kruidenmelange?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

kruidenmelange?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 12:28

Wat zit er eigenlijk allemaal in kruidenmelange? Ik geef daar een halve kilo per dag van en heb eigenlijk nooit gekeken op de zak wat er allemaal in zit. (heb nu net een nieuwe zak en die heb ik al weggegooit Frusty )

Dit even naar aanleiding van het topic over muesli, dat daar precies hetzelfde in zit als in bix.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:31

Het ligt heel erg aan het merk dat je hebt. Ze verschillen allemaal van elkaar.
Ik heb een kruidenmusli op een heel natuurlijke basis, met iets extra vitaminen, iets om de vacht mooi te laten glanzen en extra energie.
Maar eigenlijk maakt het niet uit of het nou in musli-vorm is, of als brok-vorm. Als het in brokvorm is dan is het gewoon samengeperst en ziet het er anders uit. Toevallig zocht ik een voer met deze samenstelling, en toevallig kwam ik uit bij een musli.

Wij 'mensen' vinden het voor onze paarden lekker om ze kruidenmelange te voeren. Ik denk dat de paarden zelf het geen biet interesseert...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 12:33

Ik heb altijd pavo, ik kan kiezen uit pavo en hippostar.. ik weet eigenlijk niet welke er beter is of waar meer in zit.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:35

Persoonlijk ben ik meer een hippostar-fan als Pavo-fan... Hippostar is wat natuurlijker, en de paarden die ik ken doen het allemaal beter op hippostar als op pavo.

Maar boven alles ben ik Havens-fan! Topspul dat van havens, ik wil voorlopig echt niet meer anders!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 12:38

Ik heb havens nog niet gezien in Den-Helder maar als ik het ooit eens vind hier dan ga ik het wel proberen.

Dan denk ik dat ik voorlopig over ga op de hippostar, dat is nog goedkoper ook. Haha! daarom nam ik eigenlijk pavo, omdat deze duurder was.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:42

Let op dat het wel verschilt per paard. Maar je kan altijd een tijdje hippostar uit proberen, en kijken of ie er beter/slechter van wordt. Ik heb alleen uit ervaring geconstateerd dat veel paarden het beter doen op hippostar als op pavo. Misschien is flair wel weer de uitzondering die de regel bevestigd.
Mijn paarden hebben in de loop van de jaren wel 30 soorten voer gehad, en ik ben toch weer teruggekomen op het merk waar ik mee begon. Daar doen ze het het beste op, terwijl het niet eens zo gek duur is.

Als iets duurder is, wil het nog niet meteen zeggen dat het beter is hoor...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:56

Ik gebruik al jaren Pavo. Ook toen ik nog de paarden op een pensionstal had staan. Er werd daar steeds weer ander voer geprobeerd omdat de paarden het niet goed deden op het vorige merk.
Ik had mijn eigen voer (voerde daar toch altijd al) en ze deden het er super op.

Zelf geef ik in de winter een deel Pavo Stimix, ik heb een paar moeilijke eters en met wat musli bij de brok eten ze het beter.

Ik ben wat dat betreft makkelijk. Een goede brok en goed ruwvoer en verder geen gezeur met poedertjes of kruiden.
Tenzij er door de DA bv. door een bloedtest uit komt dat een paard tekorten heeft of andere problemen, dan krijgen ze er wat bij.
En ik heb daar verder nooit problemen mee gehad, niet met de sportpaarden (Z nivo) en ook niet met de fokmerrie's/jong spul.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 13:05

nee kruidenrotzooi en poedertjes geef ik ook allemaal niet hoor, alleen in de zomermaanden knoflook voor de vliegen.

Als je een gezond paard hebt zijn als die supplementen ook niet nodig.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 13:19

Ik ben absoluut niet tegen kruiden hoor. Bij problemen kunnen ze heel goed helpen.
Alleen ben ik waarschijnlijk wat te nuchter om ze vanalles uit voorzorg bij te voeren.

Als ik ze knoflook voer, blijven de vliegen weg, maar ik ook...
Hier heb ik sowieso weinig last van vliegen en die ene maand per jaar spuit ik ze wel in met een spray. Werkt ook goed Knipoog

En al die dingen die bij de paardendrogist te koop zijn... Mijn pony's zijn gezond en mijn portemonee ook Haha!