Hoog gras in weiland...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Hoog gras in weiland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 18:48

Kan je daar je paard opzetten???
Als een paard het niet echt gewend is kan dat toch voor ongeveer 2 uurtjes en dat rustig opbouwen, ofzo???
Alvast bedankt!!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:51

hangt er vanaf hoe hoog. als het erg hgoog is zou ik met een uur beginnen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 19:15

Hoog gras is wat ouder gras, en daarom minder eiwitrijk. Ik heb dus liever dat het gras wat hoger s als mijn paard de wei in gaat als dat het van dat jonge volle gras is. Mijns inziens geeft hoog gras minder risico op problemen dan kort gras.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:57

Het nadeel van hoog gras is dat ze het heel snel vertrappen en dan niet meer eten. Zonde dus eigenlijk. Ook is het heel moeilijk uitmesten (voorzover je van plan was mest te ruimen in het weiland)
Ik zou het eerst een keer een stuk maaien, tot een centimeter of tien, 15 en dan steeds maar een klein stukje van het hoge erbij geven zodat ze weinig vertrappen en langs het randje af eten.
Langer gras is houtiger, tenzijn je heel zacht breedbladig gras hebt staan (heerlijk om te plukken, maar erg eiwitrijk volgens mij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 10:56

Wat ik altijd doe als ik mijn paard over laat gaan van brokken op gras, is eerst beginnen met een kwartiertje aan de hand laten eten (dan krijgt ze nog wel brokken), dat langzaam verlengen naar en halfuur, dan drie kwartier, uur, enz. totdat ik op 2 uur zit. Vanaf het moment dat ze een uur gras eet krijgt ze de helft minder brokken, en hoe langer ze op het gras staat hoe minder ze krijgt. Op het laatst staat ze op 2,5 uur in gras en dan krijgt ze geen brokken meer, toen was het gras nog vet en vol, nu is het al flink korter gegeten dus staat ze er 3 uur op. Op het allerlaatst in het najaar als er niet zoveel vol gras in staat gaat ze een uur of 4 de weide op. Je moet gewoon rustig de overgang laten maken.