zelf stallen bouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

zelf stallen bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 13:59

hoi,
wij wonen in een boerderij met een groote schuur erachter, nou willen we daar wat stallen in gaan bouwen.

wie heeft dit ook gedaan? hoe hebben jullie het aangepakt? welk materuaal en waar vandaan? wat is het goedkoopst en wat is het best?
zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

please let me know!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 14:20

Mijn vader heeft de stallen helemaal zelf gebouwd (een echte doe het zelver!! Haha! ). Ze waren eerst helemaal van hout maar langzamerhand heeft ie alle stallen aan de voorkant gemetseld, en nu alles ertussen ook. Alleen de buitenkanten zijn van hout en de achterkant is nog van hout (en de deuren... Haha! ).
Als je ín een schuur stallen gaat bouwen, lijkt gewoon hout me het handigste. Kun je makkelijk op maat maken en geeft ook een beetje mee: een paard dat tegen de muur trapt zal met een betonnen muur zn benen verknallen. Wij hadden vroeger altijd ijzeren rekken, tralies tussen de stallen ( vier naast elkaar), als een paard naast een ander paard stond dat ie eigenlijk niet mocht, dekten we het af met een deken. Nu zijn de tralies weg en kunnen ze lekker bij elkaar in de stal kijken (zie foto).
Afbeelding
Het is natuurlijk je eigen keus wat voor materiaal je wil gebruiken! Op marktplaats.nl kom je ook nog wel eens advertenties tegen waarin ze panelen aanbieden. Deze kun je heel makkelijk in de stal bouwen en ze zijn al een goede maat( nu maar hopen dat het bij jullie past). In ieder geval veel suc6, ik hoop dat je er iets aan hebt. Voor vragen mag je me ook pb en dan vraag ik het mn vader ff.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 15:14

Tja, wij hebben het zelf gedaan. Maar mijn vader is aannemer, dus alle bouwkundige kennis was meer als voldoende in huis! Haha! Het zijn supermooie stalletjes geworden, met een hooiopslag erboven. Dat is echt heel makkelijk en bevalt me heel goed. Geen last van hooi of veel ruimteverlies. Bijkomend voordeel: hooi isoleert super in de winter!

countryfee
Berichten: 56
Geregistreerd: 25-05-02
Woonplaats: rustenburg vlak bij ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 15:29

wij hebben een groot tuinhuisje geklocht en het omgebouwdd tot stal ipv een huisdeur een stal deur en dan gewoon thuis de spullen en evetueel nog een houten wrak( Haha! hebben wij ook) er naast voor het hooi enzo gewoon even een soort klein schuurtje er tegen aan timmeren

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 17:01

met stevig hout (dus geen spaanplaat Haha!) en een paar handige handen kom je een eind.
Ons buitenstalletje was gebouwd van geisoleerde buitenwanden van afgekeurde bouwketen. Golfplaten dakje erop, en klaar.
Let wel p day het hout dik genoeg is om een paard tegen te houden, en dat ook een paar schokken veilig doorstaat. Let op dat alle spijkertjes, schroefjes e.d. netjes weggewerkt zijn, buiten het bereik van het paard.
Hout eventueel insmeren met carbuleum om te voorkomen dat je paard zijn stal opvreet.
Succes!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

zelf stallen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:58

Bel eens met de onderhoudsdiest van de ns, het hout waarvan de goederenwagonsgemaakt worden is gebruikt moi van afmeting en superrrr hard (trapbestendig)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 00:18

Wij hebben een deel gemetseld en gestuct. Wel steens muren.
Een deel is met Brinco wanden.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 00:38

Wij hebben goed stevig hout gebruikt voor de voorkant, de andere drie muren zijn de buitenmuren van de schuur.
Ik heb heel serieus overwogen om kant en klare boxen te kopen maar dan zit je aan de 3x3m. vast, tenzij je fiks bijbetaald om het op maat te laten maken.

Voor één box hebben we drie planken aan beide kanten aan een biels bevestigd, aan de andere kant van de biels zit het houten hek vast. Daar moet je natuurlijk geen tochtige schuur voor hebben. Daarboven hebben we een hooizolder gemaakt en dat isoleert, zoals Carola al zei, echt geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:32

He Wkoekoek,

Gave stal zo, kunnen ze knabbelen met elkaar.