veulentje met een kort been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

veulentje met een kort been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 19:29

Bij mijn verzorgpaarden is er een veulentje met een te kort been geboren. de moeder is pas 2 en het veulen is 2 weken te vroeg geboren. de moeder is perongeluk drachtig geworden.
Dat ene beentje is dus korter dan de andere drie. hij loopt ook kreupel. valt hier nog wat aan te doen of kan het nooit meer goed komen?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 21:37

Ik heb ook een paardje gekend met een korter been, dat was een draver bij ons op de manege vroeger (nou kom ik daar niet meer).Die liep gewoon mee in de lessen op ijzers.
Ik weet niet waardoor het kwam ofzo dat dat been korter was, maar ik denk dat dat wel op te lossen is met speciaal beslag (dat aan het korte been hoger is zodat ie op steunzolen loopt of plateauschoenen om het zo maar te zeggen)
Iemand die ik ken heeft ook ooit eens een veulen gefokt met dit probleem en die heeft er steunzooltjes onder laten zetten( speciale hoefijzers dus).ik denk wel dat ie daar z'n hele leven mee moet rond lopen dan maar het zou zo opgelost kunnen worden denk ik

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 21:38

Als ik jou was zou ik de DA eens laten komen om zijn oordeel te geven.

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 21:59

Dat van die ijzers had ik zelf ookal bedacht, maar dat zal wel heel duur zijn en het paardje is niet van mij dus ik kan niet zeggen dat ik het wel even wil betalen, maar zal het er eens over hebben.
Bedankt.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 12:07

net wat cody zegt
vergeet de DA niet!
die geeft je wel de mogelijkheden en kansen van het veulen
suc6 ermee

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 14:02

Dan weet ik het ook niet, bel de DA maar die kent er ongetwijfeld mer van dan wij.
Een kort been gaat niet ineens op de goede lengte groeien dus ijzers lijken mij de enige oplossing

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:20

Dit lijkt me een typisch gevalletje voor de DA !
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met dit soort problemen, maar het lijkt me wel belangrijk dat er snel naar gekeken wordt.
Je zou inderdaad zeggen dat speciaal beslag misschien uitkomst kan bieden, maar dan vraag ik me af hoe dat nu moet Verward
Tot de tijd dat het paardje op beslag kan, lijkt het me ook niet echt gunstig om hem op 3 benen rond te laten modderen.
Wat zullen de gevolgen voor later zijn ???
Beslist aan de DA vragen dus !

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:27

De Da inlichten..
lijkt me niet gezond voor dat paardje...
maar de Da zal daar een beter oordeel over kunnen geven, denk ik zo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:36

Ik ken een geval dat niet goed is afgelopen. Ook dit veulen had één kort achterbeen, en tijdens de groeispurten had hij duidelijk veel pijn. Hij kon niet ravotten met andere veulens tijdens de opfok, en ging iedere confrontatie uit de weg. Uiteindelijk is besloten om hem in te laten slapen.