zichtbare gebreken melden of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zichtbare gebreken melden?

ja, dan heeft de koper meer plezier van het paard
35 (83%)
nee, de koper heeft onderzoeksplicht
7 (16%)

Totaal aantal stemmen: 42


germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

zichtbare gebreken melden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 08:07

Ik ben best wel eens beniewd of jullie zichtbare gebreken bij een paard bij verkoop zouden melden of niet, zoals ongelijke hoeven, onregelmatigheid in de beweging, gallen, dikke sprong, kopschuwheid enz.
De koper heeft immers een onderzoeksplicht en dit zijn zichtbare gebreken, al moet er soms goed kritisch gekeken worden.
Volgens mij is de verkoper alleen verplicht om verborgen gebreken te melden en zichtbare gebreken hebben geen meldingsplicht.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 08:21

Als ik de koper was en ik koop een paard zeg maar voor mijn dochterje van acht, en ik kom er na een tijdje achter dat het paard gebreken heeft wat mij dan uiteraard geld kan kosten is dat wel erg balen voor mezelf en mijn dochter.
Ikzelf probeer altijd eerlijk te zijn met vele dingen. Ja, soms een lie for my own good kan natuurlijk geen kwaad, maar met het kopen van paarden en dergelijke vind ik wel dat je eerlijk moet zijn en de gebreken van het paard aan de koper melden. Ik zou ook niet graag met een paard opgescheept willen zitten die ik gezond kocht en dan met gebreken op de proppen komt. Dat is wel vreslijk balen dan! Boos!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 08:23

Het gaat hier dus om zichtbare gebreken hoor, die kan een kenner zien. Dus geen onzichtbare gebreken.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 08:26

Ik vind dat de koper zelf moet onderzoeken of het wel een geschikt paard is. En als hij er weinig verstand van heeft, iemand meenemen die er verstand van heeft en altijd laten keuren door de dierenarts.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:11

Ik zou willen dat mijn pony naar een goed adres ging waar ik ook nog zou mogen gaan kijken. Ik zou dus zoveel mogenlijk informatie geven zodat hun ook een goede keuze maken en niet achteraf spijt krijgen.(en haar weer doorverkopen)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:16

Ik zou een zichtbaar gebrek melden als dat gebrek aanleiding zou kunnen geven tot het denken aan een onzichtbaar gebrek, maar dat niet zo is.

Verder zou ik hem voor een prijs verkopen dat de koper wrs toch een klinische plus rontgenkeuring zou laten doen Haha!

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:18

het is niet verplicht en een koper moet zichtbare gebreken natuurlijk zelf kunnen herkennen en anders wel de keurende dierenarts. Helaas komt het vaak voor dat mensen die voor het eerst een paard kopen nog geen eigen dierenarts hebben en laten keuren door de arts van de verkoper, dat hoort geen probleem te zijn, maar soms zie je dan dat er toch niet helemaal objectief gekeurd wordt. Los daarvan, dat het niet perse hoeft, ok, maar het is natuurlijk wel zo netjes om dat soort dingen even te vertellen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:18

De koper moet zichzelf overtuigen dat dit paard het juiste is voor hem, of juist niet. En heeft hij daartoe niet de juiste kennis, dan moet hij die kennis inhuren, anders is hij gewoon dom bezig. Komt er dan wat van, dan is het echt Eigen Schuld, Dikke Bult...

Als verkoper hoef jij je klandizie geen argumenten te geven om van de koop af te zien. Als je het aan de buitenkant kan zien, is het gewoon geen verborgen gebrek en ben je niet verplicht om het te melden. De koop kan er achteraf ook niet om worden ontbonden...

Twijfelachtig is nog het gebrek wat wel zichtbaar is met een rontgenonderzoek, maar niet zo met het blote oog. Ik vind dat geen verborgen gebrek, immers, als de koper onderzoek doet zal het aan het licht komen.... maar ja, niet iedereen denkt daar zo over...ik ben benieuwd hoe de jurispredentie is in zulke gevallen....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:14

Ik zal het wel zeggen.
Ook zeg ik het als ik denk dat een pony niet geschikt is voor bepaalde mensen.

Ik heb liever dat mensen mij weer opbellen met de vraag of ik nog een zelfde pony te koop heb omdat ze zo tevreden zijn, dan dat ze achteraf problemen hebben.

Je hebt sneller een slechte naam met paarden verkopen dan een goede...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:19

Verkoper is verplicht om gebreken te vertellen, omdat veel verkopers het niet doen is het slim om een paard bij aankoop door een goede veearts klinisch en rontgenologisch te keuren.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 10:24

maar zichtbaare gebreken hoef je als verkoper toch niet te melden?? en een pony laat je toch nooit rontgenologisch keuren???
Klinisch goedgekeurd, met vermelding van bijvoorbeeld ongelijke hoeven, dan hoef je daaar als verkoper toch niet ook nog extra melding van te maken en dat door die hoeven de pony misschien onregelmatig loopt??
Ik vind het lastig, omdat m'n exverzorgpony dus door de eigenaar verkocht is zonder vermelding van zichtbare gebreken (ik was bij het bezichtigen aanwezig, maar heb me niet bemoeid met de eigenlijke verkoop, alleen de pony positief aangeprezen en verteld dat ze wat schuw bij het hoofd is omdat een hengstenhouder haar wat aangedaan heeft, ik weet dus ook niet wat ervoor betaald is en wat de eigenaar precies gezegd heeft).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:29

De naam zegt het al: zichtbaar.
Je kunt ze er op wijzen, maar er niet op wijzen is nog niet hetzelfde als het gebrek verzwijgen (wat bij onzichtbare gebreken wel het geval is) je mag van de koper toch immers ook wel een beetje gezond verstand en 2 ogen in z'n hoofd verwachten?

En waar leg je de grens van een gebrek? Is een schoonheidsfout al een gebrek? Of is het een gebrek als het in de weg staat voor het doel waar het paard voor aangekocht wordt? Of...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:31

Als fokker wijs ik op de zichtbare gebreken hoewel ik weet dat het niet verplicht is.Maar je hebt als fokker ook je naam hoog te houden dus vandaar ik het erbij meld.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 10:41

Nou in dit geval ging het om een pony die dus licht onregelmatig geboren is. Ik heb er dus ook een zadelrubriek op de keuring meegereden en een onderlinge wedstrijd, maar nooit de melding onregelmatig gehad. Het is zo weinig dat de pony zelfs 2 keer een eerste premie heeft gehaald.
Die ongelijke hoeven zijn er volgens de veearts de oorzaak van. Dit is dus wel op het klinisch keuringsformulier vermeld, maar niets over de gangen. Ze tilt het ene been iettsje hoger op.
Kreupel is ze nooit geweest. Ze heeft ze hard beenwerk, dat krijg je met 87% arabier. Ook alle buigproeven waren goed en het longeren op de weg ook.
Nu beweren de kopers dus dat het hoefkatrol is (de eigenaar neemt het paard niet terug zonder dat het op de foto's is aangetoond) en dat de pony kreupel is. Nou, ik heb die pony dus nooit kreupel gezien en ik weet zeker dat die onregelmatigheid door de kopers over het hoofd is gezien.
Maar als die pony nu echt kreupel is, dan is het daar gebeurd en is het dus ook geen verborgen gebrek. Ik denk gewoon zelf dat de pony niet bevalt en dat kopers iets zoeken, maar ja, wat niet aangetoond is, gaat ook niet weer terug.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:43

Ja, ik zou het wel doen.
Stel, je zegt het niet en het valt de koper ook niet op (goed, stom van de koper maar ja). Een half jaar later komt de koper erachter en wil het paardje daarom niet meer, maar het was zichtbaar dus hoef je hem niet terug te nemen (je hebt die mogelijkheid niet). De koper wil hem toch kwijt, gevolg hij gaat naar slacht (oké dit is wel extreem, maar het is maar een voorbeeld). Zou ik toch wel behoorlijk balen als dat met mijn paardje zou gebeuren, want je verkoopt hem toch ook niet zomaar, je geeft wel om het beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:53

Ze moeten kunnen aantonen dat het gebrek bij verkoop er al zat, dan kun je juridisch gezien iets, anders hebben ze gewoon pech. Daarom moet je altijd rontgenologisch en klinisch keuren ook bij een pony!!.

Maar "gebreken" ( karaktereigenschappen) als kopschuw ed, vind ik dat je het rustig kunt zeggen, ik prijs de paarden ook bij verkoop altijd aan, maar mocht ie echt iets hebben ( moeilijk met opstijgen bijv) meld ik het er altijd bij.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 10:58

dan hoeft deze pony dus niet terug, er is niets afgesproken over foto's.
Nu pas willen die mensen fotos omdat de verkoper eerst het gelijk van de koper wil weten. Mocht de pony in dit geval iets hebben, dan was het onwetendheid van de verkoper, want die heeft ook geen foto's laten maken en de kopers hebben het niet gevraagd. En nu een maand later beweren ze dus dat die pony een verborgen gebrek heeft.
Nou, ik hoop dus echt dat die pony rontgenologisch niets mankeert, anders doet de verkoper haar naar de slacht, en dat terwijl je er nooit wat van gemerkt hebt, ze is nooit kreupel geweest.
En als de pony niets mankeert, dan heb ik echt zoiets van, die kopers zijn domgeweest, onregelmatigheid is immers te zien (soms wel moeilijk) en ze hebben een emotionele aankoop gedaan (1 keer kijken en direct kopen). Eigen schuld zou ik dan zeggen, maar goed, ik heb de pony dus niet verkocht, ben alleen erbij geweest (kon hem niet voorrijden i.v.m. m
n rug, dus hebben ze zelf gereden, ik heb alleen gelongeerd, ze hebben zelf alleen gezadeld enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:12

als ze kunnen aantonen met foto's dat het voor de verkoop er ook zat, heb je een probleem,volgens mij moet je hem dan terugnemen.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:03

Als je het écht zeker wilt weten zou je het boek "verborgen gebreken"
van dhr Dr. Breukink moeten lezen. Daar staat precies in wat de
antedateringstermijn is van ieder verborgen gebrek (en wat
onder 'verborgen gebrek' valt. Neem bijvoorbeeld droes, ik meen dat de
antedateringstermijn voor droes 6 of 7 dagen is. Dit houdt in dat droes
zich binnen deze termijn (kan) openbaren. Mocht je binnen deze dagen er
achter komen dat je net aangekochte paard droes heeft mag je hem
terugbrengen. Maar als het paard na 3 weken droes krijgt kan dit niet
meer want dan is de termijn van gebrek verstreken. Daarom 'moet' je als
je een paard koopt en hij wordt bijvoorbeeld na 3 weken kreupel gelijk
met de verkoper bellen om het te melden en als blijkt dat de
antedateringstermijn 2 maanden is dat 'kan' de verkoper dit geweten
hebben omdat het een gebrek betreft die al eerder opgemerkt kan zijn.
Dus moet hij het paard terugnemen, ook al was het niet bekend.
Wat mijzelf betreft: als een paard een zichtbaar gebrek heeft vindt ik
redelijkerwijs dat de koper dit ook moet kunnen zien er staat niet voor
niets 'zichtbaar' gebrek. Dus als je een paard koopt, wel of geen
verstand, laat hem/haar keuren want de dierenarts zal zo'n gebrek zeker
opvallen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:16

Om gezeur achteraf te voorkomen zou ik een zichtbaar gebrek ook melden. Want anders kun je van die situaties krijgen waar Germie zich nu in bevindt. Want niet iedereen heeft genoeg verstand van paarden om direct alles te kunnen zien.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 13:18

ik bevind me er niet in, maar de verkoper van de pony. Ik heb helaas geen eigen dier.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:06

Ik denk dat het uiteindelijk in het belang van het paard is om ook de (nauwelijks) zichtbare gebreken te melden.
Hiermee kun je grotendeels voorkomen dat de koper achteraf toch voor een verrassing komt te staan, ook al zou je natuurlijk uit principe kunnen stellen dat de koper verantwoordelijk is.
Dit blijft altijd een vaag gebied, want wat voor de ene partij een duidelijk zichtbaar gebrek is, kan voor de andere partij lastig waar te nemen zijn.
Door het niet te melden is het paard misschien makkelijker te verkopen, maar uiteindelijk is de situatie voor niemand bevredigend.
Zoals in het voorbeeld van Germie is de koper ontevreden, de verkoper zal ook niet echt happy zijn door de vervelende nasmaak van de verkoop.
En voor het paard is het al zeker triest, want die staat nu een onzekere toekomst te wachten.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:19

ik weet niet wat wel en niet verplicht is, maar als ik ooit Toscar zou moeten verkopen, zou ik de koper uren vertellen hoe Toscar zijn gedrg is.
(en vaak laten komen proefrijden enzo)
Want de koper zoekt misschien het perfecte paardje, maar ik zoek ook de perfecte koper! (en niet dat hij na een maand weer te koop staat)

Ik zou dus alles vertellen!

Ik ben ook ooit bij een pony wezen kijken... lijk super en ik was super enthousiast! maar mijn vader had met de barman *kende hij* staan praten en die raadde die pony af! *na een uur rijden liep ze vaak kreupel ... en dat hadden die eigenaren niet gezegt!*