ik twijfel wie weet hier meer van...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

ik twijfel wie weet hier meer van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 13:35

mijn paardje is tenger gebouwd (er staan genoeg foto's op bokt Haha! )
kan zij dan wel springen?
want vandaag belde de vorige eigenaar en tijdens het gesprek kwam springen naar voren.
hij zei dat ik dat beter niet kon doen omdat ik haar anders na een jaar naar de slacht kon brengen (en das natuurlijk niet de bedoeling)
denken jullie dat het niet veel uitmaakt?
ik heb trouwens al wel veel met haar gesprongen en gaat tot nu toe altijd goed.
maar jullie mening (en ik zal ook zeker de DA vragen hoor)
maar wat denken jullie Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:38

nou als er medisch niets mis is en ze doet het met plezier en jij bent niet over dreven zwaar. zie ik geen probleem hoor. geniet maar lekker van haar dan hoor.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:41

Je bedoeld Magnet?
Die is echt niet tenger hoor, maar normaal gebouwd zo op de foto's.
K zou nie weten waarom je daar niet mee kunt gaan springen Verward .
Denk ook niet dat de vorige eigenaar zoiets mag zeggen, tis immers zijn/haar paard niet meer. Of weet hij iets over de gezondheid (knieen ofzo) wat jij niet weet.
Want van springen gaan ze echt niet naar de slager hoor. Haha!
Daarbij is het een welkome afwisseling van het dressuur werk, dus waarom niet.

Succes!
Viv

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:42

Nou rare vent hoor ? Zou betekenden dat je met arabieren niet mag springen want dat zou slecht zijn ??

man man wat maken we toch een watjes van onze paarden. Ik denk dat je eens op een beetje concours moet kijken at daar allemaal loopt.

Als je goed les krijgt en goede begeleiding moet er niets mis zijn . Ik heb een paard met 4 plat voeten en hij gaat regelmatig naar de smid ik spring nu al een aantal jaar en ik ga binnenkort L starten. Hij is er nooit kreupel op geweest.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:42

Ik heb even in je profiel gekeken, maar idd als er geen medische bezwaren zijn waarom zou je dan niet kunnen springen?????

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:44

Waarom zou een slank gebouwd paard niet kunnen springen? Als je zelf heel zwaar zou zijn belast je het paard misschien te veel maar dat is hier ook niet aan de orde.

Een zwaargebouwd paard krijgt juist meer gewicht te verduren bij het neerkomen, dat lijkt me eerder slijtage kunnen geven.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:55

Toch, misschien heeft die vorige eigenaar je proberen te waarschuwen zonder het hele verhaal te willen vertellen en er dus een andere reden aan gegeven...

Misschien weet hij meer over de fysieke geschiedenis van je pony, eventueel een oude blessure die maakt dat jouw pony inderdaad eigenlijk niet meer moet gaan springen....
Ik zou proberen door te vragen als dat kan.....

Dat de pony tenger gebouwd zou zijn, maakt het springen niet onmogelijk, arabieren springen immers ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:00

Ik denk inderdaad dat de eigenaar een aantal dingen achterhoud, want iel zijn is geen enkel probleem.
Dees schreef:
Toch, misschien heeft die vorige eigenaar je proberen te waarschuwen zonder het hele verhaal te willen vertellen en er dus een andere reden aan gegeven...

Misschien weet hij meer over de fysieke geschiedenis van je pony, eventueel een oude blessure die maakt dat jouw pony inderdaad eigenlijk niet meer moet gaan springen....
Ik zou proberen door te vragen als dat kan.....

Dat de pony tenger gebouwd zou zijn, maakt het springen niet onmogelijk, arabieren springen immers ook.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 17:13

hm ok
ze is gekeurd (goed gekeurd) Haha!
en ze is nog nooit kreupel geweest (1x mok, toen de mok weg was nooit meer kreupel geweest)
ik sprong heel veel, en ook best hoog, nooit geen problemen, zelfs 1x in een best harde bak gesprongen miss wel te hard, maar nix geen problemen)
maar hij zij dat tengere paarden te dun waren om te springen en daardoor begon ik te twijfelen.
anders vraag ik me DA nog wel even (hij kent haar beter, en hij komt regelmatig voor de koeien en kijkt dan altijd even bij haar Lachen )

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:15

kazmier is ook nog al rank gebouwd
zal wel eens een foto laten zien
maar dei heeft 3 jaar op m nivo gesprongen en heeft nooit ergens last van gehad
wil je het toch zeker weten vraag het aan de DA

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:47

Waarom zou een iel paard in hemelsnaam niet kunnen / mogen springen ?
Da's echt onzin hoor !
De praktijk wijst overigens ook het tegendeel uit: veel van de toppaarden zijn niet bepaald zwaar gebouwd.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:56

Dat tengere paarden niet kunnen springen is je reinste onzin, maar je zou haast denken dat die oude eigenmaar idd wat achter houdt. Vraag het de DA gewoon zou ik zeggen. Springen kan heus geen kwaad.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 23:54

ok zal ik zeker doen
maar ik hoop zeker niet dat ie iets achterhoud Scheve mond duimen jullie mee

k kreeg vandaag van de DA een compliment Haha!
magned was zo snel opgeknapt dat zelfs hij er van op keek Pling Haha!
maar toen had de eigenaar nog niet gebeld dus ik vraag het em wel als ie weer eens komt
(echt handig zo'n veearts die altijd ff bij je paard komt kijken (naar wondjes hoe het met haar gaat, zelfs hoe het rijden gaat Haha! )

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 06:24

onzin dat je daarom niet zou kunnen springen.

Alleen dat je paardje goedgekeurd is hoeft niet veel te zeggen hoor, mijn pony komt ook door de buigproef heen terwijl ze ooit een peesblessure heeft gehad. Als je paard wel een peesblessure heeft gehad dan is het niet verstandig om nog te springen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 07:37

was ook mijn eerste reactie; vorige eigenaar houdt iets achter???
anders slaat het werkelijk NERGENS op.

succes!
Ingrid

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 13:43

ikheb best wel veel gesprongen met haar (ook hoog) vrij heeft ze dik 1 meter gesprongen
en dat niet 1`x
nooit kreupel geweest

of heeft dit nix te zeggen over het feit dat ze door springen kreupel kan raken (door iets achterhouden ofzow? )

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:21

Als het wel haar pees is geweest kan het 10 of 100 keer goed gaan, het is niet gezegd dat het weer terug komt, maar het risico is groter.

Als het dat dus is geweest, een pees die kapot is geweest (scheurtjes of wat dan ook) heelt wel weer, maar is dan minder elastisch dat wat kapot was is dus niet rekbaar meer in tegenstelling tot een pees, daarom zal het sneller weer scheuren.