Stelling : een paard van 2 alvast zadel op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:46

Citaat:
(Ik snap trouwens niet waarom niemand vreemd op kijkt als ik een 2.5 jarig paard een deken op leg, terwijl me dat een stuk enger lijkt dan een zadel, waar wel een hoop mensen over vallen


Daar zou ik dus ook over vallen.
waarom moet in godsnaam een 2 jarige een deken op?
Zie daar het nut niet van in.
Een deken doe je op zodat zijn haren niet te lang worden. Omdat een paard moet werken en met zijn lange haren te nat blijft.
Een 2 jarige mag nog niet werken dus een deken op is ook onzin.

Verder kan ik je mededelen dat 3 jarige paarden die voor het eerst een deken op hebben helemaal niet gek doen, dus ook dan de vraag waarom er al aan beginnen als ze 2 zijn.

Nogmaals koop een ouder paard als je er mee wilt frutten.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:52

runningkawa schreef:

Verder kan ik je mededelen dat 3 jarige paarden die voor het eerst een deken op hebben helemaal niet gek doen, dus ook dan de vraag waarom er al aan beginnen als ze 2 zijn.


Fleur vond de eerste keer een deken op best eng, terwijl het zadel nooit een probleem is geweest.
Ben trouwens ook tegen dekens voor 2 jarige paarden, maar miepje had een longinfectie toen ik haar net had, vandaar.

Ik denk dat het echt heel erg afhankelijk is van wat voor type paard je hebt. Als Fleur had laten merken dat ze het niet leuk zou vinden met mij te 'werken' (spelen) zou ik haar ook zeker nog een jaar met rust gelaten hebben. Maar goed, ieder zijn eigen manier..

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:53

runningkawa schreef:
Nogmaals koop een ouder paard als je er mee wilt frutten.


en net moesten we nog een ouder paard kopen om op te rijden, of is dat hetzelfde al frutten? Het is juist zo leuk om met een jong paard te frutten, en denk niet dat die 30 minuten per week (laat het af en toe misschien iets meer zijn) de overige 10.000 per maand erg beinvloeden in het lekker opgroeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:54

Nee, maar dat kun je alleen als ie niet fulltime in de wei staat, en dat is wel heel slecht voor een paard, breng het dier lekker naar een opfokbedrijf, waar hij tussen zijn leeftijdgenoten kan spelen en paard zijn.
Het getut en gefrut kan zijn hele leven lang nog!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:03

Talida"]
[quote="runningkawa schreef:
Nogmaals koop een ouder paard als je er mee wilt frutten.


en net moesten we nog een ouder paard kopen om op te rijden, of is dat hetzelfde al frutten? Het is juist zo leuk om met een jong paard te frutten, en denk niet dat die 30 minuten per week (laat het af en toe misschien iets meer zijn) de overige 10.000 per maand erg beinvloeden in het lekker opgroeien
[/quote]
bij mij is dat idd bijna hetzelfde.
Net zoals pipo zegt, de opfok in, en paarden voeden elkaar daar op, en je krijgt het fijnste karakter paard wat je, je maar kunt wensen.
En echt eentje die uit het land komt en alleen maar in de hand is geweest voor het hoognodige, kun je zo borstelen, binnen een paar keer de hoeven pakken. En zo longeren en alles.
Daar hoef je geen jaren mee bezig te zijn.
En ik heb genoeg jonge paarden gezien om dat te weten.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:06

Je kan bij een opfokbedrijf ook nog naar je paard hóór. Je hoeft niet persé
naar een opfokbedrijf in verwegistan. Ik heb juist liever dat je er nog heen
kan i.p.v. dat ze in de rimboe staan. Dan kan je ze ook wat makkelijker
controleren op gekke dingen en ze staan dag en nacht, zomer en winter
buiten. Dat buitenstaan ben ik helemaal met pipo eens een jong paard
hoort de eerste 3 jaar van z'n leven met soortgenoten lekker buiten van
het leven te genieten! Maar dat hoeft niet te betekenen dat je er helemaal
niet meer naar toe mag.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:09

Waarom beginnen we niet met een zadel als ze 6 maanden zijn, of nog eerder, stel je voor dat je te laat bent.

Slapen Ik wordt wel een beetje moe van dit soort topics(sorry hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:12

Bacannie schreef:
Je kan bij een opfokbedrijf ook nog naar je paard hóór. Je hoeft niet persé
naar een opfokbedrijf in verwegistan. Ik heb juist liever dat je er nog heen
kan i.p.v. dat ze in de rimboe staan. Dan kan je ze ook wat makkelijker
controleren op gekke dingen en ze staan dag en nacht, zomer en winter
buiten. Dat buitenstaan ben ik helemaal met pipo eens een jong paard
hoort de eerste 3 jaar van z'n leven met soortgenoten lekker buiten van
het leven te genieten! Maar dat hoeft niet te betekenen dat je er helemaal
niet meer naar toe mag.
Zo bedoelde ik het ook niet, toen mijn jonge dier in de opfok stond, ging ik er eens per maand heen om te kijken hoe het met hem ging! maar getrut en gefrut heb ik absoluut niet met hem gedaan, onzin!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:31

Shaienne schreef:
een paard van 2 DIE DAAR AAN TOE IS kan best wel een zadel dragen. Alleen geen ruiter.


Ik heb dat hiervan. Uit het boek Van Veulen tot Rijpaard van Richard Maxwell.

"Een paard dat jonger is dan 3 jaar is niet sterk genoeg om -al is het maar even- een ruiter te dragen. Het zou schadelijk zijn voor het skelet, dat pas na 6 jaar volgroeid is. Heel anders ligt het met de geestelijke arbeid. Sommige paarden, met name slimme en getalenteerde paarden, vervelen zich snel en kunnen lastig worden als ze te weinig prikkels krijgen - dan gaan ze op zoek naar vermaak.
Vergeet even wat er in de boeken staat en gebruik uw eigen oordeel en inzicht om te bepalen of het paard al aan vervolglessen toe is of juist nog wat tijd nodig heeft om de tot nu toe geleerde dingen te verwerken. Elk paard is in dit opzich anders. Zo heb ik gemerkt dat veel ongecastreerde hengstveulens zeer vroeg rijp zijn en dat hun energie beslist in constructieve banen geleid moet worden. Dat geld ook voor andere ondeugende jonge paarden. Een onvolgroeid paard kan het gewicht van een mens nog niet dragen, maar ruim voor die tijd al kennis maken met tuigen en zadel en leren hoe het die moet dragen."

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:40

Nee het kan geen kwaad om er een zadel op te gaan leggen hij zal niet doodneervallen en geen trauma krijgen maar het nut zie ik nergens van in.
Lekker jong laten zijn begin eens als ze bijna 3 of al 3 zijn met een zadel tijd heb je zat bovendien kun je dan langzaam doorgaan.
Om verveling tegen te gaan vind ik al hellemaal belachelijk hoezo zou een paard zich in een kudde vervelen?
Helemaal met al die leeftijds genootjes waar ze mee spelen.
Lekker jong laten af en toe uit de wei halen borstelen en eens in de zoveel tijd een stukje wandelen.
Dat doen wij met de 2jarige wanneer ze ruim 2.5 jaar zijn verder niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:40

Citaat:
Sommige paarden, met name slimme en getalenteerde paarden, vervelen zich snel en kunnen lastig worden als ze te weinig prikkels krijgen

Idd op stal of thuis vervelen ze zich.
Wij mensen bedenken dan maar wat oplossingen zolas een bal waar voer uit komt gerold zodat je paard er lekker gefrusteerd van word.

Gooi je ze in de groep met anderen vervelen ze zich geen sec. en hoef je ook geen rare toeren uit te halen om ze geen kuren te laten krijgen.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:58

Citaat:
Idd op stal of thuis vervelen ze zich.
Wij mensen bedenken dan maar wat oplossingen zolas een bal waar voer uit komt gerold zodat je paard er lekker gefrusteerd van word.

Gooi je ze in de groep met anderen vervelen ze zich geen sec. en hoef je ook geen rare toeren uit te halen om ze geen kuren te laten krijgen.


Helemaal mee eens... maar dit geldt niet alleen voor jonge paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:20

Citaat:
Helemaal mee eens... maar dit geldt niet alleen voor jonge paarden Lachen

En daar ben ik het dan ook weer helemaal mee eens.
Voor alle paarden is het goed om met andere buiten te spelen.
Ik merk dat ook meteen met rijden.
Ze willen dan alles voor je doen, lekker attent op wat je vraagt.
En niet drammerig om te bokken enz.

Voor elke leeftijd is een paard, paard laten zijn goed.
En voor de ruiter een genot om zulk paard te mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:40

runningkawa schreef:
Zoal pipo zegt, een jong paar wat alleen maar in de hand kwam voor entingen en smid, kent zonder geweld of rare dingen binnen een maand alles.
Dus waarom een jong paard er al mee lastig vallen?

Of zullen we kleuters ook vast vakantie werk laten doen, er zijn zoveel vacatures, kan de leefdtijdsgrens een stuk naar beneden.
Imo dus hetzelfde


Ik ben he hier dus helemaal mee eens.
Ik persoonlijk zou mijn paardje ook laten staan en met drie beginnen... ik bedoel *voor de mensen met kinderen* die zeggen toch ook niet tegen hun peuter van 4 jaar zeg ga jij nou eindelijk eens je wiskunde doen? je loopt al 3 hoofdstukken achter. tis toch eigenlijk te stom voor woorden dat mensen zo weinig respect hebben voor een paard Boos! *sorry maar zo denk ik erover* Wij (lees: de paardenmensen) moeten allang blij zijn dat paarden accepteren dat er mensen op hun rug komen te zitten, die ze moeten dragen en dan ook nog eens hele moeilijke dingen van ze vragen *in de sport dan* moeten hulpen vlekkeloos kunnen/kennen. En moet alles tollereren wat een mens met hun doet. (hoewel dit meestal wel het beste is voor een paard maar toch) Maar mensen waar hebben we het hier eigenlijk over.... laat je paard toch zijn eerste paar levensjaren lekker paard zijn.. hebben ze ook verdient. Een gemiddeld paard wordt een jaar of 20-25 jaar nou de eerste 3 jaar ervanaf kan toch wel?? je kan je paard dan zeker 12 jaar lang rijden.... *bij wijze van spreken*.. zeg eens dat ik ongelijk heb?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:53

Pipo schreef:
Het kan inderdaad allemaal stef, maar waarom zou je het doen, je bereikt er helemaal niets mee, want al die dingen die je opnoemt zijn binnen een maand geleerd bij een jong dier. Laat ze lekker jong zijn, en uitgroeien.


ik heb veel niet gelezen maar dit vind ik eerlijk gezegd niet echt in slaan.
het gaat toch niet alleen om het rijden? toch ook om een band met je paard op te bouwen?
je bereikt er dus wel wat mee, je groeit met het dier op en krijgt een goede band met elkaar.
het is juist fijn om vóór dat je gaat inrijden een goede band met je paard krijgt, toch? voor een paard lijkt het me ook veel fijner om een vertouwt iemand op zn rug te dragen voor de eerste keer, dan meteen een vreemd iemand.

verder vind ik een zadel opleggen bij een 2 jarige niet veel kwaad kan, maar wel nutteloos. en natuurlijk niet een uur ofzo achter elkaar, maar af en toe op leggen en aan laten snuffelen kan best Lachen

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:58

Boogiegirl"]
[quote="Pipo schreef:
Het kan inderdaad allemaal stef, maar waarom zou je het doen, je bereikt er helemaal niets mee, want al die dingen die je opnoemt zijn binnen een maand geleerd bij een jong dier. Laat ze lekker jong zijn, en uitgroeien.


ik heb veel niet gelezen maar dit vind ik eerlijk gezegd niet echt in slaan.
het gaat toch niet alleen om het rijden? toch ook om een band met je paard op te bouwen?
je bereikt er dus wel wat mee, je groeit met het dier op en krijgt een goede band met elkaar.
het is juist fijn om vóór dat je gaat inrijden een goede band met je paard krijgt, toch? voor een paard lijkt het me ook veel fijner om een vertouwt iemand op zn rug te dragen voor de eerste keer, dan meteen een vreemd iemand.

verder vind ik een zadel opleggen bij een 2 jarige niet veel kwaad kan, maar wel nutteloos. en natuurlijk niet een uur ofzo achter elkaar, maar af en toe op leggen en aan laten snuffelen kan best Lachen
[/quote]

Boogie , ik denk dat pipo het hier heeft over het zadel op leggen..
Tuurlijk is het prachtig een vertrouwde band te krijgen met je paardje op zeer jonge leeftijd maar dat kan ook in het land ( een heel goed voorbeeld is udine met jantina )

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:17

Wij (lees: de paardenmensen) moeten allang blij zijn dat paarden accepteren dat er mensen op hun rug komen te zitten, die ze moeten dragen en dan ook nog eens hele moeilijke dingen van ze vragen *in de sport dan* moeten hulpen vlekkeloos kunnen/kennen. En moet alles tollereren wat een mens met hun doet [/quote]

accepteren????
ze hebben geen andere keuze, anders worden ze wel net zo lang gedwongen tot ze het wel doen, of afgemaakt.


maar dat is weer wat anders....

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:51

Jeetje wat een onzin hier nou allemaal toch weer Frusty Natuurlijk kan het geen kwaad om een 2 jarige een zadel op te leggen! Of het nu nut heeft of niet, het is niet schadelijk en daar gaat het om. Een paard zal de rest van zijn leven met de mens opgescheept zitten en jullie doen nu net alsof dat een hel is, alsof die eerste 3 jaren van zijn leven zijn "enige" vrijheid zijn. Waarom wel rommelen met een ouder paard en niet met een twenter (en jonger)? Ik denk dat als er met het paard van jongs afaan al mee gerommeld is hij veel beter voorbereid wordt op zijn latere job.

Dat gezeur altijd van: "laat een paard lekker jong zijn" (oftwel fliker hem in het land en doe er niets mee behalve de noodzakelijke verzorging). Prima als jij het zo wil doen maar zeur niet als iemand ander graag lekker bezig met zijn/haar jaarling. Zo raakt het beestje alleen maar vertrouwd met mensen.

Of vinden jullie het logisch dan dat je je jaarling in het land pleurt, hem er als 3 jarige uittrekt om hem vervolgens een leven te geven van 22 uur op stal en voor de rest werk onder het zadel en een uurtje in een zandpaddock? Als ie dan toch zo`n leven staat te wachten dan kun je maar beter zorgen dat ie voorbereid is met de dagelijkse omgang met mensen zodat het minder traumatisch is wanneer je hem als 3 jarige definitief uit het land trekt.

Maar goed jullie doen maar hoor, maar zeur niet dat het verkeerd is om een 2 jarige eens een zadel op te leggen, daar krijgt ie helemaal niets van en als de eigenaar dat nou leuk vindt, wat is daar mis mee? Een ouder paard doe je toch ook lappies om de benen en strikjes in de manen? Is ook niet schadelijk, maar alsof dat nut heeft..

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:01

zelf zou ik het absolut niet doen!!!!!
maar kijk wat je paardje er van vind.
ga vooral niet verder dan zijn grenzen.
meestal gefet hij zelf wel aan wat hjij kan en wat niet.
silvester doet nu ook niks.
in het land uit het land en poetsen.
en heel soms wandelen.
en sil is zo rustig al wat.
maar een als hij over een half jaar 2 is doe ik nog steeds het zelfde.
zie ik wel wat ik ga doen.
Laatst bijgewerkt door i_love_sil op 03-06-02 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:03

Pipo schreef:
Het kan inderdaad allemaal stef, maar waarom zou je het doen, je bereikt er helemaal niets mee, want al die dingen die je opnoemt zijn binnen een maand geleerd bij een jong dier. Laat ze lekker jong zijn, en uitgroeien.


Tuurlijk bereik je er wel wat mee! En ga bij jezelf na, een paard dat 3 jaar niets heeft gedaan en plots in een maand de hele school krijgt, of een paard dat die hele school uitgesmeerd over een jaar krijgt, welk paard heeft de meeste stress? (Hoewel een beetje stress gerust geen kwaad kan hoor) En waarom zou een paard niet "lekker jong kunnen zijn" als je er afentoe mee rommelt? Mensen met kuddes paarden hebben makkelijk praten en creeren deze mening vaak uit gemakzucht. Waarom zou je al veel bezig zijn met een jong paard als je ook alles er in kan stouwen als ie 3 is? Scheelt je een hoop tijd en geld en kunt er meteen op rijden. Maar wat nou als je enige paardje nog jong is? Is het dan maar meteen slecht als je je beestje meer aandacht geeft als iemand die een hele kudde heeft?

Trouwens ik heb paarden ingereden die idd pas met 3,5 uit het land geplukt werden. Ze waren allemaal een stuk meer gestressed (veel zweten, bokken tijdens de eerste kennismaking met het zadel, gewichtsverlies) dan de paarden die vanaf jongs afaan veel in handen waren geweest (die zich gedroegen alsof ze zadelmak waren geboren).

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:08

Trouwens, zullen we onze peuters dan ook meteen maar naakt in de speeltuin pleuren? We halen ze er alleen uit voor de voerbeurten, tandarts en inentingen. Pas als ze 18 zijn zetten we ze aan het werk.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:11

ik ben het met alle woorden van Pril eens!
soms zeuren ze zo dat het kwaad kan, je moet soms ook van het logische uitgaan. een zadel weegt voor zon groot dier toch nauwelijks wat? dus dat kan echt geen kwaad.
net als lange teugelen bv.(niet met longeren maar erachter lopen) als je alleen stapt en niet belast, kan het toch ook geen kwaad? wat maakt het nou uit als je ernaast loopt(wandelen) of erachter? okke heeft meestal een bit in, maar je kan het ook met halster doen.
er zullen best mensen zijn die het niet met mee eens zijn, maar meningen verschillen nou eenmaal en ik heb ook geen zin om hier weer een hele discussie op te hebben Lips are sealed

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:15

Kan dan niemad op het idee komen dat je beide manieren met elkaar kunt verenigen ?

Tuurlijk je jonge kleuter lekker op het land , in een kudde , met leeftijdsgenootjes en liefst nog alle andere leeftijden erbij ook.
Hoe natuurlijker , afwisselender landje , hoe beter !
Maar van jongs af aan mag het paard best voorbereid worden op z'n latere leven , en als hij van jongsafaan leert dat een mens ook leuk is en te vertrouwen is ,
zonder dat hij gelijk hoeft te werken , dan is dat toch alleen maar mooi
meegenomen ?

Lekker in de kudde , en bijvoorbeeld 2 x in de week een kwartiertje poetsen , meelopen , wat in de bak spelen met je mens ......
Dan maak je spelenderwijs kennis met je latere leven.

Kan natuurlijk ook allemaal met 3 jaar maar dan is het paard al een heel ander , eigenzinnig leven gewend en bovendien is hij dan al een heel stuk sterker en zelfstandiger.

Dan is ALLES ineens nieuw !

Sommige paarden zullen zich niet zo makkelijk aanpassen aan een heel ander leven ineens....

Kun je beter met een ukkie al wat frutselen en eens een zadeltje opleggen ,
wat enge dingen bekijken , leuke wandelingen maken.
Vertrouwen kweken , duurvermogen Clown .

Een vertrouwen van 2 jaar is waardevoller dan een vertrouwen van een maand ......


Enneh ...

[***] schreef:
bedoel *voor de mensen met kinderen* die zeggen toch ook niet tegen hun peuter van 4 jaar zeg ga jij nou eindelijk eens je wiskunde doen? je loopt al 3 hoofdstukken achter.


Tuurlijk ga je van een peuter geen wiskundige vraagstukken vragen.

Maar je kunt hem/haar wel vast spelenderwijs leren tellen ,
naam leren schrijven ,
namen van dingen / moeilijkere woorden , kleuren leren.

Tellen hoeven ze ook pas op school te leren en schrijven ook.
Maar hoe trots is zo'n kleintje als ze al zelf tot 10 kunnen tellen !

En als er op school dan mee begonnen wordt zijn degenen die het al geleerd hebben vol vertrouwen en blij , trots dat ze het al weten !

Een paard dat iets goed doet en beloond wordt is ook trots op zichzelf ,
en teverden over zichzelf.
Houdt er een goed gevoel aan over en wil meer hiervan.
Dus zal graag z'n best doen voor z'n baasje die leuke dingen met hem doet en hem bovendien nog eens enthousiast prijst ook !

Moet het natuurlijk wel op een nette , goede manier gebeuren ,
als je aanrommelt doe je meer kwaad dan goed.
Maar dat geldt ook voor een 3 of 4 jarige hoor !

Dus ik vind :

Paardje in kudde ,
maar regelmatig contact en bezig zijn met mensen ,
langzaam op een leuke manier voorbereiden voor later en vertrouwen ,
werklust plezier in de omgang met mensen kweken .

Zo , heel verhaal ! Knipoog

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:25

oke ff stemmen wie vind dat pril gelijk heeft toets 1
en wie niet toets 2
en dus ff geen tekstener meer bij zetten
ik toets 1

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:48

Ik vind het ook dikke onzin als je zegt dat op 2-jarige leeftijd een zadel opleggen slecht voor je paard is. Ik denk dat als je het spelenderwijs doet het juist leuk kan worden gemaakt. Waarom pas op zijn 3e beginnen en er dan wel binnen een maand er op kunnen rijden en nog geen maand later de eerste B-proef rijden? Alsof ie dan niet overdondert wordt! En dat is wel waar we naar toe gaan in deze wereld. De sportpaarden van tegenwoordig zijn op jonge leeftijd al uitgekakt (uitzonderingen daar gelaten).
Ik merkte destijds aan het jonge paard dat bij die van mij stond dat ze het erg interessant vond als ik haar ook een keer een poets beurt gaf. En dat hoofdstelletje in? Hmmm... dat bitje is wel vreemd, maar je kunt er wel op smakken. He, in als ik die in krijg dan gaan we lekker buiten spelen (ik nam haar aan de hand mee op buitenrit). En toen dat goed ging het zadeltje opleggen. he die krijgt Des ook altijd op, ben ik nu ook groot? Allen die singel onder de buik die is niet zo fijn... Maar na een paar keer wende ze er ook aan. Ik denk dat dat bijna net zo belangrijk is als voetjes op tillen en poetsen, als je het maar op zijn tijd doet en je paard niet overdondert.