Paarden nu op de wei, voedingstwijfel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Paarden nu op de wei, voedingstwijfel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 23:09

M'n paarden staan nu de hele dag op de wei, en ik zit nu dus echt te emmeren met het voeren!!

Chester is een 2 jarige heel snel groeiende Shire, die echt zijn groeiachterstand aan het inhalen is.

Pompidou een 5 jarige KWPN merrie met veel energie. Ze traint vrijwel elke dag, omgewisseld met longeren en rijden. Ze loopt dan ongeveer een half uur tot 3 kwartier.

Tamaartje is een 20 jarige shet, die nog vrij mager is. Maar wat voer betreft ben ik daar wel over uit.

Het meest druk maak ik me om Pompidou eigenlijk. Maar voor die andere twee is het ook intressant om adviesen te horen.

Voorheen liepen ze alleen de hele dag in de bak. Toen kregen ze 3x per dag voer:
Chester: 3x 1kg bix 1kg muslie en in totaal iets van 5 plakken hooi.
Pompidou: 3x 3/4 kg bix, 1/2 muslie en in totaal iets van 3 รก 4 plakken hooi
Tamaartje: 1/2 kg bix verspreid over de dag, met iedere keer een handje muslie, en in totaal iets van 2 plakken hooi per dag.

Nu eten ze dus de hele dag gras, en krijgen ze gewoon hooi bijgevoerd in de ruif.

Wat zouden jullie nu aan bix etc. geven?
s'avonds gaan ze trouwens nog op stal.

Ze staan dus vanaf een uur of acht buiten, en gaan om een uur of acht/ negen weer naar binnen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 23:19

Ik zou voor de merrie 2 x een kilo bix proberen, de muesli kan je dan wel achterwege laten als je een compleet voer hebt.
Dat is toch meer voor ons idee als dat het veel doet voor het paard.

Maar het is toch altijd even kijken hoe ze het er op doen.
Ik heb zelf nu alle paarden weer 6 uur op het land staan, de friezen groeien al snel dicht, Ozep is ook wat aangekomen (dat mocht hij wel hebben, maar heb hem inmiddels iets teruggezet wat biks betreft) maar de Mondriaan en Gribaldi zie je nauwelijks groeien....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 11:44

Ik gaf haar nu namelijk al 1kg bix en 1kg muslie in totaal.
Vanmorgen had ze geeneens trek, ze wilde liever naar buiten...*zucht* *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 12:12

Ik vind het ook moeilijk om te kijken hoeveel ze moeten hebben. Cres krijgt hetzelfde als eerst. Jur krijgt net zo veel biks, maar minder hooi en Razin krijgt zelfs iets meer biks omdat ik nu meer met haar train. Het probleem is dat de kuilmais op is, en nu krijgt ze gemaaid gras. Wel lang gras hoor. Maar ook daarvan weet ik niet hoeveel ze moet krijgen...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 12:18

Ik vind het echt lastig.
Helemaal omdat Pompidou nu veel meer werkt dan eerst.
Mischien gewoon hetzelfde aanhouden? maar ik heb ook zoiets van, het is toch mei-gras, dat is veel eiwitrijker etc.

Chester mag wel hetzelfde hebben, die is en blijft mager.
Maar Pompidou is toch moeilijker, helemaal nu ze vanmorgen geen zin had in d'r bixies. Scheve mond

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 14:18

Ik zou denk ik hetzelfde aan blijven houden en het even aankijken,als ze te dik worden,wat minder en als ze te mager worden wat meer bijvoeren.Ik denk dat het zo het makkelijkste is.
Succes


liefs layla d

PS de paarden bij ons op stal,hebben nu ook geen zin meer in hun bix/muesli,het gras is veel lekkerder Vork