zorak is bang voor spray en waterspuiten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

zorak is bang voor spray en waterspuiten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 20:56

hoi iedereen
mijn verzorgpony(zorak) is bang voor sprays zoals veerust en al die soort dingen
nu doe ik het in water en dat smeer ik met een spons over haar heen
alleen 1 probleempje het helpt niet
de vorige keer begon ik met een spay en ze begon te steigeren ze is er super bang voor!
ik weet niks meer Verdrietig
groetjes diana Lovers en zorak

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 20:57

ow een met de water spuiten train ik nu en dat gaat topp
ie

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:20

Wat ik nog wel eens deed was heel hard zingen zodat ze het geluid van de spuitbus niet hoorden.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:12

Ik zou zeggen vaak en kort herhalen zodat ze er geleidelijk aan wennen.
Belonen als ze het hebben 'doorstaan'. Probeer het vervelende aan iets aangenaams te koppelen, bijvoorbeeld een aai of handje muesli.
Ik heb natuurlijk geen kijk op HOE mal ze het doet vanachter mijn pc'tje, maar misschien is het het proberen waard!

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:10

Ik heb die van mij het geleerd door manenspray bijvoorbeeld op een afstand op de borstel te spuiten en wondspray op een gaasje. Dat ben ik steeds dichterbij gaan doen. Op een gegeven moment kon ik het naast hem doen en toen heb ik het een keer rechtstreeks op hem egspoten en dat vond hij een beetje eng, maar wende daar na een paar dagen ook aan. Volgens mij vinden ze het PSST geluid enger dan het spuiten van het middel op hun.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:36

mijn paard is ook bang voor spuitbussen, ik zoek de problemen dus ook niet meer op (ik vind sommige dingen ook niet leuk, en hij duidelijk dit niet) ik zoek dus gewoon naar alternatieven. vliegenspray's doe ik op een spons en verdeel het zo, antiklit heb je ook in een gel (enz enz) ik kan hem wel gewoon met water afspuiten daar was hij zo aan gewent.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:28

hai iedereen
bedankt voor de tips
groetjus diana

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:36

Nou Mijn paard was ook bang voor spuitbussen en dat heb ik dus wel aangepakt! Ze gign eerst de lucht in en heb haar daar ook nooit voor gestraft. Ik heb een keer in de week de equistar erbij gepakt en ben begonnen met één keer in de manen spuiten en meteen uitbundig belonen want ze heeft na één keer spuiten pas door wat er gebeurt. En dat heb ik zo langzaam aan opgebouwd en nu vertrouwd ze me ermee want het doet geen pijn namelijk, dat weet ze nu. Problemen zijn er om opgelost te worden en als je paard je vertrouwd kom je hier ook wel weer doorheen. Het is misschien even schrikken voor je paard maar ik garandeer je dat mijn manier werkt! En nog wat... Zet je paard niet vast als je dat doet maar hou je touw in de hand en springt zij opzij of naar achter oid laat haar gaan, verder dan één stap zal zij toch niet gaan... En vooral belonen is heel belangrijk. Dus met geduld lukt het echt wel. Je moet niet denken dat ze het in één keer goed vind dat je heel de manen insprayed...

Als ze de manenspray goed vind vind ze vast de andere sprays ook wel goed. Wat je ook in het begin dus kan doen is gewoon in het wildeweg spuiten en nog niet op haar zodat ze aan het geluid went. Dat doe je zo een aantal dagen en dan begin je met één keer, paar dagen later twee keer en zovoorts en belonen eventueel met snoepjes erbij...


Lang verhaal ik weet het maar ik heb dat probleem ook gehad...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:42

Mijn paard was eerst ook stervensbenauwd voor sprays. Ik kreeg toen als advies het paard laten lopen in een cirkel, ze zou dan vanzelf ophouden. Maar dat deed ze niet. Vervolgens de oeroude consequente benadering gekozen. Stilstaan is stilstaan en steigeren mag niet. Door veel te oefenen wennen ze er vanzelf aan. Dit geld voor alle dingen die jonge paarden moeten leren. En laat ze het inderdaad associeren met iets fijns. Ik gaf haar na een goed moment een snoepje.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:24

mijn paard was nooit bang voor sprays
tot hij bij een paard kwam te staan wat er dus wel heel erg bang voor is\
en toen nam de mijne dat maar over
ik heb de hoop inmiddels opgegeven

maar met veel oefenen en hem op ze gemak te stellen moet het lukken
en natuurlijk wat lekkers geven als ze het goed heeft gedaan

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:59

Heeeel veel belonen als je paard rustig blijft met de spuitbus in de buurt. Mijn bijrijd Tink was ook echt helemaal panisch voor spuitbussen. Ik spoot het dan in de buurt van hem op mijn handen en dat smeerde ik dan aan hem. Beloofde hem uitvoerig dat hij het niet eng vond. Nu zijn we zo ver dat ik z'n manen en staart er voorzichtig mee kan inspuiten.!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:16

Je zou misschien kunnen beginnen om te spuiten van een afstand, maar niet op haar. Zodat ze aan het geluid kan wennen. Als ze er niet op reageerd, dan belonen. En dan elke keer dichterbij komen, totdat ze het niet meer accepteerd. Een dag later weer beginnen, maar dan elke keer weer een stukje dichterbij en goed belonen!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:34

Mijn paard is ook bang voor spray's. Ik begin altijd al achteraan, omdat dat voor hem het verst weg is. Snuffelen, op sponzen sprayen, ogen bedekken, heb alles al geprobeerd. Bij mij werkt het om zachtjes met de sprayfles te knijpen. Daardoor hoort hij het geluid niet zo goed. En als ik dan bij zijn kont begin, staat hij het ook nog wel toe als ik zijn manen doe. Natuurlijk niet van harte en moet wel zachtjes in dat ding knijpen.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:09

haj haj
aleemaal super ideetjes!
ik ben druk bezig en spuit in het wilde westen(hihi)
maarja ik ga weer
alleemaal harstikke bedankt!!
groetjus my

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:49

mijn pony is ook bang voor spray en plantespuit...

ik gebruik het dus gewoon niet, er zijn wel andere oplossingen voor....

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:16

ellepel schreef:
mijn pony is ook bang voor spray en plantespuit...

ik gebruik het dus gewoon niet, er zijn wel andere oplossingen voor....



Tja dit is natuurlijk jou keus en je zal er wel vrede mee hebben maar ik zou het NOOIT zo doen...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:07

Mijn eerste pony was er ook als de dood voor, ze hoefde maar een bus of fles te zien en ze stond al te hangen en te trillen.
Wat ik deed wat altijd PSHHT en Haha!
Want vooral het spraygeluid vond ze eng.
De eerste keer dat ik zelfs PSSHHHHT zei sprong ze de lucht in, helemaal bang, had niet eens een bus bij me, maakte alleen het geluid.
Dus ben ik heel vaak tijdens het borstelen, rijden etc etc aan het PSSHTen geweest, net zolang tot ze daar niet meer bang voor was.
Toen ze daaraan was gewend deed ik de zwaai en spraybewegingen er bij, bij het PSHT geluid Haha! Ook dat was eerst weer heel erg eng.
Zo ben ik steeds verder gegaan en op een gegeven moment ben ik steeds eerst PSSHHT gaan zeggen, en tijdens dat PSSHHT sprayen/spuiten, mijn stemgeluid kwam over het echte spraygeluid heen.
Nog steeds vond ze het geen feest, en kromp wel in elkaar, maar het echte panische voor een spray was er wel vanaf

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:51

DJQuarter schreef:
... en als je paard je vertrouwd kom je hier ook wel weer doorheen. Het is misschien even schrikken voor je paard maar ik garandeer je dat mijn manier werkt! En nog wat... Zet je paard niet vast als je dat doet maar hou je touw in de hand en springt zij opzij of naar achter oid laat haar gaan, verder dan één stap zal zij toch niet gaan... En vooral belonen is heel belangrijk. Dus met geduld lukt het echt wel. Je moet niet denken dat ze het in één keer goed vind dat je heel de manen insprayed......

Tja, helaas zijn niet alle paarden hetzelfde Knipoog .
Mijn ruin probeer ik al 8 jaar in te spuiten, met wisselend succes Haha! !
In het begin vond ´ie het doodeng; nu volgens mij stront-irritant !
Hij weigert zich hardnekkig in te laten sprayen (ik zet hem ook niet vast, laat hem aan een lang touw aan de hand staan), begint te steigeren en met z´n voorbeen doelgericht naar de spray te trappen.
Ik kreeg van iemand (een gerenomeerd instructeur) de tip, om hem in de bak in te spuiten. Men neme een plantenspuit met water (Equishine oid is zonde van het geld Tong uitsteken ), gaat naar het midden van de bak en begint te sprayen. Dikke begon meteen rondjes om me heen te rennen Clown . Met de spuit in m´n hand, manoevreerde ik hem steeds meer in de richting van de bakrand. Op een gegeven moment had ik hem klem staan tegen de rand.
Woest was ´ie Haha! ; hij stond daar met wijdopen neusgaten zich op te blazen Tong uitsteken .
Uiteindelijk bleef hem niet anders over, om zich in te laten spuiten!
Dit lukt overgens nog steeds niet op de poetsplaats ! Daar flipt ´ie nog net zo als altijd; zodra hij maar in de gaten heeft, dat ik een sprayfles in de hand heb, is het gedaan met z´n manieren. (steigeren, trappen ...)
Volgens mij heb ik gewoon een heel raar paard; vrachtwagens die op 20 cm langs hem heen denderen, interesseren hem geen hout. Net als treinen, keffende honden aan z´n benen en-wat-al-niet-meer, maar een sprayflesje en de trailer opgaan, zijn goed voor pure stress Rolleyes .

Ik kan me wel in Ellepels antwoord vinden: ik gebruik de spray ook nog maar weinig (en als ik het doe, is het alleen om te oefenen Knipoog ), omdat er idd genoeg andere oplossingen te vinden zijn Lachen .

Of dat pedagogisch verantwoord is ?? Vast niet Haha! , maar ik denk maar zo: kan het gevaar voor z´n welbevinden opleveren als ´ie nooit ingespoten wordt ?? Ik denk het niet !
Verder is het het beste paard wat je je maar kan voorstellen; altijd bereid om te werken en om wat nieuws te proberen, alleen dit vindt ´ie dus de grootst mogelijke onzin die hij zich kan bedenken Clown !
Ieder mens/dier heeft zo z´n eigenaardigheden, dit is die van hem en daar kan ik goed mee leven Knipoog !

De trailer is een ander probleem; daar wordt dus wél braaf (en vooral consequent) geoefend, omdat daardoor ooit misschien wél een kwesti van leven-of-dood door kan ontstaan Scheve mond ...

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:05

ik heb een paard gehad dat absoluut bombproof was, maar met een spuitbus hoefde ik niet aan te komen, want dan vloog ze me gewoon aan. ik ben altijd erg van doorzetten, dan wennen ze wel, en dat is me voorheen altijd gelukt, maar bij dit paard niet. dus alles maar op een doekje... Moet er wel bij vertellen dat ze een keer door een slang gebeten is, dus misschien bracht ze het wel in verband met elkaar, het sss en de pijn van de beet...

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:09

Oh, maar even een tip, gewoon het geluid maken met je mond terwijl je haar uit een emmer voert. Op een gegeven moment vinden ze het wel best en dan kun je de spuitbus er wel bij halen en gewoon blijven spuiten (hoef niet persee in haar richting), al doet ze nog zo raar en gewoon praten tegen haar. Meestal geven ze het wel snel op als ze merken dat ze er toch niet onder vandaan kunnen komen. Een andere goeie is een machine aanzetten die het geluid overstemd.