Werk schema?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 21:39

Programma Pablo (4 jaar)

Poetsen en opzadelen duurt tussen de 15 en 30 minuten. Dan longeer ik altijd omdat hij anders erg gespannen begint (heb er zo al ene paar keer lelijk naast gelegen). Dat is even stappen en draven, dan bijzettteugel om touwtjes eraan en stap draf galop op beide handen. Even wat schakelen in draf en galop en dan longe (= bijzet / touwtjes ) eraf en zelf erop. Een paar rondjes stappen waarin hij laag en vooral naar mijn hand toe moet lopen. Dat duurt zo'm 5 minuten, soms korter, op beide handen. In draf in feite hetzelfde, een paar keer reactie op mijn been controleren en vw-nw blijven rijden. Laag, diep en rond ben ik bij hem niet kapot van, ik heb nog moeite met een constante aanleuning en om zijn neus voor de loodlijn te houden. (Ja, ik weet dat die constante aanleuning ook moet bij LDR, maar dat krijg ik nog niet voor elkaar met hem). Als dat lekker gaat ga ik een paar keer schijovergangen naar de stap rijden om het achterbeen te activeren. Daarna wat galop met hetzelfde werk, en wat meer aandacht voor het sluiten in galop, omdat hij daar soms wat moeite mee heeft. ALs hij dan lekker los is, zo'n 20 minuten stel ik hem wat hoger in en ga werken aan een paar oefeningen. Op dit moment ben ik bezig met het mooi afwerken van het wijken en met schouderbinnenwaarts. Ook ga ik dan een tijdje doorzitten, daar heeft hij nog moeite mee. Voor de afwisseling wil ik er wel eens iets zomaar bijpakken als hij lekker aanvoelt (onlangs eerste stukje contragalop gedaan, en dat ging prima). Verder veel tempowisselingen, een keertje achterwaarts maar dat is nog in de beginfase. Tussendoor een rondje stappen en wat lager instellingen om hem even wat rust te geven. Op het eind altijd een paar rondjes echt halsstrekken in draf en dan op mijn zit overgang naar de stap en uitstappen. Ik rijd 45 tot 60 minuten inclusief het longeren.
Ik verander veel van hand tijdens het rijden en heb daar ook geen vaste volgorde in.
Met springen begin ik hetzelfde tot het hoger instellen. Wel moet ik dan van mijn instructeur heel erg langzaam draven tot hij bijna in stap valt zodat hij daar op zijn eigen benen en eigen impuls gaat lopen. Ik mag dus zelf niets doen, en grappig genoeg wordt hij daar heel lekker ontspannen bij. Ik kan hem vanuit dat punt ook weer zo oppakken voor de dressuur. Controle op links rechts instellen en dan uit het sukkeldrafje een kruisje. We springen nog niet zo lang, hij begrijpt ook nog niet helemaal hoe hij vanuit galop moet springen al ging dat zaterdag ineens een stuk beter. We doen dus veel laag werk, om hem ervaring te laten opdoen. Belangrijkste is dat ik zelf niet te veel mag doen, dus niet netjes passend gaan rijden en hem te veel helpen; hij moet het eerst zelf leren. Moeilijk maar het gaat steeds beter. Op het eind nog een paar wat hogere sprongen (70 / 80 cm) en lekker uit stappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers