ijzers er zelf alvast afhalen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

ijzers er zelf alvast afhalen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 21:13

de ijzers van mijn paard zitten er niet echt super meer onder. vooral de voorijzers niet. bij 1 hoef liggen de takken van de ijzers i.p.v. op de draagrand van de hoef, aan de binnenkant van de draagrand. dus z'n ijzers zijn gewoon te klein. en er lopen bij 2 hoeven scheurtjes van onder naar boven naar het punt waar de nagel uit de hoef komt. aan 1 kant is er al een stuk uit de hoef en heb ik al een nagel eruit gehaald omdat die er helemaal los uit hing. 2 ijzers zitten er een beetje los.

Dus hoefsmit heb ik 2 weken geleden gebeld voor een afspraak (toen zaten de ijzers nog goed), maar hij weet nooit precies wanneer hij langskomt. hij komt waarschijnlijk deze week om hem opnieuw te beslaan, maar wanneer Verward Het kan zijn dat hij morgen voor m'n neus staat, maar het kan ook zijn dat hij belt dat hij volgende week komt.
het lijkt me niet echt lekker voor mijn paard en nu vraag ik me dus af of het niet beter is om ze er alvast af te halen?? Ik weet hoe het moet en anders doet de staleigenaar het. maar zou dat kwaad kunnen met die scheurtjes?? gaan die dan niet verder??? Het lijkt me zelf beter voor hem als ik ze eraf haalt. i.i.g. de voorste omdat nu bij die ene hoef, de takken van het ijzer recht op zijn zool liggen en de draagrand naar buiten duwt.

Wat zal ik doen?? wachten of ze eraf halen??

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 21:15

Ik heb niet zo´n ervaring met hoefijzers want geen een pony waar ik op gereden heb had ijzers.
maar ik zou nog een of 2 dagen afwachten en als er dan nog niks is eraf halen.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 21:19

als je ze eraf haalt kun je zn voeten ff opvijlen.
dan scheuren ze iig niet verder.
en dan natuurlijk niet over het hard gaan met je paard Knipoog
ik zou als ik jou was gewoon nog eens bellen dat het nu echt nodig is.
toedeledoki
gillian

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:15

Ik wens je veel succes met het eraf halen...
Ik heb al een paar keer te losse ijzers onder mijn paard gehad, zo los dat ik niet meer kon rijden....
Dan denk je...ik peuter ze eraf...mooi niet, zo los blijken ze nooit te zitten....

Die hoefsmeden hebben daar een handigheidje voor, maar beheers jij dat handigheidje niet, nou, dan moet je van goede huize komen die dingen los te krijgen.....
Bedenk: als het je halverwege niet lukt, dan staat je paard er nog beroerder voor! Ik zou niet meer rijden en toch even wachten.
Misschien nog een telefoontje naar de hoefsmid?