Kunnen ruinen ZO hengst zijn???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Kunnen ruinen ZO hengst zijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 17:07

Hoi

Mirage loopt met twee ruinen op het land. Tenminste, dat hopen we.... Haha!
Er staat een kleintje bij, die constant op Mirage springt om haar te dekken.
Mirage nodigt hem ook uit en is heel erg hengstig.
Gelukkig "haalt" dat kleintje het niet, dus hij komt niet echt in haar.

Maar nu mijn eigenlijke vraag; ik heb wel 'ns gehoord dat ruinen uberhaupt geen 'stijve' meer kunnen krijgen, wie weet of dit klopt?
Vanmiddag stonden ze naast elkaar vastgebonden aan het hek en voor we er erg in hadden, zat hij er weer op. Heel erg vervelend!!
Mirage niet meer te rijden, dat pony'tje gedraagt zich als een hengstje.

Klophengst???? mhaw, dan maar blijven hopen dat hij er niet bij kan.... Frusty

Wie weet hier meer over?
Ingrid

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:10

Bij mijn oude ruintje (hij was toen 25) leek het er soms verdacht veel op dat hij een stijve had. Hij stond in ieder geval vaak hevig met z'n ding tegen z'n buik te klapperen als hij een hengstige merrie zag of rook. Maar of het ook echt kan of dat het een ander proces is bij ruinen, dat weet ik niet.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:11

Afbeelding

Dit was mijn RUIN Utgard-Loki (de fjord)...

Hij was 2 en hij was hier 2 maanden daarvoor gecastreerd

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 17:14

gaaf zo'n foto Haha!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:27

Ruinen kunnen het net zo goed doen als hengsten, het is een fabeltje dat ruinen geen stijve meer zouden kunnen krijgen.
Sterker nog: een kennis van me had een ruin van een jaar of tien die nooit naar de merries omkeek. Op een zeker moment heeft ze haar paard een paar weken bij haar instructeur gestald i.vm. verhuizing. Toen ie terug kwam dook die ruin op de eerts de beste merrie die het goed vond en is dat ook blijven doen.
Het verhaal van een gedekte Barley van Heike heeft hier ook gestaan. Die bewuste ruin staat nu bij ons op stal en kan nog steeds niet van de merries afblijven.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:43

bij ons op het grote land(land v manege knollies!) gaan vaak ook de ruinen op de merries.... en ik zie het geregeld iedere dag! haha Pling obelix deed het vorig jaar ook.. nu niet meer omdat hij met 3 ruinen staat..Lachen

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 20:59

Nimber dekt Dien ook nog als ze hengstig is. Dien is echt een funs want die duwt haar kont gewoon onder Nimber zijn neus. Nimber is wel als ruim 3 jarige gecastreerd misschien dat dat er wat mee te maken heeft.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 23:39

je hebt zelfs merries die op hengstige merries kruipen
ik was op stage bij de breidablik(ijslanders)
ik kwam 's ochtends buiten zie ik uit de verte een zwart paard bovenop een merrie, ik schrok mezelf helemaal het apezuur , shiiiit byr (de hengst)ontsnapt , kijk ik in de stal staat ie er gewoon (
wat bleek merries kunnen ook dekgedrag tonen
groetjes sonja

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 23:51

Maël dekt af en toe ook nog zijn Tinker-vriendinnetje. tja...als ie dat lekker vind.
wel heb ik gehoord dat het zaakje pas na 3 maanden niet meer werkt. dus dat van die Fjord is nog best risky, er kan een veulentje uit komen.
Maël is al 1 jaar gecastreerd en kan dus geen kinderen meer krijgen.
groetjes Fenna

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 00:12

Toscar denkt ook nog Hengst te zijn, en altijd heel kijkerig naar merries, en als ik het zou toelaten, zou hij ze dus vreselijk vervelen (heeft al eens een trap gehad...)
Nelly is te klein, en al drachtig, en die moet op die manier niks van hem weten (zijn wel dikke vriendjes) maar of hij er op zou duiken weet ik niet..

hij staat wel vaak met zijn banketstaafje te spelen... staat hij te grazen in de wei... komt dat ding naar buiten.... *zal verdere details weglaten..* Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 00:13

Het fabeltje dat hengsten geen stijve meer kunnen krijgen berust op de denkwijze dat alle hormonen van een paard in de testikels worden aangemaakt. Maar dit is echter niet zo. Bij een mens worden er ook hormonen door de hypofyse (wat in de hersenen zit) aangemaakt. Zo zullen er bij paarden ook wel zoiets zijn, anders hadden ruinen geen stijve kunnen krijgen Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 01:09

bedankt voor al jullie antwoorden.
zien jullie nog meer gevaren, behalve de kans op verwondingen bij mijn merrie?? (beestje heeft hoefijzers...) ???

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:24

Ik heb echt heel veel gevraagd en gelezen en gezocht enzo, maar een hengst die gecastreerd is, kan nog 6 weken vruchtbaar zijn en daarna niet meer...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:33

Mijn merrie is een keer gewoon compleet verkracht door een stelletje ruinen. Met z'n 3en en er 1 voor 1 overheen Misselijk Stomme paard was zo hengstig als wat, dus ze vond het allemaal wel best.
Gevolg was wel dat ze helemaal open lag en een rugprobleem had.

En de boer waar ze in het land stond heeft het zien gebeuren maar deed er niets aan Frusty 'Dat is de natuur he!' Nou, dan maar wat minder natuurlijk!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:00

De pony van mij zusje (merrie) was soms zo hengstig dat mijn ruin er na 2 dagen helemaal gek van werd! De 1e dagen sprong hij er een keer of 2 op en daarna begon hij te bijten. ROT OP! Daarom zetten we ze een paar dagen niet bij elkaar... En daarna ging het wel goed. Het kan dus ook niet anders om! Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 14:41

ja, ik vind het best moeilijk. Vandaag ook ,zijn ze even 4 minuten gescheiden geweest en dan moeten ze weer zo nodig.....
mijn merrie d'r achterbenen zijn vies en ze stinkt en ik vind het zelf ook zo smerig!!!! BAH.
maar ik ben best huiverig voor d'r rug inderdaad, dat beest springt maar een aantal keer per dag, heeft ook nog ijzers.
Af en toe trappen ze ook opeens echt heel fel naar elkaar, nog even en dan is het goed raak een keer.

De enige optie is d'r anders weer hele volle dagen op stal zetten en ja, wat is nu beter????

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:16

Maak je niet dik, dun is de mode *LOL* *LOL* over het algemeen gebeurt er niks meer dan dat ze het samen gezellig hebben. Die luchtjes horen erbij, daar moet je maar mee leren leven en verder gewoon regelmatig controleren op wondjes. Dat is vrijwel altijd alleen maar oppervlakkeig, afspuiten, accederm erop, klaar.
Enige hygiene voor ruin en merie is op z'n plaats, maar dat geldt eigenlijk voor elk paard, altijd. Ten slotte maken we onze eigen edele delen ook regelmatig schoon, ik wel althans.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:33

Mijn paard heeft ook vriendinnetjes als het weer eens zover is, zoals op het moment, echter doet hij alleen aan voorspel en zijn 'gewichtheffen' met zijn *piep* Haha! Hij heeft zover ik weet het maar 1x geprobeert om op een merrie te gaan, maar hij werd door haar bijna gedwongen en echt presteren deed ie niet Haha!
Ik maak dus vooral veel zijn neus schoon.....een van de dames is een pismerrie dus Lachen

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:28

Corona schreef:
wel heb ik gehoord dat het zaakje pas na 3 maanden niet meer werkt. dus dat van die Fjord is nog best risky, er kan een veulentje uit komen.


Nee hoor, sperma heeft een gemiddelde levensduur van 48 uur. Wanneer de testikels verwijderd zijn (dus de hengst gecastreerd is) is er geen spermaproductie meer en kan de merrie dus ook niet meer worden bevrucht.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:51

Pablo is ruin, maar ook hij dekt nog merries. Omdat het te riskant was, risico op blessures mag hij niet meer met merries staan. Met een ruin samen gaat ook niet, want dan vechten ze nog samen over de merries die in het land ernaast staan. Pablo is ruin, maar met veel hengsten neigingen. O, de merrie heeft dit jaar geen veulen gehad, dus hopelijk hiermee bewezen dat hij geen klophengst is.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:09

bij Passion in de wei staat ook een ruin en eerst was hij denk ik wle uren achter elkaar op 1 van de merries aan het springen!
en de merrie liet het ook de hele tijd gewoon toe.
het kan dus wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:12

MIjn ruintje is nog regelmatig onhandelbaar zodra er merries in de buurt komen, en hij wil er dan graag op, terwijl hij vanaf zijn 2de al geruind is, en hij is nu bijna 5

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:18

Ook Tiko wil nog wel eens op een merrrie springen. Wij hebben hem nu 1,5 jaar en toen we hem kregen was ie al een tijdje ruin. Dus ik zou me verder geen zorgen erover maken.

diana17
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 12:02

ja zeker wand ik heb een dravers paard die last heb van hengsten kuren alls die bij merrie in de buurt is gaat hij stijgeren