Scheuren in hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 23:30

Mijn Fjord heeft vanaf toen ik hem kreeg scheuren in de hoeven. Eentje is waarschijnlijk het gevolg van een kroonrandsnee. De andere 3 hoeven hebben ook allemaal scheuren. Ze worden steeds netjes op tijd bekapt en de hoefsmid zegt dat het niet hele diepe scheuren zijn. Maar weet iemand hoe dit komt? En hoe je er vanaf komt?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 23:48

Ijzers? Anders denk ik dat je er niet vanaf komt. Voor sterkere hoeven kan je wel bruin bier door de biks geven.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 23:49

Ja maar ja, ijzers, zullen ze velletjes van de andere twee paarden niet blij mee zijn. IJsco is flink de baas in de wei en wil soms nog wel eens uithalen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 09:33

Biotine is heel goed voor de hoeven.
Ook af en toe de kroonrand masseren met een oude tandeborstel. Dat bevordert de bloedtoevoer naar de hoef

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 09:42

Ik weet het niet zeker maar ik heb het idee dat het wat meer voorkomt bij fjorden.....Oliva heeft ook een scheurtje in haar hoef en de fjord van mijn zwager die heeft echte brokkelhoeven.......de hoefsmid kan er een hele hoop aan doen, maar het is niet gezegt dat het weg blijft!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:15

Ik zou kunnen zeggen dat de hoeven droog en poreus zijn en dat je met hoefgel of vet in moet smeren, maar ik weet bij ondervinding dat dat geen zier helpt. Ik heb een andere tip. Elke dag na het rijden of zo, lekker door de modder rijden, daarna de hoeven met borstel en water schoon maken. Echt, dat helpt! Daar kan geen hoefvet tegen op. Dat werkt veel vochtinbrengender dan wat dan ook. Modder nooit laten zitten, want dan ontrekt deze de vocht aan de hoeven.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:35

Biontine gaat pas werken als je het een half jaar geeft. Ik zou pesoonlijk eerder bruin bier geven (is ook goedkoper)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:09

Heel goed spul is Hoef&Huid en Rainmaker,
of RWL Textura van

http://www.rwl-quality.nl

Als het echt de spuigaten uitloopt kunnen ze er een laagje kunststof/hars of wat dan ook indoen en vastnieten, krammetje Verward
zodat de hoef makkelijker uitgroeit zonder verder scheuren, stond een tijd terug heel stuk in het Bit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:43

laura, Honey had te korte hoeven voor ijzers (de witte lijn zat te dicht tegen de hoefwand aan).
Ze heeft toen 6 weken biotine (1 schepje per dag) gehad, en toen kon ze wel beslagen worden.

Ik had biotine poeder

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:02

hehe ja ik neem aan dat de hoeven in 6 weken wel gegroeid zijn? Verward Haha!
Mr Offereins heeft het ook op het medisch forum gehad over biotine. Ik heb er geen goede ervaring mee. Party!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:15

Ik heb ook over Biotine nagedacht, je moet het lang voeren voordat je verschil kan zien. Hoeven groeien natuurlijkook niet zo snel.
Isolda heeft dus ook een megascheur, is ze mee geboren. Met beslag wordt het een heel stuk beter. Ik heb speciaal een extralipje aan het ijzer dat de scheur tegen de rest van de hoef aandrukt. Werkt heel goed!
En inderdaad, door de modder rijden, of door plassen water is goed. Werkt bij Isolda ook beter als allerlei verschillende vetten. Ziet er mooi uit, maar doen niets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:00

hoi
ik gebruik Keratex hoofhardener. Niet elke hoefsmid geloofd in dit spul maar mijn hoefsmid en ik dus wel.
Kawa had eerst slechte brokkelende hoeven en de ijzers vielen er soms na al 2 weken gewoon onderuit omdat het in scheurde bij de nagels.Nu ik dit spul gebruik heeft ie er geen stukje meer vanaf gehad dus voor mij is dit spul goud waard. Je moet het in begin ongeveer 2 weken lang om de dag opsmeren en vandaar uit langzaam afbouwen en nu doe ik het ongeveer 1x in de 2 weken.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-01 17:29

Dat over die tip met de modder: die hebben ze genoeg gezien de laatste maanden Schijnheilig Maar daar stonden ze dus de hele dag in, maar heb zeker niet het idee dat het daar slechter van geworden is. Hoefvet heb ik ook al geprobeerd maar helpt niks.
Vroeg me gewoon af hoe die scheuren ontstaan en waarom.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 21:11

Bij Des weet ik dat scheurtjes ontstaan door erg droge voeten. Wat ik daarom 's zomers meestal doe is na het rijden de hoeven insmeren met een mengsel van azijn en slaolie. Lekker goedkoop en werkt. Wat ik de laaste tijd oook vaak doe (op advies van de hoefsmid) is de randjes van de hoeven bijvijlen. Zo hou je de hoeven goed in de gaten, kleine scheurtje vijl je onmiddelijk weg, zodat ze niet groter kunnen worden!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 21:19

BELANGRIJK!!!!!
Als je hoeven vet, altijd eerst goed NAT maken!!!!
Als je dat niet doet sluit je de hoef af, waardoor ie alleen maar droger wordt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:03

Ja, ik heb ook op advies van mijn HS een vijl gekocht. En hij heeft me direct een cursusje vijlen gegeven. Was echt nodig, omdat het op bepaalde plaatsen anders gevijld moet worden. Maar Isolda heeft dus een gigascheur. Komt nergens door, ze is er mee geboren en naar mate ze ouder wordt, word ie groter. Mits ik er niets aan doe dan, want het gaat heel aardig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 09:25

Tsja, de hele dag in de modder is natuurlijk niet goed. Mijn paarden staan niet de hele dag in de modder maar op stal en als ik ervoor kan zorgen, komen ze elke dag ruim een uur in de wei. Maar als de hoeven droog zijn, gaan ze barsten omdat ze niet meer flexibel zijn. GA ik rijden in de modder, worden de hoeven schoongeschuurd en als ik ze daarna afspuit dan raken ze in een goede conditie.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 20:18

mijn pony had ook hele slechte hoeven, ze brokkelde heel erg en de ijzers verloor ze inclusief een deel van haar hoef, ik heb toen pedicuur hoefcreme gekocht, dat werkte heel erg goed bij haar, inmiddels staat ze zonder ijzers en scheuren en brokkelen haar hoeven niet, ze zijn nu juist heel sterk.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:04

Wanneer de scheur van boven komt is het van een litteken van een wondje dat er ooit was, dan is het niet zo erg, tenzij het scheurrand is...
Wanneer het langsbeneden naar boven een barstje is, brokkelhoeven dus, helpen ijzers inderdaad en je kan vragen aan je smid of hij die barsten niet kan opvullen. Onze smid heeft dat hier kunnen doen!
Wij gaven die fjord, Ida, ook biotine bij, en dat helpt op langere termijn uitstekend!!!
Zodus, er is zeker iets aan te doen, vraag maar aan je smid!

groetjes en succes!!

ciao

Aglaranna