Hoeven teren vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Hoeven teren vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 19:29

Mag je teer ook voor de buitenkant van de hoeven gebruiken,stomme vraag misschien Tong uitsteken

nadia

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:16

ik doe het nooit, ik gebruik altijd (lees: soms) een beteje vet maar meestal spuit ik ze eens in de zoveel tijd af

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:51

dat schijnt (kheb het ook maar van horen zeggen...) NIet goed te zijn, omdat dan geen zuurstof meer doorgelaten word ofzo...

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 21:05

Je doet de hoef er geen goed mee als je teer aan de buitenkant gaat smeren ,
ik kan er ook echt geen zinninge reden voor bedenken om dat te doen ??

Je sluit de hoefwand af , droogt 'm uit en maakt 'm plakkerig , lekker handig maar niet heus....

Teer alleen gebruiken op zachte stralen verder nergens .

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:15

Ik doe teer nooit op de buitenkant van de hoef. Lijkt me inderdaad ook niet zo heel goed.
Ik smeer de teer alleen op de straal. Ik ken ook mensen die de hele zool van de hoef interen. Maar of dat nou zo goed is?????
Ik gebruik altijd hoefolie voor de hoeven. Ik vind dat persoonlijk fijner. Mijn paard heeft een hoef een beetje zacht. Ik heb er vanalles in gespoten, maar niets hielp. Nu heb ik van de ruitersportzaak een middel dat echt supre is. De naam ben ik heel even kwijt, maar er zit een stof in waarmee ze dingen op sterk water zetten. Het is smurfenblauw en je hoeft het maar een keer of vijf te gebruiken. Als je dus teert om (erger wordende) hoefrot te voorkomen, dan kan ik je dit spul aanraden. Ik zal straks wel eens kijken naar de naam

groetjes

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:27

Ik teer en vet nooit! Ik vind het beiden rotspul. Alleen op advies van de smid en/of veearts zou ik het gebruiken. Je doet de hoeven er namelijk eerder kwaad dan goed mee. De hoef heeft van moeder natuur al genoeg gekregen om gezond te blijven (uitzonderingen daargelaten!), waarom dan die troep erop smeren?

In ieder geval als je toch wilt teren dan alleen de onderkant van de hoef. Wel zorgen dat de hoef goed schoon en niet vochtig is, omdat teren de hoef afsluit en water en bacterieen er dan niet meer uit kunnen, is vast niet moeilijk te raden wat er dan gebeurt...

Met de hoef vetten (weer als je dat toch wilt doen) moet de hoef juist wel nat zijn (ook goed schoon!) omdat het hoorn juist vocht nodig heeft en als de hoef droog gevet is kan het geen vocht meer opnemen. Het gevolg daarvan is dat de hoeven gaan brokkelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:08

Niet teren, alleen op aanraden van je smid.
En dat advies krijg je ook niet vaak.
Teer sluit de hoef van alles af, dus helemaal niet goed voor de hoef.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:14

Ik vet wel veelomdat Leys zijn voeten rampzalig zijn ahc je leert ermee leven. Dit idd op advies van de hoefsmid. Meestal laat ik ook het teren over aan de hoefsmid die doet dat wanneer het nodig is.

Maar door zijn blessure moest ik hem iedere dag afspuiten met water en daardoor werd alles te nat en vochtig. Ik droog het wel af maar zijn voeten zijn erg gevoelig. Ik had dus opeens last van rotstraal balen dus. Nu teer ik een in de zoveel tijd puur om het aan de onderkant af te sluiten.

Nooit teer aan de buitenkant gebruiken.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:28

ik heb gehoord dat je teer ook maar 1x in de twee weken mag gebruiken. en nooit aan de buitenkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:06

Pff, waarom geven smeden toch altijd verschillende antwoorden. Dinsdag kwam de smid, en hij zei dat ik best elke week kon invetten, dat was goed voor de voet. En 's winters regelmatig teren, voor iets met vocht buiten houden of juist andersom Verward Maar goed, mijn pony staat 's winters in één grote modderpoel dus ik denk dat het voor haar wel goed is.