gewoon zijn hele rug verpest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 11:37

Okay, Markus bedankt voor de uitleg, ik snap het weer.
Ik heb de zadelmaker nog niet gebeld, is er nog niet van gekomen, maar deze week zal ik maar eens gaan bellen. Ik hoop niet dat ik een ander zadel moet kopen, want ik heb een Wintec, omdat die goedkoper zijn en toch goed. (Tja het liefst zou ik een Daaleman willen, die zitten super, maar mijn portemonnee krijgt acuut een hartverlamming van de prijs). Enfin gelpads, en andere dingen daar begin ik niet aan, het zadel moet gewoon goed liggen, ze is nu 5, en moet nog wel een jaar of 30 mee, dus hopelijk kan de zadelmaker er iets aan doen. En anders wordt het maar sparen voor een nieuwe.
Lin_ welk zadel heb je nu? En heb jij ook een haf/fjord/vergelijkbaar paard met brede schoft? Wil je er nog wat over vertellen hoe het allemaal bij jou is gegaan en gaat. Alvast bedankt.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:03

ik heb nu een kieffer dressuurzadel.
Ik had een wintec vzh en een wintec dressuur zadel.
Ik heb toch voor een leren zadel gekozen omdat dit toch langer mee gaat en ook beter ligt.
Ik heb een appiej met een redelijk hoge schoft.
Ik heb ook gevraagd of er nog iets aan gedaan kon worden, maar dit kon volgens hun niet Boos!
Ik heb toen gespaard en toch een leren gekocht.
Het gaat wel om de rug van je paard en die van mij is ook pas 5.
Ik wens je veel succes en ik hoop dat ze er nog wat aan kunnen doen, maar ik denk het niet.
Het nadeel van kunststof zadels is dat ze niet echt opgevuld kunnen worden.

Linda