wat vinden jullie van een paard gezadeld vervoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

wat vinden jullie van een paard gezadeld vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 21:35

ik zag vandaag weer iemand rijden die z'n paard gezadeld in de trailer had staan. en eerlijk gezegt ik erger me dan helemaal dood. ligt dat nu aan mij Verward hoe denken jullie hierover en zijn er die het zelf ook doen.

ik zelf doe het NOOIT. zelfs niet als ik naar de manege ga en die is voor mij maar 6 minuten rijden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 21:39

Mmmm... niet zo goed voor je zadel, zou ik zo zeggen. En ook voor het paard moet het onprettig zijn en niet veilig.

Nee, neem de tijd voor je paard, zou ik zo zeggen Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 21:48

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... ight=zadel

is al een hele discussie over geweest

Als ik naar de r.v. ga doe ik het soms ook.
Alleen in de winter omdat er in de bak bijna geen plek is om fatsoenlijk op te zadelen.
Ik denk voor zo'n klein stukje het paard er geen last van heeft
Als ik een buitenrit ga maken heeft hij het zadel langer op.
En aan singelen doe ik ook pas bij de r.v.

En voor het zadel is er ook niets aan de hand.
Tenminste mijn paard gaat niet tegen de wand aan hangen of zo.

En onveilig lijkt het me niet meer dan een deken, halster enz.

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 21:48

Hier was een tijdje geleden ook al een topic over ,
misschien kun je die nog vinden met de zoekfunctie ?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 21:49

idd, wat Visje zegt!
Je paard is een wezen, geen gebruiksobject van: zet daar maar neer... ooh maak het maar gereed, kunnen we dadelijk meteen rijden!

Vind sowieso voor je paard, (meeste staan niet bepaald cool op de trailer) om dan opgezadeld op de trailer te moeten...
(bij onze club wordt er wat van gezegt!)

Toscar loopt cool de trailer op, blijft cool... vind het allemaal best, maar toch zou ik hem nooit opgezadeld op de trailer zetten (als ik geen tijd heb om te rijden, dan rij ik niet, maar geen hem bv een massage... of ff wandele... Maar ten koste van je paardje snel ff op en neer... nouneej!

en het lijkt me ook niet zo geweldig voor je zadel!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:16

Inderdaad een vreemde gewoonte Verward
Ik ken iemand die dat ook doet, onder het motto "straks moet het zadel er toch op, en dan doe ik het thuis alvast maar".
Net zoiets als in bed je kleding en schoenen aanhouden, die moet je tenslotte de volgende dag ook weer aan.

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:29

Hihi , m'n oude bedrijfsleider werkte vroeger in een kas ,
had na een dag werken zulke ontzettend vieze groene armen... Misselijk
Hij werkte zulke lange dagen dat als 'ie 's avonds laat thuiskwam ging eten en dan meteen naar bed ,
dan deed 'ie een paar lange sokken over z'n handen en armen zodat 'ie de volgende dag meteen weer verder kon... Haha!
Was de moeite niet om helemaal schoon te schrobben *LOL* Verward Haha! .

Ik vind dat er best wel reden voor kan zijn om je paardje vast thuis te zadelen ,
maar dan liefst niet langer dan een kwartiertje gezadeld in de trailer staan.

Duurt de tocht een stuk langer dan kun je waarschijnlijk beter bij aankomst je paard rij-klaar maken...

Maar voor een kort ritje kan het heus geen kwaad hoor als je voorzichtig bent.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

idd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:39

Ik vindt ook een beetje errug dom VOORAL als je een tochy van meer dan 15 minuten met de trailer moet maken. Lijkt me niet erg lekker voor het paard ent is ook niet echt veilig hoor. Misschien een stukje luihuid van de mensen om die hele klus daar te moeten doen Dromen Gaaaap Maar ja misschien kan ik mijn mond er maat beter over houden omdat ik er geen verstand van heb Lips are sealed Lips are sealed Maar volgens mij heb ik wel een beetjuhhh gelijk Schijnheilig Groetjes Joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:42

Niks mis mee om je paard een klein stukje opgezadeld te vervoeren. Als je paard daar vreselijk last van heeft, wordt het tijd voor leren rijden met je trailer of een nieuw zadel. Koe
Behalve als je ernstig Pennyfan bent, want dan is het ziehiehiehieluuuug Huilen }>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:47

Go Sonja!
Go Sonja!

Haha!

Ik zadel de mijne meestal al thuis op als ik naar les ga, niet als ik wedstrijden heb, of het moet gigantisch gieten.

En ik kan jullie mededelen dat mijn paarden het nog steeds 'doen' hoor!


Enne...., Ilovehorses4ever -> Lui....????
Laat me niet lachen zeg!!!
Ik durf te wedden dat jij je nog een keer omdraait als ik om kwart over 6 de paarden buiten zet en waarschijnlijk zit jij op vrijdag avond lekker in een kroeg of bij vriendinnen als ik nog bezig ben met uitmesten en afvoeren....
Eén woord hiervoor...

Toedeledoki!!!
(Gejat van Gilian en past hier wel bij!)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:50

Ik zou het zelf ook niet zo snel doen, maar er zijn vast wel goede redenen voor te bedenken om het wel te doen.
Noui, rijd ik Tiko sowieso altijd gewoon naar de ponyclub. Ten eerste hebben we namelijk geen trailer en chauffeur. Maar dat is nog niet het grootste probleem. Ik zou dan wel zo 2,5 uur extra uit mogen trekken om Tiko in de trailer te krijgen

juniorlover
Berichten: 50
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:28

Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten hoor.
Ik doe het bij 1 paard van mij omdat ie heel onrustig is als ie op wedstrijd is nou en dan ga hem daar maar is op staan zadelen daar is geen beginnen aan.
Hij staat altijd te trillen op de trailer gewoon omdat ie zenuwachtig is en als ik er dan op zit is het over is het dan zo gek dat ik er zo vlug mogelijk op wil zitten?
Is alleen maar rustiger voor m'n paardje hoor.
Mijn andere paarden zijn wel gewoon rustig dus die zadel ik wel gewoon op de wedstrijd of net waar ik heen ga op.
Ik vind dat je hier geen vooroordelen over moet gaan maken want iedereen zal er zo wel z'n reden voor hebben.
Net zoals je er je reden voor hebt waarom je het niet zou doen.
En wat Ilovehorse4ever zegt dat het gewoon luis is is dus echt klets.
Jij weet de reden toch niet waarom mensen het doen??
Van al die vooroordelen daar word ik nou echt ziek van Misselijk
En als een paard hier dood aan zou gaan dan zou die van mij dat allang zijn want ik heb hem al 4 jaar en hij leeft nog steeds en heb ook nog nooit een krasje op m'n zadel gehad!!!!!!!!!!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 00:21

Ik doe bij Jeddah ook vaak het zadel op voor ze de trailer in moet. Ze trailerd super, totaal geen problemen, ik doe het zadel op, maar singel niet te strak aan.

Ik ben vaak alleen, dus dan is het ook makkelijker.

In mijn mening maakt het voor het paard geen klap uit, je zadel kan uiteraard wel beschadigen, dus ik doe er ook altijd een hoes om.

Of ze nou een half uur op stal/stand staan met zadel, of in de trailer?

Als ik echt een reis moet maken, meer dan 3/4 uur ofzo, dan doe ik het niet.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 06:04

Ik doe het ook wel eens. Niet met m`n eigen paard want die is zo druk op de trailer en ik ben bang dat ie dan het zadel beschadigd. De hengst kun je zowiezo niet zonder toezicht opgezadeld laten staan want die rukt alles van z`n lijf Haha! Maar met de westernpaarden doe ik het wel eens. Vooral als je er een aantal mee moet nemen. Dat westerntuig is al zo zwaar dat het wel handig is als alles er al op ligt wanneer je ze uitlaad. Overigens doe ik het niet als ze langer dan een uur op de trailer moeten staan. Ook een keer was ik met 4 paarden op stap en toen begon het opeens enorm te stortregenen. Ik heb ze een voor een in no-time allemaal de trailer ingegooid. Hoofdstellen zaten zelfs nog om Bloos Als mensen het lui noemen; gemakzucht hoeft niet per definitie slecht te zijn Knipoog

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:49

Mijn instructrice rijdt jachten en zij vond het zo maf dat iedereen daar kwam met een opgezadeld paard op de trailer...totdat ze zelf een keer had meegedaan...dat paard wist de volgende keer precies wat er ging gebeuren en het was bijna onmogelijk om hem buiten de trailer in je eentje op te zadelen, dus nu doet ze het ook al thuis.....
Ik doe het nooit, omdat mijn paarden nog weleens staan de klooien naast elkaar en ik ben dan bang dat het zadel beschadigt, of met eraf halen, dat ie zo langs de wand schuurt dat het hele zadel er niet meer uitziet....

Bij de 3 jarige doe ik weleens het hoofdstel alvast om als het dichtbij is, omdat hij zich nog weleens errug groot wil maken op een ander terrein, zodat ik er gewoon niet meer bij kan en hij lekker aan de wandel gaat

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:51

Ik doe het gewoon niet en wel om deze redenen:

1) Ik heb een nieuw zadel en zou het zonde vinden als het zou beschadigen.
2) Ik neem de tijd om met een paard ergens heen te komen dus neem ik ook de tijd om rustig te zadelen.
3) Van mij hoeft m'n paard niet met ingehouden adem in de trailer te staan...........
4) Mocht er onverhoopt iets gebeuren terwijl m'n paard in de trailer staat dan heb ik er niet ook nog eens de zorg bij dat het zadel er nog af moet.
5) Als je paard raar gaat doen (het zijn en blijven dieren) dan kan hij nog blijven haken of blijven hangen aan het zadel

Heel eerlijk gezegd vindt ik het behoorlijk lui en gemakzuchtig overkomen als mensen hun paard zo vervoeren..........mij zal je het dus ook niet zien doen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:51

waarom zou je
of eerst opzadelen (kost toch ook tijd)
als je die tijd nou gebruikt om op de plaats van bestemming op te zadelen
lijkt mij prettiger voor je paard

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:01

nee hoor ligt niet aan jou. een paard heeft het al zwaar genoeg op de trailer moet ie dan ook nog eens zo'n warm strak ding om zijn lijf terwijl het niet eens noodzaak is. Frusty Frusty Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:05

phoenix4ever schreef:
nee hoor ligt niet aan jou. een paard heeft het al zwaar genoeg op de trailer moet ie dan ook nog eens zo'n warm strak ding om zijn lijf terwijl het niet eens noodzaak is. Frusty Frusty Misselijk

Wat doen jullie dan wel niet, mijn paard heeft het niet zwaar op de trailer hoor.
Hij komt er net zo cool af als hij er weer op ging.
En ooit gehoord van aansingelen pas op een later tijdstip dan zit het ook niet strak.
En ook heel zielig dat je wel aansingelt als je erop zit, de hele tijd zo'n warm strak ding op en dan nog iemand die er op zit te wiebelen en schoppen .dat vind ik pas zielig,;)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:33

Sorry hoor, mijn paarden traileren super, hebben het niet zwaar, als ze wel moeite ermee zouden hebben zou ik ze zeker niet zadelen.

En het zadel zit ook niet strak, gewoon netjes aangesingeld dat het niet glijd, maar zeker niet aangesnoerd!!!

Echt waar mensen, doe nou niet alsof dit "paarden-mishandeling" is ofzo, het is op veel plaatsen van de wereld ook de normaalste zaak van de wereld.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:07

My Dominique schreef:
waarom zou je
of eerst opzadelen (kost toch ook tijd)
als je die tijd nou gebruikt om op de plaats van bestemming op te zadelen
lijkt mij prettiger voor je paard

Wil je een goede reden?
Thuis heb je de faciliteiten om het paard op te zadelen op een rustige plaats. Op een wedstrijd kom je de trailer af, ziet het paard de ringen al liggen, alle paarden die worden ingeladen en uitgeladen, het paard wil niet stilstaan en gaat lopen etteren.

Vooral met een hengst kan het verdomd handig en vooral VEILIG zijn om het gezadeld en al de trailer af te krijgen en er gelijk op te gaan zitten.

Citaat:
Vind sowieso voor je paard, (meeste staan niet bepaald cool op de trailer) om dan opgezadeld op de trailer te moeten...
(bij onze club wordt er wat van gezegt!)

Als ik bij jouw club zou aankomen met mijn gezadelde paard en ik zou van iedereen commentaar krijgen, dan denk ik dat club erg zielig is. Bemoeials zijn er al genoeg in de paardenwereld en als een hele club dat zou doen, dan denk ik dat het voor het laatst was dat ik op die club zou zijn geweest!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:16

Sjuimpje schreef:
Go Sonja!
Go Sonja!

Haha!

Ik zadel de mijne meestal al thuis op als ik naar les ga, niet als ik wedstrijden heb, of het moet gigantisch gieten.

En ik kan jullie mededelen dat mijn paarden het nog steeds 'doen' hoor!


Enne...., Ilovehorses4ever -> Lui....????
Laat me niet lachen zeg!!!
Ik durf te wedden dat jij je nog een keer omdraait als ik om kwart over 6 de paarden buiten zet en waarschijnlijk zit jij op vrijdag avond lekker in een kroeg of bij vriendinnen als ik nog bezig ben met uitmesten en afvoeren....
Eén woord hiervoor...

Toedeledoki!!!
(Gejat van Gilian en past hier wel bij!)


Zozo, kwart over 6 de paarden buiten zetten, ja en???? doe ik ook! Ik ben altijd in de avond NOG STEEDS bij de paarden. En ik vrijdagavond ben ik ook nog bij de paarden. Die kroeg kunnen ze van mijn part sluiten, want daar houd ik helemaal niet van! En uitmesten en afvoeren doe ik ook hoor, zijn de normaalste dingen bij de paarden, niet alleen zoals alle wedstrijdpikkies, presteren, trainen, presteren, presteren en trainen! Neej houden van een dier, dat moet je doen, niet alleen maar presteren. Nou ja, in de avond je paard verzogen EN op vrijdagavond zoals jij dat zegt, dat doe ik allemaal ook. EN? lijkt me heel normaal als je van je dieren houd!
de mzzl ik ga nu duz naar de paarden toe.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:20

ilovehorses4ever schreef:
Zozo, kwart over 6 de paarden buiten zetten, ja en???? doe ik ook! Ik ben altijd in de avond NOG STEEDS bij de paarden. En ik vrijdagavond ben ik ook nog bij de paarden. Die kroeg kunnen ze van mijn part sluiten, want daar houd ik helemaal niet van! En uitmesten en afvoeren doe ik ook hoor, zijn de normaalste dingen bij de paarden, niet alleen zoals alle wedstrijdpikkies, presteren, trainen, presteren, presteren en trainen! Neej houden van een dier, dat moet je doen, niet alleen maar presteren. Nou ja, in de avond je paard verzogen EN op vrijdagavond zoals jij dat zegt, dat doe ik allemaal ook. EN? lijkt me heel normaal als je van je dieren houd!
de mzzl ik ga nu duz naar de paarden toe.


Raar dat iemand zonder eigen paad zoveel moet doen voor haar verzorgpaard. Dan is de eigenaar waarschijnlijk erg lui als jij dat ook altijd doet. Dan moet je er bijna wel voor betaald krijgen }>

Enne.. dat van die wedstrijdpikkies.... Jaloers omdat je zelf nog niet zo goed kan rijden???

Sorry hoor, kon me niet inhouden, die reactie van jou is echt megabanketstaaf (hahahaha, ik begin echt verslaafd te worden, eerste keer dat ik dit gebruik!)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:22

zullen we het een beetje netjes houden? thanx Haha!

Ieder voor zich Persoonlijk vind ik het niets gezadeld op de trailer staan niet omdat het zielig is maar ik vind het zonde van mijn zadel! Op de 2paards staat ie bijna krap tegen het schot aan waar hij dan steeds mijn zadel langs zou schurene en ik de 1.5 paards zou het kunnen maar omdat het tijdens het uitladen nog wel eens akelig dicht langs de rans wil komen ben ik als de dood dat ik zo'n megakras over m'n zadel loopt of dat er een beugel ergens aan blijft hangen dus puur tijdens het uitladen

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:47

Ik heb er ook zeker geen probleem mee. Ik vervoer mijn paard ook gezadelt op korte afstanden. In een anderhalf paards trailer is er ruimte genoeg, een twee paards is wat krapper en beschadigt je zadel ook eerder. Tijdens lange afstanden en voor wedstrijden gaat ze ongezadelt mee.