pezen trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

pezen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 09:06

Hoe zou ik de pezen rond de knieschijf bij mijn 2 jarige tinkertje kunnen trainen?? Zodat ze steviger worden en de knieschijf beter op z'n plaats houden.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:26

Stappen op de harde weg. Goed voor alle been-pezen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:39

Als de knie van je paard op slot slaat kan tijdelijk speciaal spatbeslag helpen, naast het stappen op de harde bodem. Praat er eens over met je dierenarts en je smid...

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:43

De pezen/spieren rond de knieschijf kun je het beste trainen door heuveltjes op te gaan stappen. Wel zorgen dat ie van achteren stuwt en zich niet met z'n voorbenen op gaat trekken.

Succes ermee

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:44

De pezen/spieren rond de knieschijf kun je het beste trainen door heuveltjes op te gaan stappen. Wel zorgen dat ie van achteren stuwt en zich niet met z'n voorbenen op gaat trekken.

Succes ermee

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 10:46

Alvaron schreef:
De pezen/spieren rond de knieschijf kun je het beste trainen door heuveltjes op te gaan stappen. Wel zorgen dat ie van achteren stuwt en zich niet met z'n voorbenen op gaat trekken.

Succes ermee


Klopt, maar toch vind ik dat je daar verdomt veel mee moet oppassen hoor, bij een twee jarige... Bouw het heel langzaam op, en begin met stappen op de harde, vlakke weg. Dan pas heuveltjeswerk gaan doen. Trouwens: een lange, niet al te steile heuvel is veel beter als een korte, steile heuvel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:18

Er zijn niet zoveel vlakke heuvels in de polder.... Verward
En de dijk op en af wordt niet door iedereen gewaardeerd. Lips are sealed

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:04

Dag Nijntje,

Ik neem aan dat je deze vraag stelt naar aanleiding van het probleem dat je op Medisch hebt neergezet. Ik heb daar ook gereageerd, en aangegeven dat dit bij Tinkers een veelvoorkomend probleem is, dat bij hen vaak erfelijk is. Dat betekent dat behandeling of training in niet alle gevallen mogelijk is. Als jouw paardje nu al zo'n last heeft, zou ik hem zeker verder laten onderzoeken in een kliniek! Binnen het Nederlands Stamboek voor Tinkers (niet de ICS waar jij een icoon van hebt staan bij je naam), weten ze veel van deze afwijking. Als je wilt kan ik je een telefoonnummer en e-mailadres pb'en

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:42

Achterwaarts lopen op de harde weg, hierdoor gaan ze ook minder uitzwaaien met hun voorbenen. Als je dat minstens een half jaar volhoudt moet t goedkomen.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 15:08

Hoi Abby,

om even te reageren op jouw antwoord..... dit gedonder met die knieschijf is pas gekomen nadat de hoefsmid waarschijnlijk verkeerd bekapt heeft... teveel naarbuiten... Volgens de dierenarts is het zo dat de hoefsmid hem aan de buitenkant teveel van de hoef afgehaald heeft. Doordat mijn paardje nog niet bespierd is en de pezen ook nog niet sterk zijn.. schiet de knieschijf af en toe van zijn plaats... trouwens ook alleen als hij stilgestaan heeft een langere tijd.... als hij gelopen heeft (al is het maar een paar passen) is het helemaal over.....

Bedankt voor je reacties... maar ik denk niet dat dit probleem bij Cillian aangeboren is.

Nijntje

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 15:26

o, nou gelukkig maar dan... Hou het wel in de gaten, want die knieƫn zijn wel de zwakkere plek bij onze gevlekte vriendjes!

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 15:37

Ik hou het zeker in de gaten.... je moet eens weten hoe ik schrok toen ik het voor het eerst zag gebeuren!!!

Over een paar weken komt er trouwens ook een nieuwe hoefsmid... die mag de boel dan weer gaan herstellen!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 15:56

ik heb het gelukkig nog nooit gezien, wel gevoeld een paar maanden geleden... toen is bij mijzelf tot twee keer toe op een dag mijn knieschijf verschoven en (gelukkig) weer uit zichzelf teruggesprongen. Nu nog heb ik er last van als ik bepaalde bewegingen maak met mijn been en die knie op een bepaalde manier buig. In ieder geval, als je zo iets gebeurt, heb je niet alleen het gevoel dat alle grond onder je vandaan geslagen wordt, het wordt je zwart voor de ogen, je wordt misselijk van de pijn en je hebt het eerst heel warm en daarna ijskoud... Moet je je voorstellen dat je dat als paard zijnde iedere dag gebeurt!!