steigeren (aangeleerd) afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

steigeren (aangeleerd) afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 17:26

Op de manege staat echt een verschrikkelijk leuke pony. Helaas heeft deze pony 1 probleem, waardoor er niks mee gedaan wordt, aangezien al die kids er bang van zijn.
Ze heeft geleerd te steigeren op commando. Zodra je je armen omhoog doet, staat ze keurig overeind.
Het is echt geen rottigheid, ze doet gewoon wat je vraagt.
Dan kan je zeggen, gewoon niet je armen omhoog doen, maar met kinderen erbij werkt dat simpel weg niet. Als ze in de bak loopt, en iemand langs het hek haalt even schielijk een pluk haar uit zijn gezicht, staat ze overeind (als ze in de buurt is dus)
Verder is het echt een lieve en leuke pony, maar dit probleem zit er gewoon in (zat erin toen ze haar kochten)
Ze is trouwens 6.
Iemand tips?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:32

Zodra het gevaarlijk is zeker metteen afleren!!
Ik heb het deze week Pinky ook geleerd, en als ik niet en up zeg en zijn halster een beetje omhoog duw mag hij het niet, simpel.

Als je wil dat de pony blijft steigeren kun je het met een worrdt leren en afleren met je arm.. Maar of dat in dit geval verstandig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:13

En dat is waarom sommige bokkers zeggen ( volgens andere zeuren) dat je een pony waar op gereden word deze gevaarlijke trucjes niet te leren.
En hier is dan meteen het waarom.
herinner me nog topics, weet echt niet meer van wie, dat ze het haar verzorgpony aan wou leren.
Iedereen maar zeggen dat het dom was, omdat een verzorgpony altijd verkocht kan worden, maar luisteren, ho maar.

Ik ben dus ook 1 van de bokkers die het dom vind om een pony gevaarlijke dingen aan te leren. Hou het maar lekker bij buigen Spaanse pas en weet ik veel wat, je ziet hier het waarom.

En het afleren zal niet mee vallen lijkt me.
De pony straffen is de enige mogelijkheid, maar ook heel gemeen omdat de pony niets verkeerds doet. Dus mag ik nu de vorige eigenaar/verzorger om de oren komen slaan Boos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:17

runningkawa schreef:

Ik ben dus ook 1 van de bokkers die het dom vind om een pony gevaarlijke dingen aan te leren. Hou het maar lekker bij buigen Spaanse pas en weet ik veel wat, je ziet hier het waarom.



Met een spaanse pas kun je iemand ook flink raken hoor.
Zie Stef dr andere topic maar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:20

Heb het andere topic niet gelezen, maar sorry voor Stef maar als je zoiets probeert te leren weet je ook dat je naast een paard hoort te staan. Haha!
Verder vallen er bij zulke dingen, bij niet wetende mensen, niet vlug zwaar gewonden, wat bij steigeren dus wel heel makkelijk kan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 21:09

"helaas" kan ik kawa niet anders dan gelijk geven (dat van hon was trouwens mijn eigen lompigheid, en niet hon's schuld Haha!)
Je kan die pony wel op haar flikker geven, maarf waarom? Ze doet in principe niks verkeerd, ze doet alleen wat haar gevraagd wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 21:56

Afleren doe je globaal genomen hetzelfde als aanleren. Ik zou dit persoonlijk combineren met een stukje NH.
Starten in de roundpenn, met een join-up. Dan een paar Parelligames (aanrakingen, the friendly game), en en passent eens je haar naar achteren doen. Geen steigerreactie is belonen, wel steigerreactie is paard wegdrijven en opnieuw beginnen.
Bij geen steigerreactie LANGZAAM handgebaren uitbouwen, en bij geen steigerreactie belonen. Kwartje valt echt wel.

Verwacht geen wonderen binnen een half uurtje freestylen; hier heb je een aardige tijd voor nodig, maar afhankelijk van de intelligentie van de pony is die tijd variabel tussen drie maanden en 16 augustus 2025. Haha!

Is zeker niet onmogelijk, en gezien wat er nu met het dier gebeurt, zeker de moeite waard.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:16

Dit is dus 1 van de reden dat ik geen tips geef en of les geef.

Ik moet er niet aan denken dat het mijn schuld zou zijn als er ongelukken gebeuren en of aan paar dnaar de slager gaat!

In het cirus bv lijkt het allemaal zo mooi en in de show van GOA...
Maar waar mensen niet bij stil staan is dat die paarden enkele jaartjes(soms maar 3) hun werk verrichten en dan naar de slager gaan! Die worden dan weer vervangen voor nieuwe!
Deze paarden zijn ook onverkoopbaar..te jong voor verzorghuis.
Niemand wil de negatieve kant zien van kustjes leren.

Wat heb je er nou aan als je je paard dat allemaal leert en je er toch niks mee doet? Is het stoer?
Je moet wel met zo'n paard om kunnen gaan! Die paarden worden meestal heel streng gehouden! Baasjes zijn super conseqwent enz..

Het af leren is vaak moeilijker dan het aan leren,,,,,,
Veel paarden gaan naar de slacht,terwijl het niet eens hun schuld is!
Hij wil alleen maar zijn beloning! Die kreeg hij/zij immers altijd.

Maar ik hoop dat het met deze pony goed afloopt..
Alles is ommekeerbaar, als het maar door een conseqwent persoon gebeurt en alle rust en er verstand en ervaring mee heeft.


Groetjes Monique

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:40

Kun je niet juist verder gaan met dat steigeren, maar aan het arm omhoog doen ook een commando verbinden. Dus bijvoorbeeld 'hoog' i.c.m. arm omhoog, steigeren, braaf en zo langzaam dat commando verbinden aan het steigeren en het arm omhoog doen afbouwen, totdat ze het alleen op dat mondelinge commando doet.
Als ze dan nog steigert als je alleen je arm omhoog doet, dan is ze stout, je gaf immers niet het commando.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 10:36

tja margreet, zit op zich wat in, maar we hebben met kinderen te maken. Als je hoog zou gebruiken, en een kind zegt HOOO, hoppa, pony omhoog. Gebruik je OP, en een kind zegt, Hou OP, pony omhoog, etc etc.

Het idee van sonja zal ongetwijfeld werken, maar wie gaat het doen? Ik heb er (zeker als ik straks werk) de tijd niet voor. En ik ben op stal de enige die een beetje van NH snapt

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:50

stef schreef:
tja margreet, zit op zich wat in, maar we hebben met kinderen te maken. Als je hoog zou gebruiken, en een kind zegt HOOO, hoppa, pony omhoog. Gebruik je OP, en een kind zegt, Hou OP, pony omhoog, etc etc.


Kun je dan geen engels of duits of weet ik wat voor taal commando gebruiken, waarvan je (bijna) zeker weet dat die kids ze niet zomaar per ongeluk zeggen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:52

stef schreef:
tja margreet, zit op zich wat in, maar we hebben met kinderen te maken. Als je hoog zou gebruiken, en een kind zegt HOOO, hoppa, pony omhoog. Gebruik je OP, en een kind zegt, Hou OP, pony omhoog, etc etc.


Nou dan gebruik je toch een of ander belachelijk woord, het maakt voor die pony niets uit, die kent de betekenis toch niet. Een kort woord dat lekker bekt, maar niet vaak gebruikt wordt op een manege. Zit, af, dood, vast, apport of weet ik veel, wees creatief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:50

stef schreef:
Het idee van sonja zal ongetwijfeld werken, maar wie gaat het doen? Ik heb er (zeker als ik straks werk) de tijd niet voor. En ik ben op stal de enige die een beetje van NH snapt


Tja, als er niemand van die stal (= eigenaar? ) tijd voor WIL maken, dan heeft het ook totaal geen nut om deze vraag te stellen. Dan kunnen ze dat dier beter eerlijk verkopen, nu staat 'ie alleen maar levensgevaarlijk voor die koters te wezen.