Vraagje voor de Fjordenmensen *2*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 14:57

Bij leorna knip ik de manen gem. om de 3 weken, als ik tijd heb..
meestal ben ik dan wel ff bezig en ik begin er alleen aan als ik dus een half uur of meer vrij heb om de boel netjes bij te knippen. D'r manenkam is vij breed namelijk en echt soepel gaat t knippen dan ook niet. Bovendien zitten ze vaak in de war ( aarde, krauwen enzo), dus moet ik eerst de boel 'op orde brengen' voor ik kan knippen. Ik heb ook t wit 2 cm. korter dan t zwart. In de winter houd ik t wat minder bij, meestal liet ik ze gewoon groeien vanaf september tot maart ofzo, en dan in 1 keer alles eraf en in model brengen ( kost wel een paar uur dan..)
Aan de baard kom ik niet, de haren verliest ze nu vanzelf en mocht er met de keuring nog een 'storende haar' zitten, dan knip ik die ff weg. Maar meestal kom ik er niet aan, is niet nodig. De staart houd ik in de winter wat korter, ivm blubberklonters erin geklit enzo, vanaf april laat ik die goeien tot net boven de grond, zodat ze er net geen last van heeft en dan op die hoogte houden. Ook aan de staart kom ik weinig ( scheelt haren..), als ik die doe begin ik met anti-klit, dan pluizen/borstelen en dan wer een overdosid equistar, zodat t ff wat zachter blijft.
De sokken vind ik alleen maar mooi en natuurlijk, en ook is dat een raskenmerk, dus ook voor de keuring haal ik die er niet af.
( zoveel heeft ze 's zomers al niet, maar wat er zit laat ik staan).
Ook als ik wedstrijden zou rijden, zou ik niet aan de baard en sokken komen, wel de manen wat beter bijhouden *LOL*


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 19:26

die langen manen vind ik juist een raskenmerk, iets dat ze duidelijk onderscheidt van andere rassen Lachen
Vroeger hadden die 'stekels' t doel de vijand (v/d vikingen) af te schrikken, zo leken de paarden hoger en enger oid.
Ook dat aparte zwart-wit effect valt eigenlijk weg wanneer de manen lang hangen. Ik vind ook dat lange manen de nekkies zo kort maakt, ik ken 2 fjorden uit de buurt met best lange manen, maar vind dat de nek en hals een beetje raar maken.
Kortom: ik ga voor kort! Lachen ( net als bij mezelf nu)

En je hebt gelijk w.b de bescherming, maar ik vind dat op zich nog meevallen, ze heeft een lange vliegenmepper en roy met lange manen heeft ook gewoon 'ongedierte', dus zo heel veel lijkt t niet uit te maken..


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 21:56

hmm, zie t nu pas staan Verward , ik bedoel idd natuurlijk korte manen ipv lange ( als raskenmerk)!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers