wat komt er allemaal kijken bij een eigen paard / pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

wat komt er allemaal kijken bij een eigen paard / pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-02 11:47

ik weet natuurlijk wel ongeveer wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen paard of pony hebt maar ik dacht misschien zijn er nog dingen die ik zo gauw niet weet dus vraag ik het maar even.

wat komt er allemaal kijken bij een eigen paard / pony. dan heb ik het voornamelijk over de kosten.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 11:59

wormenkuur
hoefsmid
keuring (bij de aankoop?)
hooi en stro (zorg dat je al een adres heb)
stalling
biks
weiland (miss ook daar stallings geld voor )
al je spullen, zadel hoofdstel deken borstels beschermers enz enz enz
als je em thuis stalt zal je ook kruiwagen en mestvorken moeten kopen (kosten meer dan je denk!)
ehm ik vergeet vast een hele hoop! maar andere bokkers springen vast wel even in Haha!
oh ja inentingen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 12:00

Tja, waar je rekening mee moet houden zijn de steeds terug kerende kosten. Je maandelijkse stallingskosten moet je in eerste instantie natuurlijk kunnen betalen, dan komt er misschien om de 8 wekene misschien een hoefsmid, om de 3 maanden een wormenkuur, 1 of 2 keer per jaar een inenting en dan bijkomende kosten voor voer en lekkers natuurlijk.

Houdt er ook rekening mee dat je spullen zoals zadel, hoofdstel en zeker dekens kapot kunnen gaan en dat je daar dus een potje voor achter de hand hebt, niets is namelijk vervelender en onveiliger dan dat je kapotte spullen hebt en je kunt ze niet laten repareren of je bent niet in staat om nieuw spul aan te schaffen.

Als laatste komt er natuurlijk je eigen rijkleding bij.......ookal denk je vaak ik redt het nog wel even met 1 rijbroek, nee......dat gaat je gauw vervelen Haha! je wilt meer rijbroeken, voor de zomer dunne en voor de winter dikke en al het andere wat je steeds nodig denkt te hebben om te kunnen rijden (ik spreek uit eigen ervaring Knipoog )

Veel succes met het opmaken van een kostenplaatje!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:56

En dan heb je natuurlijk ook nog de wondsprays, betadine, uierzalf, zonnebrand (leuk zo'n pony met een roze neus) enz.
Halsters, touwen, vet en zeep voor je tuig.
En nog veel meer, kan het nu even niet bedenken allemaal, maar onze kast is meer dan vol. *LOL*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:57

O ja, en heel veel tijd natuurlijk

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 20:06

en als je gaat rijden is les aan te raden, dus of bij een club, of een priveles van emand. Het is maar net hoe goed je instructeur is en hoeveel die per uur vraagt.
Maar dat kan toch flink oplopen, als je dure lessen hebt ( Schijnheilig heb er ervaring mee)

Mijn pony heeft er een handje van alles te slopen... nou hij is het nu aan het afleren, maar mijn hoofdstel is al meer gerepareerd als gekost heeft bij aanschaf!
Verder moet je ruiterzaken voort bannen, want je koopt altijd veeelste veel.

Al je vrije tijd gaat er in (en geld Haha! )
Natuurlijk is het dit wel allemaal waard!
Lovers

Ik zou een duidelijke lijst maken, wees reeƫl en informeer. Zorg dat je een stalling/wei hebt, eventueel een adres voor hooi en stro, bij wie je les kan krijgen en hoeveel dat gaat jkosten per maand...
Reken een bedrag uit per maand, reken dan nog een vast bedrag voor reparatie en nieuwe spullen (ligt aan je eigen uitgave... Haha! dit loopt snel op!) Dan nog een leuk bedrag achter de hand oor eventuele Da kosten of als je paard iets van schade aanricht en daar niet voor verzekerd is...

er komt meer bij kijken als je denkt...

en als je dan ook nog wedstrijden wil gaan rijden,... gaat het nog meer kosten!
MAaar het is het zeker waard!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 04:55

Hier heb ik dus een heel leuk voorbeeld voor.
Ik kocht DC verleden jaar augustus en het was de bedoeling dat we haar zouden trainen voor de opkomende wedstijd in juli. Wel, ik vond het dus ontzettend leuk om een eigen paardje te hebben zonder er eigenlijk bij stil te staan wat er allemaal kon gebeuren.
Een paar maanden geleden bezeerde DC haar voet. Ze had zich ergens aan gesneden en zodoende de veearts moest komen. Een maand later had ze haar ander been bezeert en de veearts kwam weer. Intussen had ze ook haar voorbeen, de knie bezeert. Tja, het is een brokkenpootje dus! My problem child?
Welnu, mijn rekening is nu zo'n ongeveer 308 Euro's. Weet niet echt of dat veel is, maar ik vind het veel als ik het omreken in Dollars. Nu realizeer ik me dat er veel meer bij komt te kijken dan alleen maar een paardje te onderhouden. Gelukkig betaal ik maar 44 Euro's voor de stalling en de voer krijg ik gratis. Mijn extra voer voor haar kost me 9 Euro's. Dus het is niet moeilijk om haar te onderhouden maar als de veearts zal moeten blijven komen zal het een duur grapje worden.
Ik heb het geluk dat ik alles kan afbetalen voor de veearts of ik zou mijn paardje moeten verkopen.
Zodoende zie je maar dat dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de stalling en het eten!

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 07:30

bedankt voor al jullie reacties. ik wist dat er veel kwam kijken bij een eigen paardje maar het is toch wel veel als je het allemaal opgesomt ziet staan

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:01

Spaar vooral voor de veearts.. ik heb dan wel erg veel pech gehad, maar alles bij elkaar opgeteld heeft de veearts me het eerste jaar meer gekost dan de aankoop van mijn paard.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:23

En wat denk je van tijd?
Wat als je paard ziek wordt, kan je hem naar de kliniek brengen? Heb je iemand met auto en trailer als back-up? Ook tijdens 'kantooruren'?

Als er wat is met je paard, kan je er donder op zeggen dat dat op dinsdag ochtend gebeurd, wanneer je eigenlijk op je werk hoort te zitten, of juist een tentamen moet maken op school. En de hoefsmid werkt ook echt veelal overdag, niet in het weekend. De dierenarts komt ook het liefst tijdens kantooruren, de paardentandarts al helemaal....

Het is een heel georganiseeer, dat paardje-houden..... Je moet er wel zijn als dat dier je nodig heeft....Het is meer dan poetsen en rijden en de rekening betalen Scheve mond

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:53

ik heb een spaarrekening die alleen bedoeld is voor Prisca. Het geld wat daar op staat, kan ik gebruiken als ze eens een rare streek uithaalt of gewoon pech heeft en ze daardoor geopereerd moet worden of iets dergelijks duurs. Ik wil niet dat ik haar daar om zou kunnen verliezen dus dan maar genoeg geld achter de hand.
Ook moet je denken aan de kosten van alles wat stuk kan. Dan denk je eindelijk alles compleet te hebben, gaat er weer wat stuk. De onverwachte kosten zeg maar...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:31

Wat een goed idee zeg zo'n rekening openen voor je paard. Ik ga per volgend jaar de verzekering uit (dit kost 700 euro per jaar) en ga dit geld voor calamiteiten op een rekening storten, en wellicht dat ik automatisch een bepaald bedrag per maand naar deze rekening overmaak, voor de overige uitgaven.... (volgens mij heb je dan wel een beter zicht op de exact kosten van je paard, maar volgens mij is dit niet altijd even goed, wat het kost wat zeg!)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:53

Dierenarts kosten... daar moet je echt rekening mee houden. Het is hier al een paar keer gezegd, maar dat is echt iets wat veel kost en je wil je paard toch geen pijn laten lijden.
Tuurlijk koop je een gezond paard. Maar ook die kunnen ziek worden, gewond raken of weet ik veel wat!

Succes in ieder geval...