Wat zijn paarden duur of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:10

Hele goede sportpaarden zijn altijd al heel duur geweest maar het valt mij zo op dat het gemiddelde recreatiepaard veel duurder geworden is sinds de komst van de euro. Je vindt ze nog wel voor redelijke prijzen maar wel steeds minder.

Ook de Tinker is veel duurder geworden als een paar jaar geleden. Natuurlijk heeft dat voor een deel te maken met de stijging van de populariteit maar tussen december 2001 en nu is die populariteit toch echt minder gestegen dan de gemiddelde prijzen.

Soms denk ik nog wel eens met weemoed terug aan de tijd (eind jaren zeventig, begin tachtig) dat je voor 6000 gulden een KWPN-er met superafstamming kon kopen maar ja, toen waren de dekkingen ook gemiddeld 500,- gulden Haha!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:46

Dan praten we hier over KWPNers.
Ik ben dus op zoek naar een goede shetland merrie, tjee die prijzen liggen gemiddeld ook een stuk hoger.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:07

Citaat:
in het algemeen; ik geloof echt dat je met een paard wat VEEL minder kost net zo gelukkig kunt zijn.
Mijn paarden hebben beide meer talent dan ikzelf, laat mij dus maar schuiven met mijn goedkope paardjes.....


Ik ben het eens met Dees. Ruiters kopen meestal al paarden die het beter doen dan zij zelf. De paarden zijn meestal beter dan de ruiters. Als je zelf talentvol bent en je kunt het verder brengen in de sport, dan heb je genoeg redenen om voor een wat duurder paard te kiezen. Veel mensen kopen een duur paard omdat zij denken dat zij bij die talentvolle figuren horen, grinnik. Maar ik denk net als Dees, dat een gewoon gezond paard, dat helemaal niet duur is, het ook ver kan brengen in de sport, alleen zal de ruiter harder voor de wp moeten werken. En ik betaal ook niet veel voor een jong paard.

De prijzen veranderen terecht als je een goed en hoog opgeleid paard koopt. Opleiding kost geld.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:20

thea schreef:
Maakt dat eigenlijk verschil ??

Dat de paarden b.v.in Groningen of Friesland goedkoper zijn dan ergens anders? Slapen

Weltrusten


Ja dat geloof ik wel!
Ik zit hier midden in Friesland, en praat vaak met mensen vanuit het zuiden (denk randstad) en die betalen weldegelijk meer voor een vergelijkbaar paard...

Alhoewel, echt goedkoop wordt het in Limburg en Zeeland.....als ik op internet zoek naar een paard staan de leukst geprijsde paarden toch echt altijd in Limburg.....

Bytheway: met leukst geprijsd bedoel ik dus: lage prijs in verhouding tot het geboden paard.
Sommigen vatten dat op als "ze wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten" , alsof ik alleen maar goedkoop wil en niet zou kijken naar wat er tegenover staat.
Echter, ik wil het meeste waar voor mijn geld, ik werk er te hard voor om het zomaar even over de balk te blazen. Rotzooi kan je overal kopen, ook in de hogere prijsklasse....

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:45

Heb ik als Limburger toch mijn Welsh K juist in Friesland gekocht Haha!

De leukste staan gewoon altijd ver weg, dat heet Murphy's law *LOL* *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:51

En toch klopt het zowiezo dat daar waar meer aanbod is, dat de paarden goedkoper zijn. Ik denk dat ze in Brabant ook goedkoper zijn dan in het westen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:05

Ik denk dat het wel mee valt met het prijsverschil, per provincie. Volgens mij is het hele issue hier, dat wat de een kwaliteit vind, de ander maar gewoontjes. Kwalitatief goede paarden kosten nou eenmaal veel. Als je naar de foto's kijkt op de andere pagina, de vos treedt veel meer onder, heeft een mooiere houding, en zover ik kan zien, veel meer beweging.
En dan is het ook nog een ruin, daar is nou eenmaal meer vraag naar.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:52

Grappig…vorig jaar hele discussie gehad onder meer met Sjuimpie toen ik 15000 teveel vond voor 8-jarige die nog niet veel gepresteerd heeft….ik vind 20.000 piek (dus geen euro) niet achterlijk voor een echt goede driekarige met de belofte voor de toekomst. Want daar dok je voor bij die jonkies! En wat maakt het nou uit? Als je een goedkoop paard wil en het daarmee kunt doen is dat prima, maar als je een goed paard wil kopen moet je niet raar staan te kijken als daar een ander prijskaartje aan hangt. Afstamming, predikaatrijke stam, sportindexen, bouw en gangen zijn allemaal factoren die prijs beïnvloeden. En er is een markt voor dus….als je er eentje te duur vind laat je hem toch lekker staan: een ander koopt hem wel weer. En als de prijs écht niet reëel is, zakken ze vanzelf.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:29

Wat ik me afvraag is wat de extra waarde van een goed papier bij bijvoorbeeld een 3 jarige ruin is. Voor iemand die er de sport mee in wil maakt dat papier niet uit, het ligt in de kast en 9 van de 10 laten het niet eens overschrijven omdat je dan lid moet worden van het stamboek, en dat is zo duur...

Zelf fok ik met welsh cobs. Ik heb net een 8 maanden oud hengstje ongezien uit Engeland laten komen, puur op de afstamming. Maar met het doel om hem ook voor de fokkerij te gebruiken.
Voor zo'n hengstje wil ik dan ook best betalen. Ik had voor dat geld ook een leuk 3 jarig KWPN sportpaard kunnen kopen...

Ik weet niet of de prijzen in het noorden nou echt lager liggen. Voor een goed paard betaal je hier ook een goed bedrag. Waarschijnlijk liggen de prijzen van recreatie paarden hier wel lager.

En het fokken is voor mij (op dit moment nog) hobby. Een hobby mag geld kosten maar zodra ik er echt veel geld bij moet leggen als ik een 3 jarig fokprodukt verkoop gaat de lol er wel af.
Dus ik zit misschien best hoog in de prijs, maar zolang ik de cobs nog via een paar foto's naar het buitenland verkoop, denk ik dat het nog best mee valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:55

Wat natuurlijk ook een enorm prijs verschil is, is dat de eeeen Z is, en de ander Z aangereden is, maar het niet in de sport heeft gelopen.
#Ymke# schreef:
even laten zien

Deze ruin: 9 jaar, 1.69. hoog, Democraat x Turbo x Formateur
is Z1-dressuur en kost 60.000 euro

Afbeelding

Deze merrie is 5 jaar, 1.68m hoog, Kimberly x Gentlemen , is Z- klaar en kost 20.000 euro!

Afbeelding

even ter vergelijking!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 16:02

Pipo schreef:
Wat natuurlijk ook een enorm prijs verschil is, is dat de eeeen Z is, en de ander Z aangereden is, maar het niet in de sport heeft gelopen

Ik neem aan dat dit paarden voor professionele sporters zijn ?
Halen die de prijs van een dergelijk paard (fl 132222) eruit of
gaan ze daar ook op verliezen vraag ik me af ...
Of zijn dit toch paarden die gekocht worden door Bill Gates of zo
voor zijn achtertuin ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 16:07

Hihi, vond deze wel heel leuk, maar ook iets te duur voor mijn bankrekeningtje ;

Afbeelding

€ 15000 is de vraagprijs.

MOOIE "VOLBLOED" VERSCHIJNING MET WEINIG WIT,
BODEN'S RIDE xx X SAMBER.
Z-2 DRESSUUR STARTGER.
STOKMAAT: 1.64 M

stond erbij
Laatst bijgewerkt door Pegasus op 02-05-02 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 17:03

Er zit wat mij betreft ook wel een heeeel groot verschil tussen die Democraat en die Kimberley, dus of dit nou een goed voorbeeld is?

Wat betreft dat papier: op een papier kan je niet rijden. En er zijn paarden met een oliebol die in de top lopen, en paarden uit een superstam die niks presteren. Maar het zegt zeker iets. Dat heeft met kansberekening te maken. En dan natuurlijk hoe het dier eruit ziet en loopt en of het karakter meewerkend is.

Dat van dat overschrijven van KWPN-papier snap ik niet: dat is helemaal niet duur (155 gulden om lid te worden en dan krijg je IDS en dan is overschrijving volgens mij gratis) en waarom zou je dat niet doen?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 17:07

s
Laatst bijgewerkt door janna op 04-05-22 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:02

Juustum, je betaalt dus voor de verwachtingswaarde. En dát vind ik niet raar. Ik vind 15.000 of 20.000 piek vragen voor een 8-jarige die M loopt zonder spectaculair te zijn maf.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:06

Ja ik vind prijzen van 60.000 euro echt belachelijk. Ik heb nu zelf een paard gekocht die ook in een asociaal hoge prijsklasse valt. Nou heb ik geluk dat ik hem voor een 'vriendenprijsje' kon kopen, maar dan nog heb ik er veel voor moeten neerleggen. Het is dat ik zo verliefd ben op dat paard, anders zou ik er nooit zoveel voor neertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:11

Mirte schreef:
Ja ik vind prijzen van 60.000 euro echt belachelijk. Ik heb nu zelf een paard gekocht die ook in een asociaal hoge prijsklasse valt. Nou heb ik geluk dat ik hem voor een 'vriendenprijsje' kon kopen, maar dan nog heb ik er veel voor moeten neerleggen. Het is dat ik zo verliefd ben op dat paard, anders zou ik er nooit zoveel voor neertellen.


Heb dan zelf toch paarden gereden die ik L springen had lopen op 4 jarige leeftijd, en waar dan toch ook zulke bedragen voor werden geboden.
Dit zijn dan wel paarden die de potentie hebben (inter)nationaal te lopen.
Wil niet weten wat ze waard zijn nu ze nationaal lopen Haha!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:27

Scheelt wel, voor die prijzen wordt je gratis van het vliegveld opgehaald :

Citaat:
1 uur rijden van het vliegveld van Dusseldorf (Duitsland).
1.5 uur rijden van vliegveld Schiphol Amsterdam (Holland).
2 uur rijden van de vliegvelden van Antwerpen en Brussel (België).
We zullen er zorg voor dragen dat U van het vliegveld wordt opgehaald

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:52

janna"]
wat heeft een papier voor waarde voor een ruin...
In principe niet zo heel veel zou je denken. Maar als de ouders, en grootouders het prestatie predikaat hebben, betekent dat toch dat je te maken hebt met een paard uit een goed presterende stam. Natuurlijk hoeft dat voor die ruin niets te betekenen, maar de verwachting is, dat hij ook wel zal gaan presteren.
[/quote]

Als je een veulen of jaarling koopt, is het papier wel een indicatie voor wat je van dat paard kan verwachten. Als je een 3 jarige (beleerd of onbeleerd) of ouder koopt kan je het paard goed genoeg beoordelen. Het papier heeft voor een ruin voor mij dan geen enkele waarde, het gaat om dat paard, niet om zijn oma...

[quote="Gail schreef:
Dat van dat overschrijven van KWPN-papier snap ik niet: dat is helemaal niet duur (155 gulden om lid te worden en dan krijg je IDS en dan is overschrijving volgens mij gratis) en waarom zou je dat niet doen?


Dat vraag ik mij ook wel eens af maar ik zie het om me heen heel veel. Mensen die gewoon lekker met zo'n paardje aan het werk gaan interesseren zich vaak niet voor de fokkerij.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 01:30

Ik had het geluk dat ik een familie ontmoette die hun paarden voor een redelijk prijsje verkochten. DC was aan ons verkocht voor $500-, Als ze een showveulen had geweest had ze $ 1500-, gekost. Dus wij hadden wel best geluk met haar.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:25

Sorry maar jullie onderschatten echt de waarde van een papier. Dat jij je niet interesseert voor wat oma heft gedaan: prima. Maar heel veel anderen interesseert het wel en terecht. Want een driejarige is ook nog moeilijk te beoordelen. En een serieuze fokker fokt het liefst met een keurmerrie, mi-ni-maal een stermerrie. En terecht. En als je weet dat mama 3 internationale springpaarden heeft gefokt, reken dan maar dat een ander kind daarvan ook in waarde stijgt. Terecht. Handelaren en serieuze fokkers zijn vaak véél redelijker met hun prijsstelling dan de gemiddelde particulier die een kromme bok voor 8000 gulden wil verkopen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:54

Gail schreef:
Sorry maar jullie onderschatten echt de waarde van een papier. Dat jij je niet interesseert voor wat oma heft gedaan: prima. Maar heel veel anderen interesseert het wel en terecht. Want een driejarige is ook nog moeilijk te beoordelen. En een serieuze fokker fokt het liefst met een keurmerrie, mi-ni-maal een stermerrie. En terecht. En als je weet dat mama 3 internationale springpaarden heeft gefokt, reken dan maar dat een ander kind daarvan ook in waarde stijgt. Terecht. Handelaren en serieuze fokkers zijn vaak véél redelijker met hun prijsstelling dan de gemiddelde particulier die een kromme bok voor 8000 gulden wil verkopen.


Ik heb het toch duidelijk over de aanschaf van een ruin voor het gebruik, daar valt niet mee te fokken, dat papier ligt ergens in de kast. Een 3 jarige kan je ook beoordelen op sportaanleg.
Voor mij is dan een paard met een gigantisch mooi (commercieel) papier maar wat minder beweegt dan ook veel minder waard dan een paard met een misschien wat minder bekende vader of helemaal geen papier dat super kan gaan.
Ik ken enkele paarden met een "blauw" papier die het erg goed doen in de sport.

Zelf ben ik wel een fokker en kijk dus wel naar het papier. Zo hoef ik paarden uit een bepaalde bloedlijn niet eens te zien omdat ik weet welke minpunten er in die stam zitten. Ookal is dat misschien bij die pony niet het geval, hij/zij heeft dan wel een grote kans om het te vererven. Dan kan een pony het nog zo goed doen op shows, als dat er niet uit komt bij de nafok heb ik daar als fokker niets aan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:41

als je naar een paard kijkt en het ziet bewegen, zegt dat toch tig keer meer dan een papier. Dan doet de afstamming er niet zoveel toe vind ik, zeker niet bij een ruin waarmee je toch niet meer kunt fokken. ik geloof mijn oog wel meer dan een papiertje.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:18

Ja, het is én, én. En een papier voor een ruin is dus wél interessant. Het is niet heiligmakend, maar verschaft bepaalde info. Iedereen zeurt hier altijd over lastige Jazz-en en wat voor bloed die en die hengst heeft en welk karakter die doorgeeft: dat zegt toch ook wat? En dat staat op het papier. En als je wil springen of dressuren, kijk je toch óók naar de afstamming dus papier? En als de moeder veel goed in de sport presterende paarden heeft geleverd, vind ik dat papier interessanter dan eentje met een tweede premie met kids die niet verder zijn gekomen dan de B of L en in de recreatie zijn beland. En ja dan is het vervolgens heel belangrijk hoe hij eruit ziet, of het klikt, hoe hij loopt en springt etc.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:48

Gail schreef:
Ja, het is én, én. En een papier voor een ruin is dus wél interessant. Het is niet heiligmakend, maar verschaft bepaalde info. Iedereen zeurt hier altijd over lastige Jazz-en en wat voor bloed die en die hengst heeft en welk karakter die doorgeeft: dat zegt toch ook wat? En dat staat op het papier. En als je wil springen of dressuren, kijk je toch óók naar de afstamming dus papier? En als de moeder veel goed in de sport presterende paarden heeft geleverd, vind ik dat papier interessanter dan eentje met een tweede premie met kids die niet verder zijn gekomen dan de B of L en in de recreatie zijn beland. En ja dan is het vervolgens heel belangrijk hoe hij eruit ziet, of het klikt, hoe hij loopt en springt etc.


Jij gaat er hier vanuit dat een merrie die een aantal goed presterende nakomelingen heeft, altijd goed fokt. Geef mij maar zo'n merrie...
Dat zegd nog steeds niets over dat ene paard. Je betaald voor de prestaties van de (half) broers en zussen...

En uit een 2e premie merrie (die bijv. wat ouderwets van type is) kan je met de juiste hengst wel goede nakomelingen fokken.

Als ik vroeger voor een sportpaard ging kijken, was het makkelijker selecteren op afstamming als je de paardenkrant door keek. Maar wat je soms tegen kwam aan paarden die heel goed gefokt (commercieel) waren...