ik heb een dravers paard van 7jaar oud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:34

hmm
Quinto is nu bijna 2 en ik ben heel rustig bezig om hem wat dingentjes aan te leren. hij kent al heel erg veel, en zo heb ik laatst eens een hoofdstelletje om gehad.
longeren doe ik nog niet, vind ik nog wat te vroeg,.
maar heb genoeg te doen met quinto.

zo heeft ie vandaag meegelopen aan de fiets (voor het eerst) en dat ging meteen erg goed.
ok kun je een jong paard dingen leren zoals een zeil over zijn lichaam leggen, hem erover heen laten lopen.
allemaal kleine dingetjes waar ie later veel profijt van kan hebben.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:04

Onze jaarlingen waren ook redelijk schuw en niet goed te houden aan de hand. Toen ze als tweejarigen uit het land kwamen (met een kudde gelopen) waren ze echter veel braver, minder schuw en liever.

De mens moet zich niet verbeelden dat enkel zij een paard goed op kunnen voeden. Dieren onderling zijn goed in staat om de rangorde uit te maken en een paard wat een tijd in een kudde heeft gelopen komt er veel beter opgevoed uit dan dat menig mens hem op kan voeden.

Mijn mening?
Veulens kan je aan de hand nemen, poetsen en voetjes laten geven. Jong geleerd is oud gedaan. Het is zelfs bewezen dat alles wat een paard in zijn eerste levensmaanden leert hij heel goed zal onthouden. Dan echter lekker paard laten, met soortgenootjes in de wei zetten, zo groot mogelijk stuk land en jonge paarden bij elkaar. Rond 3 jaar rustig aan beginnen met longeren en zadelmak maken. En meisjes van 16 en 17 die graag willen poetsen en klooien kunnen beter een hond kopen of een volwassen paard en de jaarlingen overlaten aan mensen die er verstand van hebben.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 08:45

Voor keuringen, moet je als je je 3-jarige ster wilt hebben, in oktober al beginnen, ijzers eronder, longeren, bit in, bijzetten enz. Dan heb je een mooie kans op een utv-merrie. Is echt niet zielig, is gewoon nodig.
ik rij nu ook eentje in, is precies vandaag 3 geworden, maar ik ben er als zo'n 2 a 3 maanden mee bezig (1 keer in de week) en nu begint ze aan de teugel te lopen, meer in balans enz. Dat 1 keer in de week wordt nu 2 keer in de week en straks voor de keuring dagelijks, ook monsteren.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:03

laurake"]
[quote="DiamondCheckers schreef:
We gaan zelfs binnenkort beginnen met een heel licht zadeltje op haar rug te leggen voor een paar minuutjes. Gewoon het idee van wennen! Dit zal nu wel weer op een heftige discussie komen maar we zullen toch elkaars mening moeten respecteren! De ene doet het niet graag als ze heel jong zijn, de andere wel!


ik heb er helemaal niets op tegen,ik heb mijn jaarling ook al een keer een zadel op gelegd (nog niet met singel natuurlijk, maar voor het gedacht dat er langst haar iets te zien was en dat er een gewichtje op der rug ligt) nou vond ze helemaal niet erg hoor.
Als je later een braaf paard wilt hebben waar je bij wijze van spreken met op de tram wilt kunnen stappen dan moet je ze het nu leren.
Ik ben trouwens ook al bezig met mijn jaarling "te longeren" ("stomme" rondjes lopen aan een touw en ze mag zelf weten hoe hard)Dat zijn overigens nooit genoeg rondjes om er spieren van te kweken of er moe van te worden en als we zo iets 1 keer in de 2 weken doen is het al veel (belast wordt ze dus ook al niet, een veulen kan overigens goed bochten pakken hoor kijk maar eens als ze uit hun dak gaan in de wei) Dat rondjes lopen slecht zou zijn voor spieren en pezen omdat die nog niet hard genoeg zijn is onzin zolang je er geen werk van maakt (dus niet een half uur gaan staan longeren maar maar 3 rondjes op iedere kant en dan alweer een pauze nemen om hem/haar te knuffelen en prijzen dat ze het goed doet en niet overdrijft kan een veulen dat best wel aan...
het is trouwens gezonder als je dagelijks een kwartiertje of half uurtje op de baan gaat wandelen met je veulen dan hem angstvallig 24/dag binnen te houden op de wei (in het wild lopen ze ook heel de dag rond op zoek naar eten en water dus het is niet ongezond dat half uur stappen).Een veulen groeit wel op een wei maar pezen en hoeven worden er niet hard van.De trillingen die door het been gaan als ie over een stuk weg loopt maken z'n benen van beton (das bewezen)En hij wordt ook meteen verkeersmak mooi toch?
Ik ga hier dus misschien ook wel een klap tegen m'n kop krijgen maar ik sluit me aan bij DiamondCheckers dat het allemaal best wel kan, en ik respecteer even goed iemand anders z'n visie zolang ze dat ook met mij doen.
[/quote]

ik ben het ook met jullie eens hoor, in zijn eerste levensjaren leert een paard nu eenmaal het meest. het is natuurlijk wel stom als je er overdréven mee aan de gang gaat, maar alleen een paard in de wei laten staan vind ik niks, zoals ik al eerder gezegd had.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:16

halloooo,

er staat zo vaak overal in bladen en boeken,dat je een paard onder de 2 jaar niet moet longeren,omdat ze daarnog niet aan toe zijn,en hun botten zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld(nog te veel kraakbeen en te week enzo)
en als je paardje 2jaar is,kanje hem toch alleen maar nog eerstlongeren aan een halstertje en dan maar 5 minuutjes, en 1of 2keer per week.
met 2,5kan je een bitje omdoen met longeren en een singeltje en dan wat verder opbouwen in tijd,maar verder nog niks bijzetten enzo, pas met 3jaar(of 4jaar dat ligt aan jou) ga je er langzaam mee werken,en "in rijden",op een fatsoenlijke manier. en als die dat accepteerd en hij wil voor je been als je erop zit los of aan de longe,kan je hem gaan longeren met touwtjes of bijzets. en dan moet ej ze erin het begin nooit lang aanlaten omdat die spieren nog niet ontwikkeld zijn, en dus nog niet veel aankunnen.

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:07

Quest die staat momenteel met 2 leeftijdsgenootjes in de wei en een 2,5 jarige Fries. Dit gaat erg goed. Af en toe, laat zeggen twee keer in de week gooi ik hem in de bak met 2 of 3 volwassen paarden.....dit gaaty erg goed. Als hij een tik krijgt omdat hij ze loopt uit te dagen om te spelen heb ik daar vrede mee.
Het opjagen in de bak is altijd even, en hij vindt het heerlijk om te rennen, oren naar voren en gaan met die banaan en zo lang hij er niet onder lijdt, dus niet stram gaat lopen, kreupel gaat lopen of met tegenzin (weigeren) de bak in gaat zal ik dit blijven doen.
Maar het belangrijkste vond ik dat hij met andere paarden kwam te staan, dit inderdaad met het opvoeden......Hij is nu nog hengst, en ik hoop dat dit nog ff zo blijft, maar zodra hij gecastreerd is en iets steviger is gaat hij in de kudde met volwassen paarden, want wat nu al duidelijk is is dat hij echt wel van zich afbijt als het nodig is.. Haha! Tong uitsteken Schijnheilig

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:34

Het zou toch eens fijn zijn als een goede paardenarts zich hier eens in zou mengen.

Voor de rest ga ik met laura mee.

Danno was 2/2,5 dat ik hem eens een keertje een rondje om me heen liet lopen.
Met 2,5 stapte hij braaf in de ronte en deed keurig een rondje draf.
Niks mis mee, iedere keer dat ik wat met hem deed(lees misschien 1x in de 2 maanden) leerde hij.
Hij was ruim 3 , kreeg een zadel op de rug, 2 dagen later stapte ik op en nu kan ik hem al aardig sturen en proberen we eens een rondje galop.
En hoe vaak zit ik er op?? ach als het 3x in de 2 weken is is het al veel.
Hij is nu 3,5.
Hij heeft altijd tussen anderen gelopen en is zelfs beter opgevoed dan mijn haflinger Haha!

Ik vind dat mensen te veel haast hebben, en er heerst te veel prestatie druk waar paarden gewoon aan onderdoorgaan op een gegeven moment.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:50

gewoon nog ff geduld hebben. het is helemaal niet goed voor een paard om op zon jonge lkeeftijd al de hele tijd rondjes te lopen.
laat hem gewoon nog ff lekker plezier hebben in de wei. ik vind dat je met bit in doen eerder kan beginnen dan longeren, dat is niet slecht, en de hele tijd rondjes lopen is niet goed voor jonge benen.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 02:14

Hier worden alle paarden van jongs af aan getraind. Zoals ik al zei, ik doe een paar rondjes met DC en dat blijft erbij. Ik vind dus als je een jong paard op de wei zet dat hij niets leert. Heb ik dus niets aan als ik naar de Firtility show wil gaan he! Haha! DC werkt maar heeft ook plezier in wat ze doet! Daarbij komt nog dat ze nog altijd nadien kan spelen. En het werken is misschien 15 minuten tot een half uurtje in 24 uren, dus dat is heus geen zonde. Ik kan me best voorstellen als je jong je paardje zou berijden of een bit in doen, maar een beetje werken met je paardje? Daar zie ik dus geen probleem mee. En elke veearts heeft een verschillend mening.

diana17
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: amersfoort

Re: haha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 09:39

carola"]
[quote="jarno schreef:

lees jij wel eens wat?
kom je wel eens ergens?
aan je reactie te zien niet.
hoe oud ben je?



Dat wou ik nou juist aan jou vragen... Haha!
[/quote]ik ben 17 jaar oud bijna 18 jaar maar ik verkoop die hengst hebje intressen zeg het maar prijs 300 euro vasten prijs moet weg

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:12

Het topic begon over het longeren van een jong paard, van nog geen twee.
Longeren kan kwaad voor een jong paard, meerdere mensen voor mij hebben dat al uitgelegd.
Maar dat wil niet zeggen dat je niets met je jonge paard kunt doen. Even borstelen (poetsen wil ik het niet eens noemen) rondje wandelen, een dekentje of lap over de rug leggen. Aaien met een plastic zak.
Het leren van "om" en "terug", netjes vaststaan aan het hek.

Udinde is nu bijna 1. Zij kent bovengenoemde dingen allemaal goed. Is braaf en makkelijk in de omgang. En toch doe ik nog niet eens 1x in de week iets met haar. (soms wel een maand niets)
Vanavond gaat zij met een kudde een natuurgebied in. Laten we over twee jaar nog eens praten. Wedden dat zij gemakkelijk is in de omgang en niets vergeten heeft??

Maar goed, dat heeft weer niets met longeren te maken. Ik zou wachten en je kleuter, een kleutertje laten zijn. Want als je nog geen twee bent, ben je nog echt een kleutertje! En kleutertjes spelen en rennen, leren sommige dingen spelenderwijs, maar verder niet.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:04

Citaat:
Ik vind dus als je een jong paard op de wei zet dat hij niets leert. Heb ik dus niets aan als ik naar de Firtility show wil gaan he!


Hoho, mag ik even voorop stellen dat een veueln op de wei héél veel leert? Als een veulen of jong paard op de wei is met soort/leeftijdsgenootjes, zal ie VEEL meer leren dan wanneer jij een half uurtje klooit met hem.
Wat ie leert?
Sociaal zijn, zijn plaats kennen, weten wanneer hij dominant mag zijn, weten wanneer hij op moet houden. Dingen die mensen veel moeilijker over kunnen brengen. Vandaar ook dat zoveel jonge paarden gruwelijk verwend zijn. Want ze zijn lief en schattig en er wordt mee gekeuteld. In de wei keutelen ze niet. Ze spelen, en zetten elkaar flink op de plaats als dat nodig is.

Wat zouden onze 'mensenkinderen' doen als je ze weghoud van hun speelmaatjes en spelletjes en met 4 jaar al aan het rekenen en schrijven zet? Je hebt erbij die het maar accepteren, maar het merendeel wordt er niet echt gelukkiger van en zal op een bepaald moment juist heel vervelend worden.

Ik vind sociaal gedrag aanleren en rangorde bepalen eventjes 100x belangrijker dan rondjes lopen omdat het baasje zonodig de 'fertility show' lopen wil.

Net als wat ik in een ander topic al zei, de mens denkt dat ie alles zelf wel afkan qua opvoeding, maar dat is schein. In de kudde leren ze veel beter.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:36

Als ik aan de firtility show wil meedoen is dat mijn goed recht. Heb ik dan ook geen verantwoordelijkheid aan jou af te leggen, Laura. Maar goed, ik heb inmiddels ook al gemerkt dat je altijd negatief bent over wat ik schrijf. Maar goed, je zal er wel een reden voor hebben. Zoals ik al zei, DC staat in de wei met Sugar en leert heus wel van Sugar. Je hoort mij niet zeggen dat jonge paarden niet leren van anderen. Sorry als ik het verkeerd beantwoord heb. Ieder land is anders. Amerikanen beginnen nu eenmaal vroeg met hun paarden. Het is al altijd zo geweest en het zal ook altijd zo blijven, al ben jij het niet eens! Ik heb al eens in een vorig topic geschreven dat mijn vriendin heel vroeg begint met haar veulen voor de grote wedstrijden. Zij heeft paarden die ze van veulens af leerde en ze zijn nu over de 20 jaar oud zonder problemen.
Zo zou ik het ook heel fijn vinden als je je verwijtens voor jezelf houdt! En niet dat ik iemand zijn mening niet wil horen, want ik heb dus geen probleem met iemands mening. Waar ik me wel aan erger is dat mensen verwijtens gaan slingeren zoals jij doet!

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 19:41

Citaat:
Wacht gewoon nog even en laat je paard opgevoedt worden door leeftijdsgenootjes. Iets beters kan gewoon niet op die (kwetsbare) leeftijd.


Euh...kunnen kinderen elkaar ook opvoeden ?? Dacht het niet !
En kinderen horen zich hoe dan ook verre te houden van veulens en jaarlingen, dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Een kind is niet in staat om een ander kind (lees: veulen) op te voeden.

Citaat:
Maar of het ook goed is, dat is een hele andere vraag. Houdt er rekening mee dat die gespierde, jonge keuringspaarden van eigenaren zijn die een commercieel doel (geld!) nastreven. Bij hun is het belangrijk hoe het jonge paard op dat moment eruit ziet en presteerd, en niet hoe ie er over 5, 10 of 15 jaar bijloopt.


Ik denk dat je je daar toch behoorlijk in vergist. De meeste denkhengsten zijn goud waard en daar word alles aan gedaan om ze nog jaren mee te laten gaan. Ga er nu maar gerust van uit dat beroepsfokkers met dure dekhengsten echt wel weten wat ze doen.

Citaat:
Je paard tot z'n 3 e jaar laten verwilderen en dan ineens er mee aan het werk gaan kan meer kwaad mijns inziens....


Helemaal mee eens ! Wat niet wil zeggen dat je er met 1 jaar al echt mee aan het werk moet gaan. Maar spelenderwijs dingen leren is prima.

Citaat:
Als je ze gewoon 1 of 2 keer per dag controleerd worden ze echt niet mensenschuw.


Dat kan nu eenmaal niet altijd. Zeker niet als ze bv in Friesland op de klei staan en je zelf hele dagen werkt. Dan is bij huis een beter alternatief, als dat mogelijk is tenminste.

Citaat:
En idd vraag ik mij soms af waarom mensen een veulen of jong paard kopen als ze er meteen mee aan de gang willen. Spaar dan even door en koop dan ook een volwassen dier.


Misschien om er een goede band mee te krijgen. De band met een paard wat je van jongs af aan in handen hebt gehad is nu eenmaal vaak veel sterker dan met een ouder paard dat al bij meerdere eigenaren heeft gestaan. Je weet precies wat het met het paard gebeurt is en hebt de hele opvoeding zelf in de hand.

Citaat:
Onze hengsten worden tot 6 maanden op stal gehouden met mams en dan het land ingegooid.


Met die eerste 6 maanden op stal verpest je meer dan je lief is voor de rest van zijn leven. Daar kan geen longeren tegenop !! Zo slecht !

Citaat:
En onze hengsten zijn trouwens super gespierd na drie jaar van stoeien, vechten, steigeren, rennen en bokken in het land.


Hengstveulens zijn zowiezo al veel speelser en drukker dan merrieveulens. Dus met een merrieveulen kun je beter wachten tot ze 3 zijn zodat je er wat mee aan het werk kunt. Tot die tijd zijn ze veels te "lelijk" Haha!

Citaat:
Helaas Pinky kom ik een hoop paarden tegen die dat dus niet hebben gehad. Ze zijn VERWEND, lastig en gevaarlijk. Deze paarden zijn dan vanaf het begin af aan door handen gegaan en zijn absoluut niet sociaal naar andere paarden.


Ligt toch echt aan degene die er mee omgegaan is. En een veulen heeft in ieder geval andere paarden nodig uiteraard, net als ieder ander paard trouwens.

Citaat:
De mens moet zich niet verbeelden dat enkel zij een paard goed op kunnen voeden. Dieren onderling zijn goed in staat om de rangorde uit te maken en een paard wat een tijd in een kudde heeft gelopen komt er veel beter opgevoed uit dan dat menig mens hem op kan voeden.


Behalve als je paard in die kudde toevallig ranghoogste was, of één van de ranghogeren. Dat zijn dus de "probleempaarden" naar mensen toe. Die zijn gewend "de baas" te zijn en zullen er automatisch vanuit gaan dat ze dat ook over jou zijn. Dan komt het dus zeker op de mens aan om dit in goede banen te leiden. Je wilt je paard tenslotte opvoeden naar menselijke maatstaven, hoe ze zich naar mensen toe gedragen want daar zullen ze het in de toekomst mee moeten doen, en niet naar andere paarden (dat zoeken ze onderling maar uit, kunnen ze prima zelf).

Citaat:
Wat zouden onze 'mensenkinderen' doen als je ze weghoud van hun speelmaatjes en spelletjes en met 4 jaar al aan het rekenen en schrijven zet? Je hebt erbij die het maar accepteren, maar het merendeel wordt er niet echt gelukkiger van en zal op een bepaald moment juist heel vervelend worden.


Volgens mij leren kinderen op die leeftijd al spelenderwijs dat soort dingen. Maar eventjes per dag, de rest van de dag kunnen ze spelen. Een kwartiertje per dag met je veulen "werken" en de rest van de dag op de wei met andere paarden is dus precies hetzelfde.

Citaat:
Amerikanen beginnen nu eenmaal vroeg met hun paarden. Het is al altijd zo geweest en het zal ook altijd zo blijven, al ben jij het niet eens!


Precies ! In heel veel landen gaan ze totaal anders met paarden om dan hier. En iedereen zegt het het beste te weten. Wat is wijsheid ?
Doen wat je gevoel je ingeeft en goed kijken naar je paard.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 21:14

Hoi,

Een jong paard op laten groeien kan vast op een heleboel verschillende manieren. Volgens mij kun je een paardje ook in handen hebben én hem in de wei bij soortgenoten laten opgroeien. Het hoeft toch niet het een of het ander te zijn? Mijn tweejarige loopt met vijf anderen pony's die allemaal een stuk ouder zijn dan zij en ik vermoed dat deze haar toen ze er net bij liep aardig hebben gecorrigeerd waar nodig. Nu lijkt dat niet meer nodig. Ze weet haar plaatsje. In het weekend (dan zie ik haar alleen) ga ik soms met haar wandelen en borstel ik haar natuurlijk. Dat gaat behoorlijk goed. Ik heb het idee dat ze graag mee wil, als ik bijv. mijn andere paard uit de wei haal, dan staat zij eerder bij het hek. Dat zegt misschien ook niet zoveel, maar ze komt er altijd als eerste aan. Je moet een paard ook in de gaten houden denk ik. Door goed te kijken, zie je echt wel wat een paard aan kan, zowel geestelijk als lichamelijk.
Maar het is voor mij de eerste keer dat ik een jong paard probeer groot te brengen en ik heb ook regelmatig een berg vragen. Kan ik dat al doen, kan ik dat al doen? Is ze daar al groot genoeg voor? etc. En uiteindelijk leiden weer vele wegen naar Rome zal ik maar zeggen.

Groetjes
Judith

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:01

Citaat:
Amerikanen beginnen nu eenmaal vroeg met hun paarden.

Als iemand in de sloot springt, doe jij dat dan ook?
Citaat:
Als ik aan de fertility show wil meedoen is dat mijn goed recht.
Fijn, zal ik ook geen probleem van maken. Al leg je je paard op de barbeque. Maar wat ik wel vervelend eraan vind, is dat het 'jouw goed recht is'. Daar sla je de spijker op de kop. Jij bent degene die bepaalt wat het paard doet, en je bent dus verantwoordelijk voor dat beest. Dan lijkt het me dat je daar over nadenkt en niet dingen doet 'omdat andere amerikanen dat ook doen' maar iets meer gegrond argumenteert. Het gaat wel over een levend dier. Maar zoals ik zei, als dat jouw lolletje is, fine with me. Maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.

Citaat:
Zo zou ik het ook heel fijn vinden als je je verwijtens voor jezelf houdt! En niet dat ik iemand zijn mening niet wil horen, want ik heb dus geen probleem met iemands mening.

Dan mag jij even precies quoten waar ik een verwijt maak. Ik heb enkel mijn mening gegeven. Dat die niet overeen komt met die van jou, jammer dan. Maar dan moet je niet zeggen dat je geen problemen hebt met iemands mening en daarna doen alsof je je aangevallen voelt.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 01:03

Citaat:
Quote:
Amerikanen beginnen nu eenmaal vroeg met hun paarden.

Als iemand in de sloot springt, doe jij dat dan ook?


In feite kun je dit ook omdraaien natuurlijk. Ieder land heeft nu eenmaal zijn eigen gewoontes en gebruiken. Jij doet het op een bepaalde manier omdat dat in Nederland "normaal" is. Het wiel is nl. al veel eerder uitgevonden, ook jij doet de dingen die je doet omdat dat zo "hoort" en omdat dat hier gebruikelijk is en niet omdat je dat zelf bedacht hebt (jij springt dus ook diezelfde sloot in waar alle anderen al in liggen te spartelen).
Dat ze het in andere delen van de wereld anders doen dan hier wil nog niet persé zeggen dat het ook slechter is. Ze zouden daar wel eens gelijk kunnen hebben, heb je daar wel eens over nagedacht ? Of denk je dat wij Nederlanders de wijsheid in pacht hebben ? En ook hier in Nederland veranderen de inzichten continue. Wat 20 jaar geleden normaal werd gevonden is nu absoluut not done. Wat hier nu normaal is is misschien over 10 jaar volledig achterhaald, enz.
Nu vinden "wij" longeren en "werken" met een jaarling/twenter niet goed terwijl ze daar elders heel anders over denken. Wij komen met wetenschappelijk bewijs, zij ook. De wetenschap staat nooit stil, een stelling "staat" tot het moment dat het met nieuwe "bewijzen"onderuit gehaald word. Wie het weet mag het zeggen.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 01:21

Wat probeer je me te vertellen Laura? Dat ik het moet doen hoe jij het wilt? Zal dus niet gebeuren. GA eens kijken naar al de antwoorden hier! Jij bent de enige die loopt te zeiken dus over hoe het moet. Lijkt mij dus dat je denkt het alles te weten!
" Omdat het baasje zo nodig aan de fertility moet meedoen" Dat is een verwijten! Ik heb niets tegen jouw mening! Ik kan iemands mening altijd gebruiken. En als je het niet met me eens bent, hey niemand kan het altijd met je eens zijn!
En me aangevallen, ja ik voel me aangevallen als je gaat schrijven over dat het baasje zo nodig fertitlity show moet gaan meedoen. Dan heb je het wel over mij en heb ik alle redenen om me te verdedigen. Meeste mensen zijn het niet eens dat sommigen onder ons zo vroeg met paarden beginnen en mij hoor je daar ook niet over. Ik ben me gewoon aan het verdedigen tegen jou met je snertopmerkingen.
Ik zal verder ook niet meer op jouw antwoordjes reageren en als ik nog wat te zeggen heb zal ik dat wel per BP doen! Lips are sealed
[/quote]

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:34

Nogmaals, al leg je je paard op de barbeque, couldn't care less. Maar het is niet mijn manier en ik ben het er niet mee eens. Wat je daarmee doet moet je zelf weten. Als je een andere mening interpreteert als snertopmerking, tsja. En nogmaals, mijn opmerking over die show sloeg op jouw eigen bericht:
Citaat:
Ik vind dus als je een jong paard op de wei zet dat hij niets leert. Heb ik dus niets aan als ik naar de Firtility show wil gaan he!
Wat mij in het verkeerde keelgat schoot. Die zit in dezelfde hoek als van 'mijn paard mag nooit naar buiten omdat IK dressuur wil rijden' en tsja dat vind ik nogal wat.
Citaat:
Ze zouden daar wel eens gelijk kunnen hebben, heb je daar wel eens over nagedacht ? Of denk je dat wij Nederlanders de wijsheid in pacht hebben ?
Ach ja, het zou best kunnen. Maar het is wel bewezen dat een paard dat in de groep opgroeit sociaal veel beter is, en er heel veel geleerd heeft. Overigens fundeer ik mijn mening niet op het feit dat 'wij nederlanders het zo doen' maar op het feit dat ik een stuk of 10 paarden voorbij heb zien komen in de afgelopen jaren die zo opgegroeid zijn, en een stuk of 5 die door de mens 'opgevoed' waren. Dus eigen inzicht en conclusie, ondersteund door mijn dierenarts en inderdaad de mensen uit mijn omgeving die met dezelfde paarden gewerkt hebben. Daarnaast is het ook nog eens zo dat (en nou wil ik de amerikanen niet over een kam scheren) de reden om zo vroeg te beginnen daar dus niet is 'omdat het beter is' maar omdat ze (de baasjes dus) mee willen doen met wedstrijden. Daarna wordt gezegd 'het is ook beter' Tsja, die reden vind ik nou eenmaal geen goed uitgangspunt om als goede ondersteuning voor die denkwijze te bieden.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:47

Citaat:
Overigens fundeer ik mijn mening niet op het feit dat 'wij nederlanders het zo doen' maar op het feit dat ik een stuk of 10 paarden voorbij heb zien komen in de afgelopen jaren die zo opgegroeid zijn, en een stuk of 5 die door de mens 'opgevoed' waren. Dus eigen inzicht en conclusie, ondersteund door mijn dierenarts en inderdaad de mensen uit mijn omgeving die met dezelfde paarden gewerkt hebben.


O maar begrijp me niet verkeerd hoor. Ook IK vind dat het beter is voor veulens om eerst een normale jeugd te hebben. Maar ik denk over die "normale jeugd" wel anders dan de meeste mensen. Opgroeien in een groep met alleen maar leeftijdgenootjes is geen nabootsing van de natuurlijk situatie. Opgroeien in een normale kudde wel, dus volwassen merries met veulen, jaarlingen, twenters, driejarige en evt. een hengst of ruinen erbij. (oke, ruinen komen in de natuur ook niet voor maar zijn ieder geval van het mannelijke geslacht)
Opvoeden kunnen nl. alleen volwassen paarden. Net als bij mensen eigenlijk. En ik heb weer andere ervaringen dan jij, ik heb ook al meerdere paarden in handen gehad, van alle leeftijden, wel en niet opgegroeid in een veulenkudde en je kunt gewoonweg niet spreken van een standaard verhaal. Ieder paard is anders, iedere situatie is anders, ieder mens die met het paard in kwestie omgaat is anders, enz. Dat is ook het probleem met paardenmensen, iedereen redeneerd vanuit zijn eigen situatie en eigen ervaringen en iedereen vind zijn eigen ideeen de beste, omdát ze die ervaring hebben. Net als met het opvoeden en groot brengen van kinderen, daar is ook nooit iemand het met een ander eens omdat ieder mens en iedere situatie weer anders is.

Citaat:
Daarnaast is het ook nog eens zo dat (en nou wil ik de amerikanen niet over een kam scheren) de reden om zo vroeg te beginnen daar dus niet is 'omdat het beter is' maar omdat ze (de baasjes dus) mee willen doen met wedstrijden. Daarna wordt gezegd 'het is ook beter' Tsja, die reden vind ik nou eenmaal geen goed uitgangspunt om als goede ondersteuning voor die denkwijze te bieden.


Helemaal mee eens. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het zo is omdát wij dat zo vinden. We denken er blijkbaar hetzelfde over en beredeneren dat vanuit onze eigen ideeen. Maar er zijn nog heel veel anderen die er totaal anders over denken en die vinden dat zij gelijk hebben en dat ze het beste voor hun paard over hebben. Wat de één het beste vind vind de ander een gruwel.
En ook hier vinden "baasjes" het heel normaal om een paard op zijn derde in te rijden en gelijk de wedstrijden in. Ook niet omdat dat beter zou zijn maar omdat ze niet kunnen wachten. Dat soort mensen zijn er nu eenmaal en zullen er altijd blijven (omdat het altijd al zo gegaan is). Mensen die er anders over denken zijn nog steeds een uitzondering helaas. En er zijn heel veel mensen (de meerderheid vrees ik) die het doodnormaal vinden dat hun paard 23 uur per dag op stal staat, dat ene uur beweging vinden ze genoeg. Ze zijn overtuigd van hun gelijk omdat het altijd al zo gegaan is en het paard er niet zichtbaar onder lijd.
Iedereen denkt de wijsheid in pacht te hebben, en allemaal aan de hand van hun eigen ervaringen en allemaal (op een enkele uitzondering na) heel goedbedoeld.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:46

volgens mij dwaalt het onderwerp een beetje af. Ik denk dat het onderscheid tussen longeren en longeren een beetje uit het oog is geraakt. Ik bedoel, longeren van een jong paard kan je toch amper longeren noemen, of dit nu wel of niet aan een longelijn is, het gaat meer om dat ze leren op commando voorwaarts of terug te gaan en in een rondje om je heen te blijven, dat is toch meer opvoeden/beleren. en dat doe je misschien 10 min per keer, daarna is de concentratie toch weg. en je hebt longeren met de hele poppenkast erbij (bijzets oid) en ze echt laten werken, dat is volgens mij iets heel anders dan hier in eerste instantie het topic was, tenminste dat neem ik aan?

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 04:30

Ik heb dus al een tijdje met DC gewerkt en zoals ik al eerder schreef in andere topics werkt DC misschien een half uurtje, 45 minuten. Toch niet veel voor de rest van de 24 uren dat ze buiten staat met Sugar. Ik waardeer ieders mening want zodoende kan ik er ook nog wat van leren. Buiten dat, alhoewel ik met DC werk is ze heus niet een verwend kreng of zo hoor. Ze is een hartstikke lief beest met weinig problemen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 09:35

Kim, oftewel Nimber hier op Bokt, heeft een jaarling (paard).
Deze is geboren en nu nog steeds gestald bij de groninger-fokker die al jaren ervaring heeft.

Kim heeft, net als de fokker zelf, haar veulen in het weiland met leeftijdgenoten gedaan.
Daar staat Hinke dus hele dagen.
Ze wordt af en toe door Kim gecontroleerd, beetje borstelen, kan keurig voetjes geven, je kunt haar overal aanraken.

Hinke is nu dus een jaar en toen Peter en ik zondag op bezoek in de wei kwamen, kwam ze naar ons toe, stond los en liet alles toe, overal aanraken, een echte knuffelkont.
Voordeel hiervan is dat je dan later met bijv. wondjes o.i.d. haar goed kan verzorgen.
Hinke staat altijd in de wei maar is totaal niet schuw!
Daar heeft Kim wel voor gezorgd haha.
Maar longeren, daar wacht ze nog mee.

Wie weet heeft Kim zelf hier nog wat aantekeningen bij, maar ik denk dat haar veulen zal opgroeien als een ontzettende lieverd, dol op aandacht en knuffelen, niet verwend/lastig/bijtend, maar goed handelbaar.
Zonder dat ze meteen al met longeren bezig is...

Haar andere paard Lodewijk heeft ze ook zelf opgevoed, en daar krijgt ze nog regelmatig complimenten over: blijft met op- en afzadelen los stil staan, loopt gemakkelijk trailer in, super-opvoeding dus.
Mocht je ook zo'n paard willen: pb Kim! Nee grapje.
Maar een veulen longeren is inderdaad slecht voor gewrichten, botten, pezen, etc. Het lichaam kan het nog niet aan, tenminste dat zei mijn instructeur twee jaar terug.

Veel succes alle mensen met jonge paarden! Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 09:57

Al onze paarden krijgen dezelfde opvoeding zoals dorine al zegt.
Zodra ze geboren zijn mogen ze nog net zelf opstaan en dan begint het al halstertje om en aan een touwtje naast mammie mee naar buiten. met 2 dagen kunnen ze vaststaan (ze blijven toch naast mams)voetjes geven en min of meer braaf mee lopen.
Midden zomer krijg je de keuringen dus voetjes wassen vlechten etc en zodra ze gespeend zijn is het fijn 24/7 in het land verder niets. door te spelen met leefdtijdsgenootjes ontwikkelen ze pezen en harden ze goed.
De paarden voeden elkaar op, het is niet netjes om over elkaar heen te denderen.eens in de 2 weken kijk ik even hoe het met haar is (wel elke dag kijken of ze niet kreupel is etc.)even aaien voetjes optillen en weer weggaan.met 2 en een half is het vroeg zat om te gaan wandelen etc.

Tot nu toe heb ik er geen enkel nadeel van ondervonden alleen maar voordelen de paarden zijn fijn jong geweest er is niet mee gesleurt etc Geestelijk zijn ze eraan toe en lichamelijk ook.
iedereen die het anders doet tja iedereen zijn mening maar het feit blijft dat veel mensen zich er over buigen of 3 jaar niet te vroeg is om al in te rijden omdat met 4 pas de pezen etc hard genoeg zijn. en is het onderstel niet het belangrijkste van een paard?
daarnaast kun je beter 10 min op je paard gaan zitten dan 10 min longeren,door de volte worden pezen zwaarder belast dan waneer je op het paard 10 min rechttoerechtaan gaat rijden

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 18:23

Ja, en zo blijven we maar doorgaan. De ene doet het zo en de andere doet het verschillend. Ik heb mijn redenen waarom ik het zo vroeg doe en jullie hebben jullie redenen waarom julllie het niet eens zijn. Verder is er eigenlijk niets meer aan dit topic aan te voegen! Knipoog