Stelling : een paard van 2 alvast zadel op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:17

Pipo schreef:
Lekker laten uitpuberen tot 3 en dan wat mee gaan doen, in de winter, en vervolgens de zomer dat hij 3,5 jaar oud is, ook nog het seizoen het land in, en dan in september gaan oppakken.

helemaal mee eens.
Laat die jonkies nu eens lekker jong zijn.
Van het 1 komt meestal het ander.
Je paard kan het meerendeel van zijn leven nog onder het zadel, laat hem die 3 jaartjes, toch paard zijn.

Soms kan ik er best pissig om worden omdat mensen steeds zo'n haast hebben, waarom kopen ze dan geen ouder paard.
Dit laaste is overrrigens algemeen bedoelt Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:26

Zoal pipo zegt, een jong paar wat alleen maar in de hand kwam voor entingen en smid, kent zonder geweld of rare dingen binnen een maand alles.
Dus waarom een jong paard er al mee lastig vallen?

Of zullen we kleuters ook vast vakantie werk laten doen, er zijn zoveel vacatures, kan de leefdtijdsgrens een stuk naar beneden.
Imo dus hetzelfde


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:56

Shaienne schreef:
een paard van 2 DIE DAAR AAN TOE IS kan best wel een zadel dragen. Alleen geen ruiter.


Wat een bulsh*t zeg
idd de ruiter kan niet wachten, koop dan toch een oudere, daar kun je mee aan de gang gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:10

dood zal hij er idd niet van gaan.
En dat hij nu trots links en rechts kijkt?
ik denk eerder onwennig links en rechts, maar oke jou feestje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 15:46

Citaat:
(Ik snap trouwens niet waarom niemand vreemd op kijkt als ik een 2.5 jarig paard een deken op leg, terwijl me dat een stuk enger lijkt dan een zadel, waar wel een hoop mensen over vallen


Daar zou ik dus ook over vallen.
waarom moet in godsnaam een 2 jarige een deken op?
Zie daar het nut niet van in.
Een deken doe je op zodat zijn haren niet te lang worden. Omdat een paard moet werken en met zijn lange haren te nat blijft.
Een 2 jarige mag nog niet werken dus een deken op is ook onzin.

Verder kan ik je mededelen dat 3 jarige paarden die voor het eerst een deken op hebben helemaal niet gek doen, dus ook dan de vraag waarom er al aan beginnen als ze 2 zijn.

Nogmaals koop een ouder paard als je er mee wilt frutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:03

Talida"]
[quote="runningkawa schreef:
Nogmaals koop een ouder paard als je er mee wilt frutten.


en net moesten we nog een ouder paard kopen om op te rijden, of is dat hetzelfde al frutten? Het is juist zo leuk om met een jong paard te frutten, en denk niet dat die 30 minuten per week (laat het af en toe misschien iets meer zijn) de overige 10.000 per maand erg beinvloeden in het lekker opgroeien
[/quote]
bij mij is dat idd bijna hetzelfde.
Net zoals pipo zegt, de opfok in, en paarden voeden elkaar daar op, en je krijgt het fijnste karakter paard wat je, je maar kunt wensen.
En echt eentje die uit het land komt en alleen maar in de hand is geweest voor het hoognodige, kun je zo borstelen, binnen een paar keer de hoeven pakken. En zo longeren en alles.
Daar hoef je geen jaren mee bezig te zijn.
En ik heb genoeg jonge paarden gezien om dat te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:40

Citaat:
Sommige paarden, met name slimme en getalenteerde paarden, vervelen zich snel en kunnen lastig worden als ze te weinig prikkels krijgen

Idd op stal of thuis vervelen ze zich.
Wij mensen bedenken dan maar wat oplossingen zolas een bal waar voer uit komt gerold zodat je paard er lekker gefrusteerd van word.

Gooi je ze in de groep met anderen vervelen ze zich geen sec. en hoef je ook geen rare toeren uit te halen om ze geen kuren te laten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:20

Citaat:
Helemaal mee eens... maar dit geldt niet alleen voor jonge paarden Lachen

En daar ben ik het dan ook weer helemaal mee eens.
Voor alle paarden is het goed om met andere buiten te spelen.
Ik merk dat ook meteen met rijden.
Ze willen dan alles voor je doen, lekker attent op wat je vraagt.
En niet drammerig om te bokken enz.

Voor elke leeftijd is een paard, paard laten zijn goed.
En voor de ruiter een genot om zulk paard te mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:58

Citaat:
Of vinden jullie het logisch dan dat je je jaarling in het land pleurt, hem er als 3 jarige uittrekt om hem vervolgens een leven te geven van 22 uur op stal en voor de rest werk onder het zadel en een uurtje in een zandpaddock

Ook ben ik een tegenstander van paarden die bijna 24/7 binnen staan.
Op zulke stal zal die van mij nooit komen, dus nee dat is idd niet logisch.

Citaat:
Trouwens ik heb paarden ingereden die idd pas met 3,5 uit het land geplukt werden. Ze waren allemaal een stuk meer gestressed (veel zweten, bokken tijdens de eerste kennismaking met het zadel, gewichtsverlies) dan de paarden die vanaf jongs afaan veel in handen waren geweest (die zich gedroegen alsof ze zadelmak waren geboren).

Raar, juist de paarden die ik als 3 jarige zadelmak heb gemaakt die uit het land kwamen, zijn nooit gestrest geweest, en van allemaal, en ik zal je zeggen dat waren er een hoop, heeft er precies 1 gebokt naar het zadel.

Dus de methodes van zadelmak maken en de voorbereiding daarop, zullen dan blijbaar verschillend zijn.


1tje heb ik er niet zadelmak gekregen, die bleef maar bokken op het zadel, en dat was er 1 die van veulen af aan elke dag in de hand kwam.
Dus al geen goede revaring voor mij.

En dan zal ik het maar niet over de 5/6 jarige hebben die ze na veel ellende komen brengen omdat hij "gemeen" is.
Dit zijn dus ook de niet opgevoede paarden, niet opgevoed door mensen wel te verstaan.
Dieren voeden elkaar gewoon veel beter op, daar kunnen wij als mens niet tegen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:04

Voor mij een reden om als enigste paard niet een jonkie te kopen.
Bang dat er te veel mee gefrut word en het paard niet in zijn waarde gelaten word.
En als je dan toch een paard koopt om te rijden, en je hebt geen andere blijft het voor vele te aantrekkelijk om netjes te wachten tot het paard er aan toe is. En als er met de 2 dan het zadel opligt en dat gaat goed, word er binnen de korste keren is overheen gehangen, en in notime op gereden.
En een klein sprongetje kan ook geen kwaad, toch?
En als ze 8 jaar oud zijn is het paard versleten, hoe kan dat dan toch?

En vele kopen een veulen want die is goedkoop Verward
Ik geloof dat ze dan veel over het hoofd zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:43

EEn veulen is goedkoper dan een 3 jarige, vandaar dat mensen vaak een veulen kopen, alleen vergeten ze wel even dat er 3 jaar eten entingen enz bij geteld moet worden. Verward

En als jij een 3 jarige koopt, uit een koppel, die niet zadelmak is zit je ook niet met andere mensen hun fouten te kijken.

En natuurlijk weet ik dat er veel mensen zijn die wel netjes kunnen wachten, maar lees bokt maar eens na hoeveel vragen er zijn geweest of je een 1,5 jarige 2,5 jarige al mag longeren.
En dit gebeuert niet alleen op bokt, maar ook in je omgeving.
En deze mensen zitten er voor de 3 jaar ook op.
En ik vind dat gewoon te vroeg, wat een ander doet moeten ze zelf weten Haha!
Maar ik zou het nooit doen. Ik wil geen extra risico lopen voor een blessure.
Er zijn genoeg paarden in NL die wel 3/4 jaar oud (en ouder) zijn en waar je dus wel mee aan de gang kunt, waarom perse die jonge beestjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:57

Denk het ook Haha!
Dit is dus een nadeel van een forum, het klinkt (schrijft Haha! ) soms anders als je bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:32

Ja wennen aan een halster doe ik ook dan pas.
Al krijgen ze die dus wel om om het moment dat b.v. de smid komt of als ze een wormkuur krijgen. maar daarna weer af. Te gevaarlijk om een kudde paarden met halsters buiten te zetten.

Verder zul jij je veulen natuurlijk ook al vast zetten of niet?

Zal ik je dan vertellen hoe groot risico het is als je veulen een keer gaat hangen.
Ken dus ook iemand die dat bij zijn veulen deed.
Veulen is gaan hangen en doordat alles nog niet zo stevig is bij een veulen heeft ze bij zichzelf de rug wervels uit elkaar getrokken.
Iets wat de eigenaren niet wisten.
Maar toen ze het paard wilde beleren kon dat paars dus absoluut niet tegen een zadel en al helemaal niet tegen het gewicht van de ruiter.
Ze hebben er na een tijd toch de DA bij gehaald.
Deze heeft dus die uit elkaar getrokken wervels geconstateerd, en volgens hem kwam dat vaker voor bij veulens die zijn gaan hangen.
Helaas niks meer aan te doen.

Alweer een rede voor mij op ze eerst sterker te laten worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__ en 38 bezoekers